NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av j_sthlm
Har precis sålt min gamla bil och är nu på jakt efter en bättre begagnad och har fastnat för V50, bilen verkar trevlig att köra och ok utrymmen för två.
Har läst en hel del trådar ang. bilen i alla dess varianter här på forumet och visst jag förstår att många vänder sig till ett forum med sina problem, men nu börjar jag nästan bli lite avskrämd. Har läst om elfel hit och dit, soppaförbrukning som ligger långt från vad volvo lovar (2.4 140 + 170). tankmätare, bromsar, etc som strular.

Var och provade en V50 på Bilia i Haga norra i veckan, När jag åkte iväg från bilfirman hade jag 54 mil till tom tank enl. färddatorn, efter 10min hade jag plötsligt bara 22mil till tom tank? Vid kraftig inbromsning skakade hela bilen, misstänkte skeva bromsskivor. Bilen var en -06 som hade gått 5000mil.

Vad säger ni, är verkstadsbesök något man får vänja sig med om man köper V50?

Hoppas det finns många här på forumet som är nöjda med sina bilar för tjejen här hemma har bestämt sig :)
av DanneF
jag kan ju passa på o säga att jag är asnöjd med min V50 1.8flexifuel-06 som rullat 5800mil, nu när felen är utsorterade (gick på nybilsgarantin) så rullar den på helt felfritt!

du ska ju passa på o komma ihåg att det är inprincip bara negativa saker som skrivs på forum, posetiva sakerna tas sällan upp.

men skak vi inbromsning lär vara skeva skivor, ett mycket vanligt fel, har själv bytt 2ggr fram o en gång bak, nu funkar de som de skall!

sen att den visar att du bara kommer 22mil från 54 mil kan varit att personen innan dej kört väldigt varsamt, o sen kommer du o kör hårdare, då färddatorn räknar ut hur långt man kommer på vilken förbrukning man haft dom senaste milen.

va e de för motor som du siktar på?
jag rekomenderar att välja en flexifuel iallafall, me tanke på stigande bränslepriser!
av j_sthlm
Tack för svaret!
Kan man på något sett se eller få reda på om en specifik bil har fått alla "barnsjukdomar" åtgärdade innan man köper? Tex med hjälp av stämplar i serviceboken, eller om man frågar Volvo?

Jag är just nu inne på en V50 med 140 hästars motor. Anledningen till detta är att jag kör ca 4000mil /år och med flexifuelen skulle detta innbeära 4 servicar på per år.

Men än har jag inte bestämt mig, en diesel skulle nog inte heller sitta fel

Vad säger du om 1.8F annars, tycker du att motorn räcker till?
av jumu01
Satsa på en bensinare det är bara och titta runt omkring sig bensinpriset är lägre än dieselpriset!! I dagsläget får du inte igen pengarna du lägger på en diesel kontra bensinare (Vi har ju mindre begåvade som leder detta land och tycker att bilåkning skall endast vara en exclusivare handling i samhället för de välställda se skattehöjningarna de åstakommit på kort tid). Beträffande spritbilar, är man från norr så är de ingen vidare vinterbil vid ordentlig kyla.
av DanneF
j_sthlm skrev:Tack för svaret!
Kan man på något sett se eller få reda på om en specifik bil har fått alla "barnsjukdomar" åtgärdade innan man köper? Tex med hjälp av stämplar i serviceboken, eller om man frågar Volvo?

Jag är just nu inne på en V50 med 140 hästars motor. Anledningen till detta är att jag kör ca 4000mil /år och med flexifuelen skulle detta innbeära 4 servicar på per år.

jovisst räcker motorn till, men mycket vill ha mer, så i dagsläget hade det inte varit helt fel med en T5a som kördes på E85 :), men som bruksbil duger det fint!
av sportmomentum
j_sthlm skrev:Tack för svaret!

1,8 F funkar utmärkt, fel låda i bara. Skall du jumma Motorväg mycket så skulle jag välja en sexväxlad Diesel.
Köpte en v50 Sportmomentum modellår -07 i Augusti 2006. Frågade gumman igår om vi skulle kika på något annat då hon använder denna mest, men hon är helnöjd. Detta är steget max hon kan tänka sig från en småbil typ Hyundai Atos, Peugeot 207 eller liknande. V70 skulle hon aldrig ratta, FÖR stort. Drar lite mer än tänkt, men inte mycket. Klockren för Landsvägsfart, alltså nu snackar vi förbrukning. E85 gör att man sparar lite även om priset just nu är horribelt jämfört när vi köpte bilen då det låg runt 7,20/L.

Väntar själv på Hyundais bränslecellsbilar som kommer 2012, så blir inga mer investeringar tills jag synat dessa skapelser.

MVH

Sportmomentum
av kajalfred
:D Så klart du vågar köpa en V50 mycke bättre bil kan du inte få i jämförelse med andra har haft en del barnsjukdummar som i de flesta fall avklaras med bravur av Volvo, du ska veta att på denna sajt finns en hel del förståsig påare och allmännt skitsnack använd din kraft till att se på opartiska bedömningar av V50 jag har själv kollar runt på nätet och hittar nästan bara positiva omdömen av Volvo V50 det är bara på denna sajt de riktigt negativa omdömen kommer. Så tveka inte V50 är en bra bil vad man sen väljer för motor allternativ är upp till dig själv att bedöma men provkör och känn dig för med de allternativ du känner passar dig bäst
av perhall
Volvo är kända i bilbranschen för att vara generösa med att fixa fel, det tycker jag man ska väga in i kalkylen!
PH
av Lövet
Är man överhuvudtaget intresserad av att köra bil och inte bara åka så går 1,8F bort. 125hk räcker inte, bilen är så lågt växlad att det är en plåga att åka motorväg. Köra om på landsväg får man låta bli. Att inte V50 finns med 2,0F är en gåta, den borde bli perfekt som vardagsbil. När etanolen kostar som den gör så är det inte ens lönsamt att köra 1,8F tyvärr.

V50 är annars en väldigt trevlig bil att köra. Styrningen är snabb och responsiv och bilen är också av "lagom" storlek om man har ett normalt transportbehov. 2,4 140 och 170 låter väldigt skönt men bensinförbrukningen i jämförelse med vad de uträttar är omodernt i klarspråk.

Kör man 4000 mil per år känns det som att 1,6D och 2,0D är de rätta bilarna för de. Letar man begagnat är utbudet lite tunnt dock.
av j_sthlm
Tack för alla era synpunkter :)

I förra veckan slog jag till, blev en -04 140 hästars automat. +3000mil på mätaren. Kanske är rent självmord om man ser till bränsleförbrukningen. Har kört mycket landsväg än så länge men färddatorn visar på en genomsnittlig förbrukning på mellan 0,77 och 0.9. Stämmer detta så är det ganska ok ändå, vi får väl se efter ett antal tankningar.

Däremot har jag en del funderingar om bilen. har skrivit en annan tråd om detta.

Sommarvaxning av pärlan. IMG_0598.jpeg

Internet I bilen

Hej jag har en v60 t5 2019 med simkort i bilen men[…]

Tycker den fälgen ser riktigt bra ut! Dock sv[…]

Tomgång och vevhusventilation

@Daniel78 , Ja jag har rengjort tomgångsm[…]