NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsa :)

Håber i forstår mig.
Jeg har købt en 2.0D ( 08 ) for nogle måneder siden.
Men jeg har problemer med at få den 2. veksel. Nogen der har oplevet det? Den strider imod på noget sät.
tomcat skrev:Hejsa :)

Håber i forstår mig.
Jeg har købt en 2.0D ( 08 ) for nogle måneder siden.
Men jeg har problemer med at få den 2. veksel. Nogen der har oplevet det? Den strider imod på noget sät.
Fel justerat växel reglage (Vajer) kan vara problemet åk och hör med din volvohandlare!
Användarvisningsbild
av Degnell
Kan växelreglaget vara felet på min med då kanske? Jag upplever det som att det är svårt att få i växel, och backen är allra svårast, när bilen är kall och stått stilla. När bilen är i rullning brukar det inte vara några problem.
av flink
Det verkar vara ett allmänt problem på S40/V50. Jag har vart in på Volvo med min och dom "påstår" att dom justerat växelförare, vajrar, men det är ändå samma skit.
Det är nog bara att inse att lådorna är inte bättre än så. Blir väl att byta låda var 10.000:de mil...
av Shaapa
Degnell skrev:Kan växelreglaget vara felet på min med då kanske? Jag upplever det som att det är svårt att få i växel, och backen är allra svårast, när bilen är kall och stått stilla. När bilen är i rullning brukar det inte vara några problem.
Kan ju vara det berömda felaktiga fettet som är applicerat någonstans i lådan som tagits upp i flertal trådar tidigare. Jag har med största sannolikhet detta problem på min 6-växlade -04'a. Detta resulterar i att backen och ibland andra växlar är mkt svåra att få i när lådan är kall och bilen stått still. Så fort bilen körs funkar alla växlar framåt som dom ska.

Några har fått det fixat på garantin. Dyrt att betala själv i alla fall då lådan måste rivas.

För att återgå till problemet med 2'ans växel låter detta som sagt mer som en feljusterad växelvajer.
Användarvisningsbild
av Degnell
Shaapa skrev:
Degnell skrev:Kan växelreglaget vara felet på min med då kanske? Jag upplever det som att det är svårt att få i växel, och backen är allra svårast, när bilen är kall och stått stilla. När bilen är i rullning brukar det inte vara några problem.
Kan ju vara det berömda felaktiga fettet som är applicerat någonstans i lådan som tagits upp i flertal trådar tidigare. Jag har med största sannolikhet detta problem på min 6-växlade -04'a. Detta resulterar i att backen och ibland andra växlar är mkt svåra att få i när lådan är kall och bilen stått still. Så fort bilen körs funkar alla växlar framåt som dom ska.

Några har fått det fixat på garantin. Dyrt att betala själv i alla fall då lådan måste rivas.

För att återgå till problemet med 2'ans växel låter detta som sagt mer som en feljusterad växelvajer.
Vad kommer detta innebära i det långa loppet då? Det är ju lite störande, men det är ju inte som att det smäller till eller så när man lägger i växeln.När jag köpte bilen hade den rullat 12 mil till platsen där vi skulle ses, så d e först nu i efterhand när bilen blivit kall som jag upptäckt problemet.
av Shaapa
Degnell skrev: Vad kommer detta innebära i det långa loppet då? Det är ju lite störande, men det är ju inte som att det smäller till eller så när man lägger i växeln.När jag köpte bilen hade den rullat 12 mil till platsen där vi skulle ses, så d e först nu i efterhand när bilen blivit kall som jag upptäckt problemet.
God fråga. Jag undrar samma sak. Någon på forumet som känner en växellådekonstruktör eller annan väl insatt på Volvo som kan förmedla frågan?

Undrar vad man får för svar om man tar upp frågan med märkesverkstaden? Garantin på min bil har ju gått ut för länge sedan så för min del kommer jag inte göra något åt det. (Sist jag var på märkesverkstaden misslyckades dom tom med att justera upp halvljuset inför den stundande besiktningen utan jag fick göra det själv hemma så mitt förtroende är inte på topp.)
Användarvisningsbild
av Degnell
Jag läste en tidigare tråd om problemet http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 4xell%E5da och känner efter att ha läst den att jag kanske inte ska gnälla. Jag har upplevt att det har gått lite trögt o få i växlar ibland, men aldrig omöjligt som några av de andra skribenterna skriver om. Med ett visst mått av kraft går växlarna i, och för det mesta utan det minsta problem. då jag bytt bil från en V70 automat så sent som förra veckan kanske det bara är jag som inte är van vid manuell växellåda. Min låda kanske rent av är normal, iaf för o vara en S40-låda:)

Stämmer.

V60 sliter däck bak

Vilken bussning är det du menar? Och vart fin[…]

Husbilar igen, eller ja förare och sjä[…]