NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av olifen
Har en s40n -07 med Bi-Xenon. Vad är det för typ av sockel i helljuset?
Är det D2S eller H7 ? Helljuset just nu ser inte ut som xenonljuset, så jag är
osäker...
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Det är inte xenon i helljuset, det är vanligt hellljus :shock:

/Kalle
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
Kanske det? Jag vet inte säkert men det kommer nån som kan svara ska du se. Om du inte kollar instr.bok

/Kalle
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Bara för att röra till det ytterligare för er.. Är inte volvos bi xenon ljus att det är både hel o halvljus? Att när man slår om till helljus så flyttar sig ett "fodral" på lampan o ökar ljusbilden? Eller det är kanske så att den ändrar sig + att en helljus lampa slår till? Som sagt, bara för att krångla till det för er :roll: :roll: :roll:.. I min v50 instr bok står det bara att om man har xenon lampor så ska man lämna in det på verkstad om det går sönder någon lampa så att dom kan ta hutlöst betalt för att byta lampa :o :o
av zlang
På min -05 är det HB3 på helljuset. H7 har en svart topp på lampan vilket HB3 inte har och en annan sockel.
Användarvisningsbild
av ~Kalle~
rosenlorden skrev:Bara för att röra till det ytterligare för er.. Är inte volvos bi xenon ljus att det är både hel o halvljus? Att när man slår om till helljus så flyttar sig ett "fodral" på lampan o ökar ljusbilden? Eller det är kanske så att den ändrar sig + att en helljus lampa slår till? Som sagt, bara för att krångla till det för er :roll: :roll: :roll:.. I min v50 instr bok står det bara att om man har xenon lampor så ska man lämna in det på verkstad om det går sönder någon lampa så att dom kan ta hutlöst betalt för att byta lampa :o :o
När du slår om till helljus så ändrar sig ljusbilden på xenonljuset(höjs) + att den vanliga helljuslampan tänds, som du säger

/Kalle
Användarvisningsbild
av rosenlorden
Okej, för om man ska ha "äkta" bi xenon o inte fusk varianten som Volvo o många andra biltillverkare kallar samma så ska man väl ha 4 xenon lampor, 2 på halv ljus o 2 på helljus egentligen ??:-/ ??:-/ .. Fast nu handla ju inte tråden om detta !!
Användarvisningsbild
av hozz
Okej, för om man ska ha "äkta" bi xenon o inte fusk varianten som Volvo o många andra biltillverkare kallar samma
VW Phaeton hade det du kallar "äkta" bi-xenon eller "Double Xenon", men problemet med dessa är att tiden för gasen i xenon att tändas upp för helljus tog längre tid än för en H7 lampa, så lösningen som bl.a Volvo har med halvljus/xenon och helljus (H7) + xenon och "fodral" som öppnar hela xenonlampan är vettig.
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]