NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Köpte en begagnad V50 i förra veckan, bilen är en - 04 med 140hk och automat som har gått drygt 3000mil.
Har råkat ut för en del saker som jag undrar om det är normalt eller inte.

Någon som känner igen sig??

Tomgång läge P eller N, vibrationer i motor (?) upp till ca 2500varv, vibrationerna känns i hela bilen, är som kraftigast vid 2500 sen försvinner de tvärt.

Efter start låter det som om det sitter små hundar och skäller 4 -5 ggr under instrumentpanelen (skojar inte)!!??, ett likande ljud uppstår när man drar igång defrostern för framrutan. Kan det vara spjällmotorer, fläktar för ACn??

Ibland händer det att lådan växlar ned ganska osmidigt och det uppstår ett mindre ryck i bilen.

På låga växlar och väldigt låga farter hörs ett ganska tydligt transmissionsljud.

Väldigt mycket buller i kupén

Startmotorn går ca 3 sek innan bilen hoppar igång (min förra bil gick igång på ca 1sek)

Utöver detta så sitter man bekvämt och bilen är väldigt skön att köra. Inget skrammel eller oljud i hjulupphängningar/chassi
Jag kan bara svara på en punkt och det är att vägbullret i V50 är högt, riktigt högt. Det är alltså inget fel på bilen utan den är helt enkelt så bullrig. Byte till smala däck kan hjälpa lite grann.
Det du upplever som att hundar skäller är normalt det är spjällmotorerna till värmaren som låter. Det blev ngt tystare på senare modeller efter att de ändrade lite i mjukvaran så att hastigheten när de ställer in sig minskade.
Då var två punkter avbockade :)

Ingen annan som känner igen något?

Hur beter sig era bilar/motorer när man står still och varvar upp till 1700 - 2000 varv, inga vibrationer?

Var inne hos volvo idag och de föreslog uppgradering av mjukvara. Har väl hänt en del sen -04?
Motorvibrationerna vid ca 2000 varv är välkända, när en bekant lämnade in sin bil (2005) för garantiåtgärd räknade kundmottagaren upp symptomen utantill, de fanns redan i någon felsökningsbank. Dessvärre fanns då inga åtgärder för problemet, bilen undersöktes av utsänd tekniker från Göteborg. Senare årsmodeller är bättre, har inga vibrationer i min 2007:a. Prova uppdatering, kan inte skada, men en 5 cyl motor vibrerar naturligt i längsled och kanske måste större komponenter som motorfästen och vevaxel bytas för att minska problemen. Det är iaf inget farligt, bekantingens bil rullar fortfarande utan problem, utan får ses som skönhetsfel.

Transmissionsljud märks vid låga farter, bilen är sämre isolerad än V70.
Transmissionsryck förekommer tydligast om man ger snabbt gas samtidigt som lådan växlar ned, tex runt gathörn eller i rondellinfarter. Gasa mjukt då helt enkelt.

En bil som rullat 3000 mil på 4 år har kanske gått många korta körningar och har smutsiga stift. Prova att byta i förtid.
965 -97 Ingen gnista..

Hej, Behöver Er expertis :) Dottern har en […]

Sommarvaxning av pärlan. IMG_0598.jpeg

Internet I bilen

Hej jag har en v60 t5 2019 med simkort i bilen men[…]

Tycker den fälgen ser riktigt bra ut! Dock sv[…]