NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Paperboy
Hur funkar det att köra på villaolja i en dieselbil??? Om det funkar för och nackdelar. Anledningen till min undran är jag har beställt en V50 2.0D -08 och villaolja har blivit över från min oljetank i huset nu när jag bytte till fjärrvärme istället. Och det är ju synd att "slänga"bort den till köpare på blocket då det är nästan 1000 liter och kanske kan köra bilen på den i stället.
av Psyko
Paperboy skrev:Hur funkar det att köra på villaolja i en dieselbil??? Om det funkar för och nackdelar. Anledningen till min undran är jag har beställt en V50 2.0D -08 och villaolja har blivit över från min oljetank i huset nu när jag bytte till fjärrvärme istället. Och det är ju synd att "slänga"bort den till köpare på blocket då det är nästan 1000 liter och kanske kan köra bilen på den i stället.
Det skulle INTE jag göra i en splitterny bil
av mojja
Psyko skrev:
Paperboy skrev:Hur funkar det att köra på villaolja i en dieselbil??? Om det funkar för och nackdelar. Anledningen till min undran är jag har beställt en V50 2.0D -08 och villaolja har blivit över från min oljetank i huset nu när jag bytte till fjärrvärme istället. Och det är ju synd att "slänga"bort den till köpare på blocket då det är nästan 1000 liter och kanske kan köra bilen på den i stället.
Varför inte??
någon som tuttat i dig att den inte uppfyller kraven?

Kan lugnt säga att det inte är några problem som helst. Kolla bara upp att det är vinterkvalitet på oljan så du inte tankar i den på vintern och den fryser i tanken eller ledningarna för dig.

//mojja
av dali
Filtrera noga när du pumpar ur den ur tanken. Jag sålde min olja på Blocket, tog några timmar så var den såld och kunden pumpade upp den själv.
av jensam
Om du har en inomhustank (vilket jag förmodar) är det INTE vinterkvalitet på oljan i den. Kör därför inte bilen på denna olja under vintern. Det går dock alldeles utmärkt att köra på villaolja på sommaren, men var noga med att ha en extra sil till hands när du tankar. Det kan nämligen finnas partiklar och skräp i oljan från själva plåttanken som dieselmotorn i din bil inte klarar av. När jag tog C-kortet för ett och ett halvt år sedan fick jag lära mig att de nya Common-Rail-dieslarna är mycket känsliga för partiklar och man skulle därför alltid torka av tankhålet med en trasa innan man tankade för att minska risken för att partiklar kom ned i tanken.

En annan sak som kan vara värd att nämna är att om du har en avtappning i botten på tanken bör du kanske undvika att tanka bilen med oljan. Det samlas massvis med slagg och rostpartiklar i botten på tanken (speciellt om den inte är rengjord på länge). Bättre är det om du har en avtappning i toppen på tanken och att du då med hävert tar upp oljan ur tanken (mao "slangar" tanken). Då finns det mindre risk för att partiklarna följer med ut i och med att avtappningsröret i detta fall inte sitter direkt mot botten på tanken. Dessutom brukar man montera en sil längst ner på avtappningsröret.

Lycka till!
av Psyko
mojja skrev:
Psyko skrev:
Varför inte??
någon som tuttat i dig att den inte uppfyller kraven?

Kan lugnt säga att det inte är några problem som helst. Kolla bara upp att det är vinterkvalitet på oljan så du inte tankar i den på vintern och den fryser i tanken eller ledningarna för dig.

//mojja
Det är ju en viss skillnad på insprutarna och högtryckspumpen i en bil
mot en brännare i en panna.
Men visst vill man chansa på att köra med den Dieseln kan man ju göra det,
kostnaden om något går sönder blir allafall bra mycket större än
besparingen.
Användarvisningsbild
av gooose
Vad har du för sort Villa olja är ett ganska vidsträckt begrepp
Är den av MK 1 samma som du tankar på tappen så är det ok
Övriga sorter Tex (miljöklass) Mk3 kan vara ok Men med D10 eller D32 så kan det föreligga problem med att partikelfiltret sätter igen sig av den ökade mängden sotpartiklar
Så kolla den sista fakturan vad det är för sort du har i tanken innan du fyller och om det är av rätt sort filtrera ordentligt för om du för in smutspartiklar i bränslesystemet så kan det bli dyrt

/Goose
av mojja
Det är ju en viss skillnad på insprutarna och högtryckspumpen i en bil
mot en brännare i en panna.
Men visst vill man chansa på att köra med den Dieseln kan man ju göra det,
kostnaden om något går sönder blir allafall bra mycket större än
besparingen.[/quote]

Vad skulle kunna gå sönder av att köra på färgad mk3 vinterkvalitet. En mb cdi är uppe i 38k mil och en 2.0d är uppe i 4k mil utan några som helst problem. Även om min rasar innan 6k mil så har jag tjänat in ett motorbyte, Äger inte mina bilar längre än 3 år max och har då motorgaranti under hela tiden och det kan inte vara lätt för verkstaden att bevisa eller ens bry sig om bilen gått på färgad diesel.

Jag ser inga nackdelar i att köra på färgad diesel om man har möjligheten att komma billigare undan, Kan även säga att färgad diesel hamnar på runt 4-6kr/l mot pumpens 12 kr/l.

En bil som drar 0.6 milen i snitt gör att bränslekostnaden hamnar runt 3 kr/milen vilket måste ses som väldigt ekonomiskt.

//mojja
Användarvisningsbild
av poseidon
När jag jobbade på GM Powertrain så hade de tidiga Biopowermotorerna problem med att ett av aditiven som gjorde etanolen lite röd (för att man inte skulle färväxla den) fastnade runt ventiler och geggede ihop. Detta togs bort har jag för mig men försvann oxå när man tankade vanlig bensin. Så visst kan det synas om man kör på annat än rekomenderat bränsle, kanske fastnar rödfärgen i diselen runt insprutarna eller nått? Vad vet jag om det är värt att chansa.
av jensam
Jag har även hört från folk som håller på med villabrännare att det faktiskt kan ställa till problem åt andra hållet, dvs. om man i ren panik måste handla diesel på macken för att hålla villan varm. Det kan nämligen bli problem med brännaren pga. tillsatsen av RME i mackens diesel.

Och till mojja: Senast jag handlade villaolja (feb -07) fick jag betala 9,48 kr/liter (inkl. CO2-skatt). Detta var som sagt 1 år sedan och då låg priset på macken betydligt lägre för diesel än vad det gör idag. Kan även tillägga att jag tankat båten med färgad bunker-diesel flertalet gånger genom åren, men detta har endast inneburit en minskning av literpriset med c:a 1 kr.

Min erfarenhet säger mig alltså att det endast är en ytterst liten besparing att tanka villaolja i bilen. Och med tanke på det extraarbete det medför vid tankning (med 20 liters dunkar hit och dit) är det inte värt det.

Hej, min morfars gamle S70 har blivit sjuk. Den st[…]

Det var oljefällan som var igensatt. Bät[…]

Nu har vi grävt lite mer i kablarna, den grov[…]

Hej! Testade handbromsen idag och tycker att det &[…]