NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av senasbeng
Tillhör ni dem som har problem med dörrlåsen, baklucka, ytterbackspeglarnas funktioner, blinkers, startspärren, luftkonditioneringen eller andra mystiska elfel? Här kommer kanske lösningen.
Själv råkade jag 2 gånger ut för att hela bilen låstes när jag stängde bakluckan! Ytterst otrevligt om man skulle stå långt ute i skogen, fjället eller annat olämpligt ställe. Som tur var hade jag nyckeln i fickan bägge gångerna. Har en V50 1,8 F -06 som nu gått 2800 mil.
Här är ett citat från tidningen VI BILÄGARE NR.1 2008: "Volvos officiella förklaring är att ett kontaktstycke i A-stolpen (vindrutestolpen) utsatts för fukt och korrosion, trots en till synes skyddad placering. En enklare lösning med infettning av kontakterna gav inte önskvärt resultat och nu har Volvo tvingats ersätta dessa med betydligt dyrbarare guldpläterade komponenter. -Vi gjorde förändringarna under pågående produktion för modellåret 2007, men de som har äldre bilar och drabbas får kontakterna utbytta även efter garantitidens utgång, säger Volvos presschef Bo Larsen." Slut citat.
Jag har nu fått bägge kontaktstyckena utbytta på garantin, och ska nu förhoppningsvis slippa en massa elfel.
av nscho
På 2004:orna gjorde verkstäderna i samband med service en extra koll av kontaktstyckena pga problem med korrosion, så det är väl samma problem fortfarande. När de fixade det på min bröt de av ett stift så att en bakdörr dog. Märkte först efter tre dagar att den aldrig låste, fönsterhissen inte funkade och högtalaren var tyst. Skoj.

Men är det någon som vet om det är separata kontakter i stolparna för diskanten? Min diskant i förardörren lade av för något år sedan, skulle ju faktiskt kunna bero på det här om de nu fortfarande har problem med korrosion.

Tjenare! Fråga inte hur, men har råkat[…]

Den stora annons-tråden

Undrar hur många mil man kan pressa ur en M[…]

Motoroljenivå

Jag har en V 50 automat 2011 men en D 4 motor. Den[…]

Bokat för besiktning, kunde inte tacka nej […]