NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whoppi
Tittade på förbrukningssiffrorna.
Idag med 6-vxl 5.8l/100km, den lite äldre jag har med 5vxl 5.6l/100km. likadant med co2 värdena som ökat endel...
Idag verkar inte gå att beställa bilen med sportratt längre? -iaf inte på webben.
av Doby
Ratten går att eftermontera vilket betyder att du åker hem med 2 rattar. En i bagaget. Helt ofattbart att Volvo inte tar vara på dessa rattar som blir över. Miljövänligt.....NEJ!!
Ja inte verkar den gå framåt heller när det gäller barnsjukdomar på v50 i allafall,Pulserande koppling,knakande förarstol,listerna på fram dörrarna skaver på lacken på fram skärmarna,så grund färgen har nu kommit fram på min 08 som har gått hela 500mil :evil: det är premium :lol:
av whoppi
Jag beställde min nuvarande med sportratt, helt underbar tycker jag. Den kostade 1500:- att välja till.
Vad går R-Design paketet på då? -finns ju inga priser på webben när det gäller det!

Vad gäller förbrukningen så fattar jag inte vad den 6-vxl lådan gör för nytta alls om den resulterar i högre förbrukning!!!
Användarvisningsbild
av henka35
Intressant att notera:
V50 2.0D : 0,58L/mil blandad & 153g CO2
V50 D5: 0,63L/mil blandad (man) & 163g CO2
V70II 2.0D: 0,59L/mil blandad & 157g CO2
V70II D5: 0,65L/mil blandad (man) & 172g CO2
Användarvisningsbild
av Tång
Satt och fundera på det endag jag med, satt och läste i min pappas användarhandbok. han har en V70 classic 2,4D med 6-växlad låda, stog klart och tydligt i boken att förbrukningen jämfört med 2,4D 5-växlad låda var högre, då dessa specifikationer stog bredvid varandra.
Så om de finns någon som hälst logik i samhället så byter man väll inte till en låda som drar mer.
Sen känns de lite konstigt att en stor motor som endå en 2,4D är, drar mer på lägre varvtal, te.x på motorväg.

Skulle man därimot köra med en 1,3 liter motor på ca:2000 varv i 110 kan jag väll förstå att den går tungt men inte den stora. eller en V50 2,0D den motorn har ju i alla fall lite potensial.
av dali
Bränslemätningarna enligt ECE-normen är inte realistiska, vilket bl a Teknikens Värld har visat med sin Sverigecykel. Kan vara en anledning till att den 5-växlade lådan drar mindre på pappret. Den 6-växlade skulle även kunna ha större förluster (gå "trögare") men det känns osannolikt.

EDIT: Jag har en sexväxlad 2.0D och har aldrig varit nere på Volvos siffror, som bäst har jag kört på 0.59. Kör 12 mil per dag, 95% landsväg 100-115 på mätaren.
av whoppi
dali skrev:Bränslemätningarna enligt ECE-normen är inte realistiska, vilket bl a Teknikens Värld har visat med sin Sverigecykel. Kan vara en anledning till att den 5-växlade lådan drar mindre på pappret. Den 6-växlade skulle även kunna ha större förluster (gå "trögare") men det känns osannolikt.

EDIT: Jag har en sexväxlad 2.0D och har aldrig varit nere på Volvos siffror, som bäst har jag kört på 0.59. Kör 12 mil per dag, 95% landsväg 100-115 på mätaren.
Nej jag har inte heller kommit ner i volvos uppgivna siffror. jag pendlar 10mil varje dag på 90väg och landar istort sett alltid på 4.9 l/100km som medelförbr. förutsatt att jag nollar datorn när jag åker i 90km/h. för att hamna på dessa siffror så kör jag på farthållare inställd på 90km/h, 1850rpm på femmans växel.
får samma värde både på ditresa och hemresa.

Det låter bra. Köpte 3 meter så d[…]

Dom där är väl för sensorer so[…]

Det är en del på forumet som kör V[…]

Trasig Renault Scenic

Nu går det vidare igen. Skruvat av kåp[…]