NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av peos99
Jag har senaste veckan fått problem med att starta min V50 2,4i -05 när den är kall. Man får prova ca 10 ggr innan hon plötsligt hoppar igång som om ingenting har hänt.
Bilen är liksom helt livlös och tänder inte ens till, förutom vid ett par tillfällen, men startar sedan helt plötsligt. Och när den väl startat så går den jättefint.
Var inne på att det kan vara nåt med startspärren, men kanske det är nåt helt annat ?

Någon som upplevt liknande problem ?
av peos99
Har suttit och läst på forumet nu om liknande problem och fattat att styrenheten till bränslepumpen sitter dåligt placerad på dessa bilar och kan orsaka liknande problem.

Ska tillägga att det aldrig varit några problem att starta den när bilen varit varm, och den går hur fint som helst bara den väl startar.
av dali
Inga felmeddelanden? Om absolut inget händer när du vrider om nyckeln så kan det vara själva nyckelläsaren ("tändningslåset") som är på väg att gå sönder. Jag råkade ut för det med en -04:a, men då stod det "Nyckelfel" eller något liknande felmeddelande i displayen.

EDIT: OK, om bilen går bra när den väl startat så bör det inte vara bränslepumpen. Det brukar visa sig med ryckig gång också.
av jensam
Jag trodde problemet med styrenheten enbart gällde MY04. Men kanske finns felet kvar på 05:orna. Dåligt av Volvo att inte åtgärda det innan man släpper nästa årsmodell... Men det finns ju flera problem som levt kvar från 04 till 07, t.ex. att rattreglagen för stereo, ACC, mm. flagnar och blir till smulor.

Hoppas de gamla trådarna hjälper dig!
av peos99
Hmmm...ok fortsättning följer. Ska åka till Norrtälje ikväll och vill inte vli stående längs vägen! :shock: :evil:
Kanske ska låna sambons Skoda Felicia -99 så jag säkert kommer fram.
av Psyko
peos99 skrev:Hmmm...ok fortsättning följer. Ska åka till Norrtälje ikväll och vill inte vli stående längs vägen! :shock: :evil:
Kanske ska låna sambons Skoda Felicia -99 så jag säkert kommer fram.

Styrenheten för bränslepumpen krånglar garanterat på din bil.
av peos99
Hej igen!
Problemet kvarstår. Bilen hade stått i tre dagar och när jag startade igår fick jag stå och nöta i en tio minuter innan den hoppade igång. Sedan gick den som en klocka. Och som vanligt inga problem att starta igen när den väl var varm.

Kan det vara nåt med nån kallstartsfunktion ? Automatchoke ? Eller nåt som hänger sig. Finns det nåt jag kan kolla själv ?

Tacksam för svar och ideér
av nscho
Som flera här har sagt, det är säkerligen styrenheten till bränslepumpen som har pajat. Problemet finns på 05:or också.

Jag hade också beteendet att den var svårstartad, men när den väl hade startat en gång så var det inga problem alls fram till nästa gång den var kall. Fattar inte varför det är så, men det ÄR styrenheten som är paj.

Byte av styrenheten går väldigt ofta på goodwill, så gnäll ordentligt så borde du slippa betala i alla fall hela kostnaden. Förra året var listpriset 2400:- för material + 600:- för arbete.
av peos99
Hej igen!

Ville bara meddela att bilen nu är fixad. Och visst var det den berömda styrenheten till bränslepumpen som krånglade.
Fick den utbytt kostnadsfritt och dessutom gjordes en kontroll inför bersiktningen! :D :D :D
av Gino
peos99 skrev:Hej igen!

Ville bara meddela att bilen nu är fixad. Och visst var det den berömda styrenheten till bränslepumpen som krånglade.
Fick den utbytt kostnadsfritt och dessutom gjordes en kontroll inför bersiktningen! :D :D :D

Gratis ? På en -05:a ???
Garantin har ju gått ut. Kan du säga vart du lämna in den ?
Kan aldrig tänka mig Bilia i Göteborg ?!?!?!?
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Var och tittade på en Plus Dark My26, den ha[…]

Husbilar igen, eller ja förare och själv[…]

Termostaten (tror det är den) i både f&[…]

Det är ofta fel på dessa mätarhus.[…]