NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dali
Sitter och räknar på en ny V50 och klurar på sportchassit, vill inte att det ska vara för hårt (ex vis Audi A4). Vägarna här uppe i norr är inte i superskick direkt och jag pendlar 12 mil per dag.

Jag hade en S40 T5 tidigare som har sportigare chassi som standard, det var helt OK, men såvitt jag vet så är T5:ans chassi inte samma som tillvalet "lågt sportchassi" utan är något snällare.

Någon som har erfarenhet av alla varianter, standard/T5/sportchassi?
t5an har ett styvare chassi, men lägre är det inte. Jag har lågt sportchassi på min t5a och vi har en 2,0D utan. Skillanderna i komfort är påtaglig. Jag föredrar styvheten i chassit, men tycker nog att de kan vara lite småstötigt på dåliga vägar. Nu är de ytterst sällan att jag åker på så dåliga vägar att jag störs av det. Kontentan är nog att inte välja lågt sportchassi om vägarna är i det skicket du beskriver.
Jag har själv tyvärr ingen större erfarenhet, än! Jag beställde för inte så länge sedan en C30 2.0D med lågt sportchassi, vägde in lite samma argument som nämns innan.

Provkörde en C30, på hyffsat dåliga vägar och tyckte inte med de tjugo minuterna att den var för styv. Men då är jag också van med en ganska hård BMW sedan innan.

Tipset är, provkör!
av dali
Provkörning är förstås bäst, men en av nackdelarna med att bo långt norrut är att de få demobilarna som finns sällan har annat än standardutrustning. Med lite tur kanske det dyker upp en beggad V50 med sportchassi, annars blir det nog att stryka det från en ev beställning ... vore rätt surt om man i efterhand upptäcker att vägarna här uppe gör Volvos sportchassi omöjligt att leva med.
Ångrar själv att jag INTE tog sportchassit...bara för att det ser förjävligt ut med lågprofils däck om man inte har den sänkt....men som sagt har du inte bra vägar så kan jag säga att det inte blir någon direkt skön upplevelse med sportchassit :D
Användarvisningsbild
av Tång
När jag skulle beställa min 2,0D och jag berättade för säljaren att jag funderade på lågt sportchassi så sa han eftersom jag har barn att de fanns dom som kommit och klagat på att de har hoppat lite mycket på dåliga vägar. Hans förslag var antingen sportchassi eller 17" fälgar. men jag tog både och, nu har jag inte kört den med 17" på, men jag ångrar mej inte en så länge, förutom att den skrapar i på grus vägen till sommarstugan om man inte kör med ena hjulparet i mitten på vägen. men jag tror inte jag kommer gråta blod med 17" på häller. de ska svara i kurvorna.
Jag kör med sportchassi, 2.0 D i Nordnorge. Vägarna är nog sämst i skandinavien där men det går riktigt bra. Det bygger upp is i hjulhusen och skrapar lite i tjälguppen men det gör det kanske oavsett. Jag är glad att jag har det för det är snyggt och kurvtagningen är suverän. Jag åkte med Audi A8 och E-klass här och dom var skumpigare. Numera fd XC90ägare så kan jag säga att från maxkomfort till V50 med sportchassi så är det inte SÅÅ stor skillnad som man kan tro. Go for it! :D
jag är helnöjd med mitt sportchassi, visst är det lite betydligt hårdare än min förra bil, en s60 t5, men den känns som ett slagskepp med tvsoffa om man jämför körkänsla och rapphet i i svängarna.. ångrar inte en sek att jag tog det. gillar du att köra så ta det.

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]

Vi som beställt EX90

Nu har jag fått förhandsbesked fr&ari[…]

Tack så mycket. Är nu monterat och klar[…]

Total felkälla till problem, i klass med avt[…]