NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vickan
Hej!

Sitter och spanar på nya sulor inför våren, de original 15 tum som jag fick med till bilen ger ju inte världens upphetsning precis :wink:

Nu till min fråga, kan man sätta på 18 tum på flexifuelen eller börjar det bli max med 17? Volvo´s 20mm sänkning är även planerad. Och ifall 18 går vilken däckdimension är bäst? / om det nu är 17 tum som gäller vilken däckdim ska man välja där?

tacksam för så många svar och synpunkter som möjligt ;-//
av DanneF
jag kör 17 tums fälgar nu och kör på orginaldimensionen 205/50 -17 , jag har också funderat på om man skall gå upp till 18 eller ev 19 tums, ja tror att det lämpligasta att åka på om man kör 18" är 225/40 -18 eller 215/45 -18
Användarvisningsbild
av vickan
DanneF skrev:jag kör 17 tums fälgar nu och kör på orginaldimensionen 205/50 -17 , jag har också funderat på om man skall gå upp till 18 eller ev 19 tums, ja tror att det lämpligasta att åka på om man kör 18" är 225/40 -18 eller 215/45 -18
okej, känns nämligen vemodigt att handla 17 om 18 går på. Inte så stor skillnad i priset tycker jag.

Ska bli skoj och höra om någon har några erfarenheter vad gäller detta.. Snart är det ju sommar och då slipper man dessa fula plåtissar :-(O)
av DanneF
vickan skrev:
DanneF skrev:jag kör 17 tums fälgar nu och kör på orginaldimensionen 205/50 -17 , jag har också funderat på om man skall gå upp till 18 eller ev 19 tums, ja tror att det lämpligasta att åka på om man kör 18" är 225/40 -18 eller 215/45 -18
okej, känns nämligen vemodigt att handla 17 om 18 går på. Inte så stor skillnad i priset tycker jag.

Ska bli skoj och höra om någon har några erfarenheter vad gäller detta.. Snart är det ju sommar och då slipper man dessa fula plåtissar :-(O)
frågan är hur mycket mer förbrukningen kommer att öka om man igemför 17 med 18 tummare, när ja gick från 15 till 17 så märktes en liten ökning, tror de va ca 1dl e85 per mil, frågan e om den ökar ytterligare?
Användarvisningsbild
av vickan
DanneF skrev:
vickan skrev:

frågan är hur mycket mer förbrukningen kommer att öka om man igemför 17 med 18 tummare, när ja gick från 15 till 17 så märktes en liten ökning, tror de va ca 1dl e85 per mil, frågan e om den ökar ytterligare?
oj, det var ändå en del.. mm, det borde nog öka lite. Tror även att acc-tiderna blir lite sämre, inte för att de är grymma nu men ändå hehe :lol:

har tittat lite på nebulafälgen, gillar verkligen den skarpt... verkar dock finnas mycket replikor därute. något att satsa på eller något man ska akta sig för?
av Lövet
Teknikens värld gjorde någon jämförelse mellan 16-18" som jag inte kommer ihåg exakt men där resultatet var att förbrukningen ökade kring 5-6 cl/mil. Teknikens värld var tvungna att krypa till korset i det testet litet grann eftersom de envist hävdar att allt större än 15" ger vidriga köregenskaper och att bilen kommer att dra 2 liter milen. Det var faktiskt lite kul att läsa det testet, kommer tyvärr inte ihåg vilket nummer det var.
Användarvisningsbild
av Degnell
Själv har jag en uppsättning 235/35-19 liggandes i källaren som åker på till våren. Tror inte det skall bli några bekymmer det heller. Hörde mig för lite bland ägare av s40n/v50 innan jag inhandlade dom och enligt uppgift skall de sitta som gjutna :D Har dock inte hunnit testa själv då jag köpte dom i början av vintern.
Användarvisningsbild
av vickan
låter ju tryggt=) någon här inne som har 18 tum på sin flexifuel? kanske kan rekommendera någon specifik fälg? eller har andra synpunkter? alla förslag mottages tacksamt :-)-)
Användarvisningsbild
av gooose
har tittat lite på nebulafälgen, gillar verkligen den skarpt... verkar dock finnas mycket replikor därute. något att satsa på eller något man ska akta sig för?[/quote]

Det ända negativa med Nebula replikan då jag använt dom som vinterfälgar är att snö och smuts avleds inte som på en orginalfälg körde man tex på snövägar 15-20 mil så var hela bakfälgarna fulla med snö man såg nästan inte bromsskivan
på vanligt smutsiga vintervägar så blev det mycket smuts med obalans som följd
Men på sommar inga problem Endast att man måste använda centrerings ringar om man nu upplever detta som ett problem

//Goose
Användarvisningsbild
av vickan
gooose skrev:har tittat lite på nebulafälgen, gillar verkligen den skarpt... verkar dock finnas mycket replikor därute. något att satsa på eller något man ska akta sig för?
Det ända negativa med Nebula replikan då jag använt dom som vinterfälgar är att snö och smuts avleds inte som på en orginalfälg körde man tex på snövägar 15-20 mil så var hela bakfälgarna fulla med snö man såg nästan inte bromsskivan
på vanligt smutsiga vintervägar så blev det mycket smuts med obalans som följd
Men på sommar inga problem Endast att man måste använda centrerings ringar om man nu upplever detta som ett problem

//Goose[/quote]

Tack för infon! Hade tänkt att använda fälgen på sommaren så (förhoppningsvis) drabbar detta problem inte mig..

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]

Det händer att kabelstammen som går til[…]