NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jumu01
Har letat i forumet angående Trygghetsavtal som kan tecknas till Volvon.
Det mesta som finns av detta är till V70.

Min fråga är det någon som har tecknat detta avtal till V50 el S40?
Hur mycket kostar den per månad och i slutändan är det billigare att betala för servicen då den är aktuell med kontanta medel?
:?:

Skulle vara tacksam om någon kunde dela med sig av sina erfarenheter gällande Trygghetsavtal.

Skall byta olja o filter nu efter 100 mil, kostnad strax under 1800 kr :shock: . Inga andra kontrollpunkter skall gås igenom. Jag vet att detta kan göras på annan verkstad till lägre pris.
Men av priset att döma så verkar det som Volvos mekaniker använder kostym under arbetet.
av Doby
Varför byter du olja och filter efter 100 mil?
Användarvisningsbild
av poseidon
Det skall man alltid göra på nya bilar, då får man bort eventuella spån å smuts som kan ha uppstått vid tillverkningen.
av Christian_m
jumu01 skrev: Hur mycket kostar den per månad och i slutändan är det billigare att betala för servicen då den är aktuell med kontanta medel?
Pratade om det här med en nybilsförsäljare på Bilia Haga Norra för 2-3 månader sedan. Han hävdade att det numera går på ett ut jämfört med att spara pengarna i en sparbössa själv varje månad. Det är tydligen inte alls lika förmånligt som det varit tidigare, efter att de höjt månadspriserna på Trygghetsavtalet.

Jag har dock ingen erfarenhet av det själv så om det stämmer i verkligheten har jag ingen aning om.
av robbancarlsson
jag pratade med en tekniker på volvo i somras, just om det här med oljebyte så tidigt. Han sa visst, det kan vi väl göra om du vill, men det är att kasta pengarna i sjön. Finns ingen som helst anledning att göra ett extra olje+filterbyte utöver det som ingår i normal service. Inte ens när bilen är ny.
av jumu01
Christian_m skrev:
jumu01 skrev: Hur mycket kostar den per månad och i slutändan är det billigare att betala för servicen då den är aktuell med kontanta medel?
Pratade om det här med en nybilsförsäljare på Bilia Haga Norra för 2-3 månader sedan. Han hävdade att det numera går på ett ut jämfört med att spara pengarna i en sparbössa själv varje månad. Det är tydligen inte alls lika förmånligt som det varit tidigare, efter att de höjt månadspriserna på Trygghetsavtalet.

Jag har dock ingen erfarenhet av det själv så om det stämmer i verkligheten har jag ingen aning om.
Ja det var lite som jag tänkt mig att det finns ingen besparing i att teckna Trygghetsavtalet. (I)

Oljebyte är för att få ut de partiklar som bildas under bilen första mil och som förhoppningvis har satt sig i filtret.
Trots att det finns fina oljor i dagsläget så tänker jag ändå "kasta pengarna i sjön".
av Doby
poseidon skrev:Det skall man alltid göra på nya bilar, då får man bort eventuella spån å smuts som kan ha uppstått vid tillverkningen.
Spånor? Om det fanns spånor i motorn så skulle den nog rasa snabbare än efter 100 mil. Med dagens toleranser så tror jag det är svårt att påstå att motorn "slits in"...Volvo skulle nog själva kalla in bilarna på 100 mils byte om det var nödvändigt. Att det inte behöver göras förrän efter 2-3000 mil är bevis nog.
Användarvisningsbild
av poseidon
Jag skrev eventuella spån å smuts.

Du har tydligen aldrig jobbat på Saab exempelvis som sandgjuter motorblocken till 9-5:an. Där är det sand man vill filtrera bort....

Det finns alltid risk för spån som lämnas kvar i någon oljekylkanal som kommer från någon bearbetningsoperation. Spelar ingen roll hur mycket man tvättar eller så.

Vad har det med toleranser att göra föresten?

Sen att man sätter serviceintervallet till 2/3000 mil har egentligen inget med funktionen att göra, då skulle de in oftare men det accepterar inte kunderna. Därav intervallet.
av Psyko
Helt meningslöst att byta olja efter 100 mil, bättre att vänta tills 1000 isf.
av mattdahl
Nu för tiden finns det två alternativ hos din volvohandlare.

Del har du trygghetsavtalet som är tänkt att inbegripa service och andra reparationer som beräknas behöva göras på din bil. Detta tecknas när du köper en ny bil.

Sedan en tid tillbaka så finns även så kallat serviceavtal. Detta kan du teckna när som helst. Måste alltså inte tecknas just när du köper bilen, utan du kan börja vid t.ex. 6000-milaservicen om du vill.
Då tittar de framåt på den tid du väljer att teckna serviceavtalet (12, 24. 36 månader) och vilka servicear som kommer att falla in under den tiden beroende på körsträcka. Sedan får du en månadskostnad. Man kan säga att man sprider ut kostnaden per månad istället för att betala varje service vid servicetillfället. Det är upp till handlarna hur de vill prissätta detta, men eftersom de binder upp dig en viss tid och är garanterad en inkomst, så borde de lämna lite rabatt på månadsavgiften.

Det är dock inte alla handlare som har börjat använda detta nya serviceavtal, men affärssystemet (Tacdis) fick funktionen för en tid sedan.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]