NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tino
det intressanta nu är priset.

jag har inget emot automat lådor, men det har hitils inte varit intressant för mig. När man får betala 16 500 extra, för ökad förbrukning, minskad acceleration, och ibland minskat nöje, och eventuellt minskat andrahands värde. Så är det inte värt det, men för hoppnings vis så kommer powershift ändra på allt detta.

Är det någon som har information eller vet om det går att växla manuelt på powershift som det går med vanliga Geartronic automat lådor?
Användarvisningsbild
av nattjobbarn
detta låter som något som volvo har haft "länge"i sina tunga fordon.Dock heter det i-shift då.
själv tycker jag att dom lådorna är ganska bekväma.den fungerar som en automat.man läger i D.men när man kör så växlar den som en manuell den kopplar ur och man "känner"att nästa växel går i.dock finns problemet att när man gasar och brommsar mycket typ stadskörning.kan lådan "tappa"bort sig.ex du gasar på lådan växlar upp.du måste bromma lådan förberede nerväxling du gasar på nu måste lådan växla upp.du har ett par sec utan drivning efter som lådan har frikopplat .
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
nattjobbarn skrev:detta låter som något som volvo har haft "länge"i sina tunga fordon.Dock heter det i-shift då.
själv tycker jag att dom lådorna är ganska bekväma.den fungerar som en automat.man läger i D.men när man kör så växlar den som en manuell den kopplar ur och man "känner"att nästa växel går i.dock finns problemet att när man gasar och brommsar mycket typ stadskörning.kan lådan "tappa"bort sig.ex du gasar på lådan växlar upp.du måste bromma lådan förberede nerväxling du gasar på nu måste lådan växla upp.du har ett par sec utan drivning efter som lådan har frikopplat .
Det händer inte med "Powershift". Växlingarna går blixtsnabbt både upp/ner oavsett växel/fart.
Användarvisningsbild
av nattjobbarn
detta hände inte i lastbilen heller dom första x antal milen.men när lådan har blivit sliten så blir den ochså "segare"
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
nattjobbarn skrev:konstigt att det har tagit sådan tid för volvo att ta fram denna låda.vw har haft sin dsg låda ett tag nu.dessutom kommer den med 7 växlar snart.
http://www.automotorsport.se/sjustegad- ... ring/12632
Den nya 7-växlade klara bara väldigt små påfrestningar. Dom kan inte ha den i en GTI t.ex....

Jag tycker inte att det är speciellt konstigt att det har tagit tid för Volvo. Hur många andra biltillverkare har tagit fram en DSG-låda?

Tror jag hittade uttaget du snackade om. Det ger 1[…]

Motoroljenivå

Jag bytte oljestickan på en V60AWD D4 fö[…]

Välkommen ut i trafiken

Varit ner och fått igång kylan i bilen[…]

Den borde ju verkligen fått heta ID.7. Ja […]