NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kostas
Är det lätt att montera en dragkrok på V50 MY 08 själv? Tänkte spara pengar på det sättet. Kan nån av er ge mig en länk till nån sida med info om hur det görs?
Jag har gjort det på en V70N för några år sen. Lättare eller svårare på V50?
Användarvisningsbild
av Kostas
#27 skrev:Ja de är ganska lätt de var någon som skrev att han monterade på tre timmar och då var han inte mekaniker..

En mekaniker som har montera några gör de betydligt snabbare...

http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... b5f6ccaa6d

http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... 424d0b4917
Behöver man skära ur något ur bakre stötfångaren/bakkjolen eller går den ut under den?
Användarvisningsbild
av #27
[quote="Kostas
Behöver man skära ur något ur bakre stötfångaren/bakkjolen eller går den ut under den?[/quote]

Ja du måste såga men de finns bra märken att såga efter..

Extra info.
Du behöver ha en mjukvara för kablaget ska funka och de är volvo som får tanka den..
Användarvisningsbild
av Phyxius
Kostas skrev:Är det lätt att montera en dragkrok på V50 MY 08 själv? Tänkte spara pengar på det sättet. Kan nån av er ge mig en länk till nån sida med info om hur det görs?
Jag har gjort det på en V70N för några år sen. Lättare eller svårare på V50?
Jag gjorde det själv och det var inga större problem om man inte har tummen centralt monterad i handen. Installationsbeskrivningen som finns att ladda hem är helt ok faktiskt och den är lätt att följa. Det som kan vara lite vanskligt är att väldigt mycket detaljer sitter med plastclips och dom får man handskas lite varsamt med så att man inte pajar dom. Dom flesta är visserligen utbytbara men det är ju bra om man slipper köpa nya. Kanske hade viss nytta av min vana av montering då jag jobbade som montör på Volvo Lastvagnar hyttillverkning tidigare, men som sagt det ska inte vara några större problem. Stötfångaren är bra uppmärkt hur du ska kapa men det kan ju vara lite läskigt att sätta sticksågen i en ny stötfångare. När allt är monterat och klart så åker du till verkstan och ber dom programera din styrenhet för annars fungerar inte en lampa. Kostar ca 500:- Totalt så sparade jag väl 3500-4000:- på att montera själv och så bra timpenning har jag nog aldrig haft någonsin. Kör hårt!
av to_ka
Men glöm ej att nämna för meken på vilken position du har satt den blåa kabeln i det gråa k-stycket. Dimljus, backljus eller laddning. Finns 3 olika mjukvaror för dessa olika funktioner, och för att säkerställa var den blåa kabeln sitter måste han ju plocka ner panelen igen.
Användarvisningsbild
av Phyxius
to_ka skrev:Men glöm ej att nämna för meken på vilken position du har satt den blåa kabeln i det gråa k-stycket. Dimljus, backljus eller laddning. Finns 3 olika mjukvaror för dessa olika funktioner, och för att säkerställa var den blåa kabeln sitter måste han ju plocka ner panelen igen.
Precis... glömt inte detta även om du förmodligen får frågan då du bokar tid för programmeringen.
Användarvisningsbild
av Kostas
En fråga till har dykt upp. Undra hur det blir med en krok tillsammans med R-design. Jo en delbar ska det naturligtvis vara det förstår jag ju men undra om man skär ur även den nedersta biten (bakkjolen) eller om kroken sticker ut över den (som att den kommer ut ur ett hål i stötfångaren)
På Bilia kunde de inte ge svar på detta mer än att det tydligen finns en särskild skyddskåpa (för dragkroken) för bilar med bodykit.
Nån som vet?
Användarvisningsbild
av wendtan
Jag gjorde en förfrågan idag på vad jag behöver för att montera en fast dragkrok själv på vår MY08 2,0D. Svaret blev som följer:

30664224 Spänningsmatning (Mjukvara) 140:-
31257591 Ledningsmatta 541:-
31257593 Styrenhet 763:-
31265673 Dragkrok 1794:-

Stämmer detta överens med vad ni som eftermonterat själva fick köpa?
Användarvisningsbild
av Phyxius
wendtan skrev:Jag gjorde en förfrågan idag på vad jag behöver för att montera en fast dragkrok själv på vår MY08 2,0D. Svaret blev som följer:

30664224 Spänningsmatning (Mjukvara) 140:-
31257591 Ledningsmatta 541:-
31257593 Styrenhet 763:-
31265673 Dragkrok 1794:-

Stämmer detta överens med vad ni som eftermonterat själva fick köpa?
Det stämmer bra med vad jag betalat innan min rabatt var avdragen (Volvoanställd). Dom tar ju dock betalt för jobbet att ladda programvaran också så räkna med en 500:- för det , inkl mjukvara.

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]

Sommartider HEJ, HEJ

Tagit mig 2 dagar på taket nu när det v[…]