NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jumu01
När jag köpte bilen så levererades den med Pirelli P7 däck. Har ingen större erfarenhet av detta märke men de har aldrig legat i topp vid sommardäckstester. Inget bra däck vid vått väglag större risk för vattenplaning vidare har detta däck ett större rullmotstånd som ökar bänsleförbrukningen?

Någon på forumet som har annan åsikt om dessa däck??

Tycker att Volvo har skickat med riktiga "skitdäck".

Har i många år (över 10 år) kört men Conti PremiumContact ett suveränt däck vid våt vägbana aldrig fått vattenplaning.
Däcket har lågt rullmotstånd och för det mesta legat i topp vid däcktester, så lite besviken är man. :(
Användarvisningsbild
av poseidon
Fast å andra sidan är Conti däcken utslitna efter 2500 mil. Helt värdelösa. Till och med däckbytarna på Volvo i Segeltorp sa åt mig att byta märke eftersom Conti var känt för högt slitage. Men visst däcket är bra, mjukt å fint. Men varför sätta ett "W" däck på en 2.0D som inte toppar mer än 200. "W" är väl för 270 om jag inte minns fel.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
poseidon skrev:Fast å andra sidan är Conti däcken utslitna efter 2500 mil. Helt värdelösa.
:shock: :shock: :shock: :shock:

2500!? :-O)

Fick byta Pirelli P-Zero Rosso efter ca 700mil.....18". C70N T5...
Användarvisningsbild
av Xioz
XC90_Executive skrev:
poseidon skrev:Fast å andra sidan är Conti däcken utslitna efter 2500 mil. Helt värdelösa.

allt beror nog hur man kör t5 power :)
av Steff 99
Xioz skrev:
XC90_Executive skrev:

allt beror nog hur man kör t5 power :)
Det går väl att leka sönder vilka däck som helst på någon timma.
Men vid "normal" körning så skall man nog inte förvänta sig mer än 2000-2500 mil på Conti däcken
C70 och V50 T5 är väl ändå inte så extrema, det är samma motor som V70n 2,5t visserligen har den 10hk mindre.
av mojja
conti sport är riktigt bra när dom är nya men på slutet av sommaren är dom som dom flesta skriver slut. Skulle tippa på att dom håller klassen runt 1500 mil sedan rasar dom snabbt i säkerhet och våtgrepp. Inga däck som jag tänker köpa när dom bilen leverars med tar slut.

//mojja
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Xioz skrev:allt beror nog hur man kör t5 power :)
Det gör det absolut. Men jag kan tillägga att jag inte kör speciellt hårt. Givetvis blir det en del 'gasande', men inget 'vilt'!
av jumu01
Visst är jag medveten att Conti håller max 2 år (2 somrar) på framhjulen. Men däck är ju en av de viktigaste faktorer då det gäller din säkerhet i bilen och av den anledning finner jag inte att man kan pruta på sin säkerhet. Då är i alla fall jag beredd på att få byta 2 däck varannat år. (flyttar fram bakdäcken till framhjulet efter 2 år och sätter dom nya bak)

Vidare så finns Conti som H-däck också!!

Men är det ingen som kan ge mig någon referens angångde Pirelli P7 som jag personligen uppfattar som riktiga "skitdäck"?

Skulle det inte existera något våt väglag skulle jag kunna köra utan mönster eller med "blankslitna" däck.
av Predator666
Conti däcken som kärran levererades med tog slut snbbt, framdäcken var som slicks efter 2500 mil. Fick Pirelli P7 vid servicen i somras éftersom bilbiten hade glömt att beställa nya continental så nu rullar jag på P7 fram och continental bak. Enda skillnaden jag har märkt är att P7 ser lite mesigare ut och har tråkigt mönster.
av jumu01
Predator666 skrev:Conti däcken som kärran levererades med tog slut snbbt, framdäcken var som slicks efter 2500 mil. Fick Pirelli P7 vid servicen i somras éftersom bilbiten hade glömt att beställa nya continental så nu rullar jag på P7 fram och continental bak. Enda skillnaden jag har märkt är att P7 ser lite mesigare ut och har tråkigt mönster.
Är inte ljudnivå högre i bilen med Pirelli däcken?

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]