NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av poseidon
Skall köpa 2 nya sommardäck till min diesel. I registreringsbeviset står det att bilen är helbilsgodkänd med 93W däck.
Ringde Volvo för att boka däcksbyte (har hotell) och bad om pris på nya däck. Han gav mig pris på 93W. Ringde sedan till Däckia för att kolla pris, då upplyste han mig om att det räcker med 93H däck. Ringde även till vägverket å dubbelkollade, det stämmde. Det räcker med H däck. För "bilens högsta konstruktiva hastighet" är 210 Km/h.

Ringde tillbaks till Volvo för att påpeka detta å beställa 93V istället. Tänkte att jag kompromissar lite.
Då vägrar han sälja V däck till mig. Trotts att jag påpekar att Vägverket å lagen säger att det räcker med H däck.

Jaja, Volvo är väl dyrast iaf så det är väl inte fel att köpa nån annanstans ändå. Men att vägra sälja däcken är väl lite mysko, så stor skillnad i manöveregenskaper lär det ju inte vara. W-däcken som jag har nu är slut efter 2000 mil vilket känns dåligt. Är visserligen de erkänt dåliga Continental men ändå, 2000 mil.... :?:
av jensam
Verkar inte klokt att de inte vill sälja däcken till dig! Det är väl ändå ditt problem om du kör olagligt, eller?? :roll:
av Christian_m
poseidon skrev: Ringde tillbaks till Volvo för att påpeka detta å beställa 93V istället. Tänkte att jag kompromissar lite.
Då vägrar han sälja V däck till mig. Trotts att jag påpekar att Vägverket å lagen säger att det räcker med H däck.
Mailade Volvo för ett tag sedan angående belastningsindex och frågade då också om hastighetsindex och fick följande svar:

"Hej Christian!

205/50R17 finns som XL dvs extra load och dessa har Li 93 jfr med standard som har Li 89.
För att däcken ska klara av din bils laster måst det sitta XL däck på bilen.
Således ska du ha däck 205/50R17 XL 93W. Du skulle visserligen kunna ha 93V men jag tror att alla XL däck är W.
Dessutom kan det vara bra att känna till att hastighetskoden på däck inte bara avser hur fort det går att köra på däcken utan det är inte minst stabiliteten i däcken som skiljer.
Redan vid lägre farter och t.ex. en undanmanöver skiljer däcken åt. Lågprisdäck är mer eller mindre alltid betydligt sämre än premiumdäck.
Jag rekommenderar dig att kontakta närmaste eller närliggande Volvohandlare för pris. Då varje Volvohandlare själva sätter sina priser kan det löna sig att kontakta flera.

Med vänlig hälsning

Per
Product Manager Tyres & Batteries

Volvo Car Corporation
Dept. 12100/AS 2
SE40531 Gothenburg
Sweden"

Möjligen kan din volvokontakts ovilja att sälja V-däck till dig ha med belastningsindex att göra, och inte hastighetsindexet? V-däcken brukar nämligen ha belastningsindex 89 eller mer vanligt, 91.
Användarvisningsbild
av poseidon
Absolut, jag skall snacka med gummihandlaren å se vad han säger. Har hittat 89V däck å de överstiger bilens belastningsindexet enligt tabellen iaf.

89 är 580 kg = 2320kg

93 är 650 kg = 2600kg.

Bilen har tjänstevikt 1480 kg, totalvikt 1960 kg. Det vill säga att jag borde klara mig med 89V däck.

Vad betyder det där XL egentligen? extra load?

Jag kör ju en dieselvolvo ingen Hummer/F1-bil.....

Edit:

Sen det där med att lågprisdäck är sämre är ju ren lögn, kolla Automotorsports senast test av W-däck, där var det billigaste bäst. Visserligen 1500kr/däck men det var iaf 5-600 billigare än det dyrare däcken.
av Christian_m
poseidon skrev:Sen det där med att lågprisdäck är sämre är ju ren lögn, kolla Automotorsports senast test av W-däck, där var det billigaste bäst. Visserligen 1500kr/däck men det var iaf 5-600 billigare än det dyrare däcken.
Absolut, men Volvo agerar ju i egenintresse när de förkastar alla däckmärken som inte säljs hos Volvohandlaren. Själv kommer jag köpa mina däck hos däckonline, då får jag rätt 17" däck till priset av fel 16" däck hos Däckia/Volvo...

Vill du ha mailadressen till Volvokillen jag haft kontakt med kan jag pm'a den till dig, det skulle va intressant att höra argumentet mot dina beräkningar om inte annat.
Användarvisningsbild
av poseidon
Mailade följande till Volvo:

Jag har en Volvo V50 2.0D -07 med 205/50 R17 som det sitter 93W däck på.

Eftersom bilen högsta konstruktiva hastighet är 210km/h så borde W kunna justeras till H (fast jag tänker mig V däck)

Sen är 93 ett väldigt högt belastningsindex?

89 är 580 kg = 2320kg

93 är 650 kg = 2600kg.

Bilen har tjänstevikt 1480 kg, totalvikt 1960 kg. Det vill säga att jag borde klara mig med 89V däck.

Volvo i Segeltorp vägrar sälja V-däck till mig eftersom de säger att bilen är helbilsgodkänd med W-däck.

Vägverket säger att H däck räcker.

Vad gäller å varför överspecar ni däcken så att vi måste köpa dyra däck?

Fick följande svar:

Hej!

Din bil är certifierad för en maxhastighet av 210 km/h varför du måste ha minst H-däck på bilen för att uppfylla Vägverkets krav. Däremot måste man klara maximala belastningen på bilen vilket är ett lagkrav i Sverige.
Nu är det ju inte riktigt så lätt så jag ger dig lite information om varför det är viktigt att ha rätt däck på sin bil. Om du t.ex. skulle köpt H-däck så förändrar du också en del av de egenskaper som biltillverkaren, i det här fallet Volvo, ansett att bilen ska ha. H-däck skulle i vissa situationer rent av kunna göra bilen farlig. Hastighetskoden är inte bara att betrakta som en bokstav som i kodform talar om hur fort man får köra på däcken. Däckens inbyggda egenskaper sitter i stommen och gummiblandningar vilket inte syns för ögat och det är därför högst olämpligt att byta ner sig. Volvo har bedömt att bilen ska ha V-däck för att klara de krav och ge de egenskaper man tillverkat bilen för. Ett exempel kan vara en undanmanöver i måttliga farter, 60-70-80 km/h, och där kan skillnaden vara avgörande. Det känns säkert inte bra att veta att jag sparade någon eller ett par 100-lappar per däck och därigenom "graderade ner" bilen och ger den sämre egenskaper som är i högsta grad relaterade till säkerhet.
Varför har du då W-däck, jo det paket som din bil köpts med innehöll 17" och då levereras de däck som används på V50 T5 så där är svaret på den frågan.
Minimum lastindex på din bil är 90 (vissa andra varianter kräver min 91) och därför används s.k. XL (extra load) däck som vanligtvis är 4 enheter högre än standarddäcken i dimensionen därav har du 93. 89 räcker alltså inte för att uppfylla vare sig lagkraven eller helfordonsgodkännandet.
Den europeiska, i Sverige kallat helfordonsgodkännandet, certifieringen gäller för hela Europa och alltså också i länder där fri fart förekommer.
Notera därför noga att val av däck etc inte bara har med högsta hastighet att göra. Du måste ha 93 i den dimensionen men däremot räcker V som hastighetsindex. Av de leverantörer Volvo jobbar med har Nokian däck 93V (art.nr 95139468) och dessa går att få hos din Volvohandlare. Utöver Nokian kan det finnas ett Michelin 93V men det finns ännu inte i någon prislista varför det är osäkert om det finns tillgängligt ännu. I normala fall får Volvohandlaren hem däck på någon dag eller två om de inte har i lager. Huruvida du vinner särskilt mycket på att sätta dit V-däck är tveksamt då prisskillnaden inte är särskilt stor och manöveregenskaperna trots allt är sämre även om det kan vara marginellt.

Jaha, där ser man, skall alltså leta efter ett par 93V däck å jämföra pris mot W som jag redan hittat för 2500 kr/styck......

Hej, Behöver Er expertis :) Dottern har en […]

Sommarvaxning av pärlan. IMG_0598.jpeg

Internet I bilen

Hej jag har en v60 t5 2019 med simkort i bilen men[…]

Tycker den fälgen ser riktigt bra ut! Dock sv[…]