NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av whoppi
#160532
Hej på er allihopa,
Idag när bränslet är så dyrt skulle det vara intressant att höra era idéer om hur man kan sänka sin förbrukning.

1. Själv har jag relativt högt tryck i däcken ca 2.7 bar vilket verkar fungera bra utan att det blir nån snedslitning.

2. Kör ofta med farthållare och vid hastighetssänkning släpper jag efter och "motorbromsar" istället för att bromsa.

fler tips?
av DanneF
#160536
whoppi skrev:Hej på er allihopa,
Idag när bränslet är så dyrt skulle det vara intressant att höra era idéer om hur man kan sänka sin förbrukning.

1. Själv har jag relativt högt tryck i däcken ca 2.7 bar vilket verkar fungera bra utan att det blir nån snedslitning.

2. Kör ofta med farthållare och vid hastighetssänkning släpper jag efter och "motorbromsar" istället för att bromsa.

fler tips?
Jag försöker planera min körning så mycket som möjligt samt försöka hålla fartbegränsningarna, det har sparat mej en hel del.
#160545
whoppi skrev:Hej på er allihopa,
Idag när bränslet är så dyrt skulle det vara intressant att höra era idéer om hur man kan sänka sin förbrukning.

1. Själv har jag relativt högt tryck i däcken ca 2.7 bar vilket verkar fungera bra utan att det blir nån snedslitning.

2. Kör ofta med farthållare och vid hastighetssänkning släpper jag efter och "motorbromsar" istället för att bromsa.

fler tips?
Vill du sänka soppaförbrukningen ska du INTE köra med farthållare.Farthållaren är "dum" och kan inte läsa av vägen som du utan den gasar även vid mindre uppförsbackar där du normalt inte skulle gasa.Där det är plan väg utan många uppförsbackar spelar det ingen roll.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#160573
1. Accelerera snabbt och växla upp till en högre växel innan motorn varvat upp till 3000 v/min (diesel 2000 v/min)

2. Kör i jämn hastighet på högsta möjliga växel

3. Förutse trafikflödet längre fram

4. Använd motorbromsen så mycket som möjligt

5. Undvik tomgångskörning

6. Släpp efter på gasen i utförsbackar

7. Accelerera inte i stigningar

8. Se till att ha rätt däcktryck. Använd eko-tryck eller fullasttryck.

9. Följ rekommenderade serviceintervaller enligt serviceboken.
av GrandDanoise
#160599
-Ta bort tackräcken och boxar när de inte används...
-Ingen onödig last som skräpar och tynger bilen...
-Använd motorvärmaren, MED timer..
-Motorbromsa och håll varvet över 1200 rpm så drar bilen 0liter/mil..
-Använd färddatorn för att hålla koll på förbrukningen..

Allt detta och det som tidigare skrivits är lätt rent teoretiskt, ta en Eco-Drivingkurs för 1500:-och spara in avgiften på 2-3 tankningar.. (Om du bara sänker typ 10%...)

/D
av Steff 99
#160603
Så kan jag varmt rekomendera en bil i storlek "Smart" eller passagerare i en buss.
Sedan finns det ytterligare ett alt. en sådan där sak med två hjul och trampor på mitten....kallas cykel tror jag, :shock:
då kommer man ner till nära noll i förbrukning förutom att matkontot blir lite högre 8)
av whoppi
#160613
nån som tittat på mer "extrema" åtgärder som att skaffa eco däck, sådana däck som sitter på bla. passat bluemotion. tror de var smalare samt att man kunde ha ännu högre tryck i dessa.

Eller nån som funderat på att sänka sitt luftmotstånd med div. spoilers fram/bak eller plattor under bilen.

Finns det firmor som specialiserat sig på att optimera bränsleförbrukning i motorer (eco optimering)? -jag skulle kunna acceptera något sänkt motoreffekt i utbyte mot lägre förbrukning.

En annan åtgärd skulle kunna vara lättning, men antagligen väldigt svårt utan att förstöra bilen. Möjligtvis lättare fäljar, inget reservhjul (bara reservhjul på burk)
Användarvisningsbild
av Kilkenny
#160633
Jag har alltid funderat på det där med att köra på "högsta möjliga växel" i förhållande till bensinförbrukningen. låt säga i max 50km/h

När är själva brytgränsen? När det är dags att växla ner?
Känns som det inte alltid är mest ekonomiskt att köra på högsta växeln.
Växlar man ner så känns det som om motorn inte behöver jobba lika hårt.

Har jag rätt eller fel.. Finns det något optimalt?
Användarvisningsbild
av vickan
#160634
whoppi skrev: Finns det firmor som specialiserat sig på att optimera bränsleförbrukning i motorer (eco optimering)? -jag skulle kunna acceptera något sänkt motoreffekt i utbyte mot lägre förbrukning.
ta en titt här: http://www.tmchiptuning.com/index.php/ECO-TRIM.php

Finns säkert många många fler som också har ecochip :wink:
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#160641
Kilkenny skrev:Jag har alltid funderat på det där med att köra på "högsta möjliga växel" i förhållande till bensinförbrukningen. låt säga i max 50km/h

När är själva brytgränsen? När det är dags att växla ner?
Känns som det inte alltid är mest ekonomiskt att köra på högsta växeln.
Växlar man ner så känns det som om motorn inte behöver jobba lika hårt.

Har jag rätt eller fel.. Finns det något optimalt?
Jag lyckades komma ner i 0.66l/mil vid landsvägskörning med min C70N T5 6MT. Då följde jag Volvo Cars Driving Academys råd (som står i min post ovan). Lägg i 6:an i 60 ungefär, i 50 räcker 5:an. Ha uppe nuvarande förbrukning och kör på en plan väg så du kan se vad som händer med förbrukningen.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]