NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mojja
Jag har en v50 D5 manuell och efter varje tvätt låter motorn som en gammal bil med lös generatorrem. Jag kan gasa bort problemet precis som med gammla bilar.

Jag påpekade detta vid det senasaste verkstadsbesöket och svaret jag fick var att det var ganska vanlig att fukt letade sig bland remspännarna vod tvätt och att det var därför det kunde låta vid vanlig tvätt.
Det rör sig alltså inte om motortvätt eller andra ovanliga ingrepp utan om vanlig tvätt med högtryck.

Är det några andra som varit med om samma sak och fått bukt med problemet?

m.v.h mojja
av LJN
Jag har upplevt samma sak, så nu är jag lite försiktig när jag spolar höger innerskärm fram. Men remskriket går bort på 4-5 sekunder vid lätt gas när fukt/vatten kommit in.
Användarvisningsbild
av wendtan
Jag har hört det på vår diesel, men inget skrikande ljud, utan snarare som det droppar vatten på fläktblad. Det försvinner efter någon minut.
På T5:an har jag aldrig hört någon antydan till något missljud efter tvätt och den tvättas 5 gånger så ofta som dieseln :wink:
av Kluster
Har själv samma fenomen på min V50 2.0D -08 efter automattvätt med högtryck - det tjuter till någon sekund men försvinner sen när man gasar på ytterst lite.

Dock har detta aldrig uppstått vid regnväder eller liknande.

Den "vanliga" facelift-grillen har kroma[…]

Ja det har aldrig varit så mycket lekstuga i[…]

Hjulsidor Volvo 740 GL -91

Kolla först så du kan ha 14" p&ar[…]

Dom uppdaterar inte per automatik på dessa.