NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
-Har idag Conti SportContact 2 i dimensionen 205/50-17 93W på frugans V50 MY2008. Finns det något däck som ger klart märkbart mindre däcksbuller? (och även finns/tillverkas i den dimension som anges ovan)
Senast redigerad av 1 LJN, redigerad totalt 0 gånger.
av mojja
Är oxå intresserad av denna fråga då conti är allt annat än tystlåtna.

//mojja
Användarvisningsbild
av Jayhawk
he jo byte direkt till goodyear på min nya bil fick också det Conti sportcontact men iaf jag har både deras F1 låg profil och nåt annat däck jag inte kan komma på namnet så här på rak arm men t o m lågrpofils däcket känns mycket mer tystlåtet....
Beställde 4 stycken GY F1 Assymetric igår, har inte heller varit helt nöjd med Continentaldäcken som satt på när bilen levererades. Men det låter ju lovande att GY är bättre, har fått rekommenderat dem av flera däckfirmor så det kändes som ett bra val utifrån den aspekten. Går från 205/50/17 93W till 225/45/17 94Y så det kanske inte blir överdrivet mycket bättre men varje skillnad i positiv bemärkelse är ju välkommen.
Såja, då har mina GY däck enligt ovan levererats och monterats. Svårt att säga alltför mycket efter några få mil, speciellt komfortmässigt med tanke på att jag inte bytte från Continentaldäcken som satt på sommarhjulen tidigare utan från 16" Nokia WR på vinterhjul. Men spontant känns det som att däcken har otroligt bra grepp och att det inte är något fel på ljudnivån heller, det låter iaf mindre än vad jag kan påminna mig om att Continentaldäcken gjorde iaf.

Kan passa på att uttala mig om däckonline också eftersom det alltid diskuteras om huruvida det är en bra idé att beställa däck på nätet eller ej. Jag beställde mina däck förra tisdagen och fick leveransdatum till vald däckverkstad angiven till 15/4, och mycket riktigt blev jag uppringd igår, och fick tid för montering av nya däck + byte från vinter till sommarhjul redan idag. Smidigt värre alltså. Landade på en totalkostnad på 5.709 Kronor där 4.619 bestod av kostnad för själva däcken. Och bara för att än en gång slå hål på den största myten av dem alla, däcken som levererades var inte 3 år gamla ;-) Sen finns det ju fallgropar när det gäller hastighetsindex och belastningsindex iom att de har så många olika däck med samma märke och modell och dimensioner men sånt går ju att kolla upp innan.
av Lövet
De enda som är tveksamma till däckonline.se är väl däckhandlarna som ser sina överdrivna marginaler flyga all världens väg?
andreas_lofgren skrev:De enda som är tveksamma till däckonline.se är väl däckhandlarna som ser sina överdrivna marginaler flyga all världens väg?
Sant, fast deras förklaringar med att de säljer gamla däck och/eller däck som inte är anpassade för den skandinaviska marknaden (stämmer förvisso i vissa fall men inte många) köptes iaf till en början av många privatpersoner, fick jag intryck av iaf. Men de bortförklaringarna är det kanske inte så många som tror på längre iofs. Tänkte iaf bara bidra med min del för att ta död på myten helt och hållet :)
Användarvisningsbild
av wendtan
Jag har precis fått på en ny uppsättning ps2 på mina OZ fälgar och detta är absolut de tystaste högprestandadäck jag nånsin kört på.(bland nedanstående däck)

Ps1
Sportmaxx
Gy eagle f1 gsd3
Conti sport2
Sp sport 9000
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]