NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#179227
Hej alla glada dieselförare :D
Min kära sambo ringde för en stund sedan och berättade att bilen luktat lite bränt under dagen. Det ringer någon form av klocka att jag läst att de kan framkomma en lukt av bränt vid regenereringen av partikelfiltert. Detta skall ske med 200-300 mils intervaller vilket stämmer bra överens med vad bilen rullat just nu(280 mil) Hur upplever ni att det kan lukta när bilen gör denna rengöring av partikelfiltert?
Märker ni av någon driftsförändring? dvs effektminskning eller liknande?
Mest nyfiken på om man skall köra in bilen på verkstaden eller om lukten är "normal"?
#179233
Lukat har jag inte känt, men den kan gå lite småryckigt under några mil och kännas lite tröttare under regenereringen. Förbrukningen ökar också med 1-2 dl/mil. Gäller iaf på min -05:a, nyare modeller har kanske annorlunda beteende.

Det är inte dieselvärmaren som luktar? Den blåser ut avgaserna under bilen vid framhjulen så det kan lukta en del om man kör in bilen i garage medan dieselvärmaren går, det tar några sekunder efter man stängt av motorn innan den stänger av.
#179250
Jag hittade denna texten, om man höjer avgastempen 200-300 grader så är det inte så konstigt att det luktar bränt.
Tackar för svar. Vore kul om fler dieselägare skriver sina erfarenheter kring regenereringen och lukt av bränt.

"När filtret ska regenereras, något som sker var 400–500 km, höjs avgastemperaturen från ca 150 °C (stadstrafik) till 450 °C. Motorn är försedd med Common Rail insprutning, vilken gör det möjligt att höja avgastemperaturen med 200–250 °C genom efterinsprutning. Den resterande nödvändiga temperaturhöjningen om 100 °C sker i en oxidationskatalysator som är placerad omedelbart före filtret"
#179254
Japp partikelfiltret rengöres ca var 100:e mil, ganska exakt 100 mil mellan gångerna.
Yttrar sig genom att vid körning ökar förbrukningen på plan väg, landsvägskörtning till ca 0,8/mil istället för normalt ca 0,45l/mil.

Jag upplever även att bilen kan rycka lite. Skulle du sedan stanna och parkera eller köra en bilen i garaget så kommer det en bränd lukt pga att partikelfiltret upphettas extra för att bränna det rent och då tar bilen mer diesel. Så jag förstår att din fru reagerar på lukten, men det tar ca 15 min så är det klart.

Men jag har funderat på vad Som händer om rengörningen precis börjat och man stannar och parkerar bilen och det inte är färdigt, när fortsätter bilen rengörningen då, väntar den 100 nya mil till nästa gång eller vad?
#179265
V50åkare skrev:Japp partikelfiltret rengöres ca var 100:e mil, ganska exakt 100 mil mellan gångerna.
Yttrar sig genom att vid körning ökar förbrukningen på plan väg, landsvägskörtning till ca 0,8/mil istället för normalt ca 0,45l/mil.

Jag upplever även att bilen kan rycka lite. Skulle du sedan stanna och parkera eller köra en bilen i garaget så kommer det en bränd lukt pga att partikelfiltret upphettas extra för att bränna det rent och då tar bilen mer diesel. Så jag förstår att din fru reagerar på lukten, men det tar ca 15 min så är det klart.

Men jag har funderat på vad Som händer om rengörningen precis börjat och man stannar och parkerar bilen och det inte är färdigt, när fortsätter bilen rengörningen då, väntar den 100 nya mil till nästa gång eller vad?
Tackar för svar! Det verkar fullt normalt alltså :D
Som jag förstått det så fortsätter regenereringen vid nästa "långfärd"
Skall se om jag kan hitta källan till var jag läste det bara.

Får undersöka om jag hittar någon[…]

Vad läser du felkod med?

Igår fick det bli byte av spolarna på […]

Cupefläkten.

Tänkte om det kunde ha något med det […]