NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av GrandDanoise
#157650
Ragnarpe skrev:
GrandDanoise skrev:Klädsel T-Tech spricker. Byttes på Goodwill.

/D
Lite utanför ämnet kanske, men hur upplever du SAAB:en jämfört med
S40:n? Varför jag undrar beror på att jag i våras var i valet o kvalet mellan vilken jag skulle välja, en 9-3 eller V50F. Det blev en V50 tack vare det lägre priset och bra kampanj då. Den har fungerat felfritt så jag ångrar mig inte direkt för köpet men tycker ändå det är nåt specieltt med 9-3:an....
För att inte uppröra allt för många så fixade jag en ny tråd! 8)

Hade min S40 i 3,5 år eller 21.600 mil. Ett par större fel men mest en drös mindre irriterande småfel som förstörde - speciellt det första året med bilen. Felen minskade andra året och avtog helt sista året!

Att jag valde 9-3:an före en V50 hade flera anledningar.

Inredning:
Trist att se "samma" interiör i 3 år till.. "Känslan" i Volvon är marginellt bättre än i Saaben. Mest beroende på att Saab valt att använda sig av tunnare och mjukare plast till interiören, men inget att skämmas för.
Stolarna känns mjuka vid en första sittning, men är minst lika sköna som Volvon och stödjer bättre vid svängar.

Saaben är luftigare än V50:n, men det är iofs ingen merit, Volvon e ju trång!

Kaross:
Tycker att Saaben ser bättre ut, speciellt framifrån. Bakifrån så vinner Volvon kanske genom att vara mindre ful! 8)

Motor:
Saabens är helt överlägsen Volvons (eller Fords)...
Samma förbrukning men fler hästar och mer kraft! Blandad körning med elever (trafikskola) bakom ratten ligger på 1,18 - 1.20 liter/mil.
Går att programmera om datorn så bilen ENDAST går på etanol hos Nordic Uhr. Bilen drar då som en bensinare och får lätt 30 extra hästar!
Kamkedja kan man ha hela bilens livslängd beroende på service och körstil.

Verkstad:
Det stora irritationsmomentet med Volvon! Aldrig, aldrig, aldrig att jag kunde lämna in bilen och få felet åtgärdat på första försöket! ALLTID återbesök och nya försök! (Ändå är det VOLVO som är deras jobb!)
När Saaben hade ett fel med "ögonbrynen" (dioderna) i fram så var det folk inkopplade från Trollhättan redan efter 1 timme... Feler åtgärdades vid första försöket. Är iofs "Vip"-kund, men det var jag hos Volvo också, men det märktes knappast... Man kände sig mer som nåt offer.

Totalt sett så ångrar jag mig inte en sekund att jag valde 9-3:an, tvärtom. Efter S40:ns strul och jobbets problem med våra V50:n.

Men hör med mig om ett halvår... 8)
Bilen har bara rullat 1000 mil på 2 månader hittills..

/D

av Christian_m
#157657
Intressanta reflektioner. Har själv funderat på att byta till en 9-3 nästa gång det är dags att byta.

Hur ser servicepriser ut jämfört med V50'n, har du hunnit kolla upp det än? Och är det 1000-milsintervall även på Saabs Etanolbilar? Vad kostar konverteringen/omprogrammeringen hos Uhr?

Gällande utseendet så har ju 9-3an tjänat otroligt mycket på faceliften, men jag har fortfarande lite svårt för instrumentpanelen. Dock kändes det som att dörrarna hade lite bättre känsla när jag var inne och tittade på faceliften för nån månad sedan. När det gäller bakpartiet så blir den i mitt tycke något snyggare med USA-lamporna monterade, de som har röda inslag istället för helt vita.
av Ragnarpe
#157731
GrandDanoise skrev:
Ragnarpe skrev:
GrandDanoise skrev:Klädsel T-Tech spricker. Byttes på Goodwill.

/D
Lite utanför ämnet kanske, men hur upplever du SAAB:en jämfört med
S40:n? Varför jag undrar beror på att jag i våras var i valet o kvalet mellan vilken jag skulle välja, en 9-3 eller V50F. Det blev en V50 tack vare det lägre priset och bra kampanj då. Den har fungerat felfritt så jag ångrar mig inte direkt för köpet men tycker ändå det är nåt specieltt med 9-3:an....
För att inte uppröra allt för många så fixade jag en ny tråd! 8)

Hade min S40 i 3,5 år eller 21.600 mil. Ett par större fel men mest en drös mindre irriterande småfel som förstörde - speciellt det första året med bilen. Felen minskade andra året och avtog helt sista året!

Att jag valde 9-3:an före en V50 hade flera anledningar.

Inredning:
Trist att se "samma" interiör i 3 år till.. "Känslan" i Volvon är marginellt bättre än i Saaben. Mest beroende på att Saab valt att använda sig av tunnare och mjukare plast till interiören, men inget att skämmas för.
Stolarna känns mjuka vid en första sittning, men är minst lika sköna som Volvon och stödjer bättre vid svängar.

Saaben är luftigare än V50:n, men det är iofs ingen merit, Volvon e ju trång!

Kaross:
Tycker att Saaben ser bättre ut, speciellt framifrån. Bakifrån så vinner Volvon kanske genom att vara mindre ful! 8)

Motor:
Saabens är helt överlägsen Volvons (eller Fords)...
Samma förbrukning men fler hästar och mer kraft! Blandad körning med elever (trafikskola) bakom ratten ligger på 1,18 - 1.20 liter/mil.
Går att programmera om datorn så bilen ENDAST går på etanol hos Nordic Uhr. Bilen drar då som en bensinare och får lätt 30 extra hästar!
Kamkedja kan man ha hela bilens livslängd beroende på service och körstil.

Verkstad:
Det stora irritationsmomentet med Volvon! Aldrig, aldrig, aldrig att jag kunde lämna in bilen och få felet åtgärdat på första försöket! ALLTID återbesök och nya försök! (Ändå är det VOLVO som är deras jobb!)
När Saaben hade ett fel med "ögonbrynen" (dioderna) i fram så var det folk inkopplade från Trollhättan redan efter 1 timme... Feler åtgärdades vid första försöket. Är iofs "Vip"-kund, men det var jag hos Volvo också, men det märktes knappast... Man kände sig mer som nåt offer.

Totalt sett så ångrar jag mig inte en sekund att jag valde 9-3:an, tvärtom. Efter S40:ns strul och jobbets problem med våra V50:n.

Men hör med mig om ett halvår... 8)
Bilen har bara rullat 1000 mil på 2 månader hittills..

/D

Det var ju jag som frågade och tack för snabbt och grundligt svar.
Vad gäller utseendet så är det väl subjektivt, men lika mycket som jag kan stå och titta på min svarta V50 när den är nytvättad så blir jag lite smått begeistrad när jag möter och ser en SAAB 9-3, ja i mitt tycke är 9-3 mer fräck! 1-0 till SAAB

Interiören? Volvon känns trång, särskilt vid ur- och istigning. Volvos instrumentbräda och inredning är skit, dvs Ford, men det som lyfter den är mittpanelen med enkla och tydliga reglage. Tycker också det är lite surt att man inte kan byta ut Volvos stereo mot ett neutralt fabrikat, t.ex. en dubbel-DIN med navigator. Vet dock inte hur det är med SAAB i det fallet så ronden blir oavgjord. 2-1 till SAAB

Motor: Ja inte fasen är det så roligt att köra omkring i en Fordmotor på 125 hkr. Häromdagen när jag körde i hård motvind på motorvägen till Malmö så kändes det pinsamt när jag låg i 100 och skulle köra om en bil. Det är för lite även om den blir lite rappare med etanolinblandning. Där har nog Trollhättan lyckats lite bättre. 3-1 till SAAB.

Service och kundvänlighet: Kan inte jämföra eftersom jag inte har ägt en SAAB på många år, men när jag fick ett litet motorkrångel på min V50 för några månader sen så var BilMånsson där och plockade in bilen direkt och behöll den tills felet var avklarat. Dessutom städade dom bilen och lagade en punktering utan kostnad. Under tiden hade jag naturligtvis utan kostnad till låns en V50 2,4. Klar poäng till Volvo och jag hoppas verkligen inte att den elaka djävulsdraken Ford förstör mer än vad dom har gjort, utan låter de lokala återförsäljarna och verkstäderna får leva vidare som genuina Volvo- och Renaultverkstäder. Ingen Ford på våran gård!

Jahaja, litet övertag för SAAB i min enkla bedömning, får se hur det blir nästa gång jag byter bil....
Vad tycker ni andra?
av bilgalen
#157763
För nästan första gången i historien är ju Saab Goliat i striden mellan David och Goliat. (Förra gången var ju när Saab lanserade 9000 i mitten på 80-talet och Volvo bara hade 740 att kontra med)

Att jämföra en V50 med 125 trötta Fordhästar jämför med Saaben som kan fås med 200hk (upp mot 250hk om man blandar in Nordic) blir ju bara löjligt.

Däremot ser man ju inte att framtiden ligger för etanol. Så vi får väl se hur populära dessa etanolbilar är på beg-marknaden om 2-3år.
av jensam
#157768
GrandDanoise skrev:Verkstad:
Det stora irritationsmomentet med Volvon! Aldrig, aldrig, aldrig att jag kunde lämna in bilen och få felet åtgärdat på första försöket! ALLTID återbesök och nya försök! (Ändå är det VOLVO som är deras jobb!)
När Saaben hade ett fel med "ögonbrynen" (dioderna) i fram så var det folk inkopplade från Trollhättan redan efter 1 timme... Feler åtgärdades vid första försöket. Är iofs "Vip"-kund, men det var jag hos Volvo också, men det märktes knappast... Man kände sig mer som nåt offer.

Totalt sett så ångrar jag mig inte en sekund att jag valde 9-3:an, tvärtom. Efter S40:ns strul och jobbets problem med våra V50:n.

Men hör med mig om ett halvår...
Bilen har bara rullat 1000 mil på 2 månader hittills..
Jag har aldrig ägt en SAAB, bara kört en SAAB 9000 från 94, men jag har haft med deras största återförsäljare att göra (Svenska Bil).

Om ni ursäktar versalerna; DE HAR DEN SÄMSTA VERKSTADEN OCH DEN OTREVLIGASTE OCH MEST INKOMPETENTA PERSONALEN JAG NÅNSIN STÖTT PÅ!!!!

Nu vet jag förstås inte om du köpt din SAAB genom dem eller någon annan. Jag köpte en Opel genom dem och det var den största miss jag nånsin gjort. MINST 5 gånger fick man lämna in bilen för SAMMA FEL.

Ett exempel: Jag lämnar in bilen för att laddningslampan lyser svagt. Dagen efter får jag bilen och ska hämta den på deras parkeringsplats. Vrider om nyckeln och hör ett j*vla smällande under instrumentbrädan. Efteråt fick jag reda på att samtliga relän under instrumentbrädan hade brunnit upp. Samma lampa lyser sedan, fast med FAST och STARKT sken. Det var bara gå in med nycklarna igen. Provkör de inte ens bilarna innan de lämnar ut dem???!!!

Ett annat exempel: Jag hade, genom hela bilens livslängd hos mig, en läcka i kylsystemet. Det låg alltid en pöl under bilen när jag kom till den på morgonen. Jag ålade mig under bilen och kunde lätt konstatera att det läckte från dieselvärmaren. Jag säger det till dem och lämnar in bilen, 20 GÅNGER FÖR SAMMA FEL. Nej, inte löste dem det inte! Jag sålde bilen tillbaka till ÅF som sedan sålde den till någon annan stackare...

Om jag nånsin köper en bil från GM så blir det ALDRIG genom Svenska Bil. Kanske behandlar dem en annorlunda när man har en SAAB eller en Cadillac, vad vet jag...
av GrandDanoise
#157862
bilgalen skrev:För nästan första gången i historien är ju Saab Goliat i striden mellan David och Goliat. (Förra gången var ju när Saab lanserade 9000 i mitten på 80-talet och Volvo bara hade 740 att kontra med)

Att jämföra en V50 med 125 trötta Fordhästar jämför med Saaben som kan fås med 200hk (upp mot 250hk om man blandar in Nordic) blir ju bara löjligt.

Däremot ser man ju inte att framtiden ligger för etanol. Så vi får väl se hur populära dessa etanolbilar är på beg-marknaden om 2-3år.
Jo etanol är ju ingen 100%-ig lösning på bränslefrågan... Men det satsas friskt, inte bara i Sverige. http://www.mentoronline.se/iuware.aspx? ... soid=71910 Fram till 2050 så är det beräknat att etanol kommer att finnas som drivmedel innan det börjar fasas ut till....??? Så beg.marknaden är nog inte något problem, annars e det ju bara tanka med vanlig bensin som de flesta andra..

Ang. servicen så har jag fått bästa tänkbara mottagning från Svenska Bil, men inte alla får det om man läser runt på olika forum.. Tänker dock inte serva bilen hos Saab utan hos en "Autoverkstaden"-verkstad som även får göra garantijobb. Alla garantier gäller till ett lågre pris!!! :lol:
Anlitade dem när jag körde en Nissan tidigare och det var grym service... Fick låna nån av meckarnas privata bilar om jag skulle ut och göra ärenden under tiden! 8)

/D
av GrandDanoise
#157869
Christian_m skrev:Intressanta reflektioner. Har själv funderat på att byta till en 9-3 nästa gång det är dags att byta.

Hur ser servicepriser ut jämfört med V50'n, har du hunnit kolla upp det än? Och är det 1000-milsintervall även på Saabs Etanolbilar? Vad kostar konverteringen/omprogrammeringen hos Uhr?

Gällande utseendet så har ju 9-3an tjänat otroligt mycket på faceliften, men jag har fortfarande lite svårt för instrumentpanelen. Dock kändes det som att dörrarna hade lite bättre känsla när jag var inne och tittade på faceliften för nån månad sedan. När det gäller bakpartiet så blir den i mitt tycke något snyggare med USA-lamporna monterade, de som har röda inslag istället för helt vita.
Servas vart 1500:e mil.. Oljebyte och filter vid de små servicarna..
Kostar väl 900-1500:-.. (Inte en aning då jag får det gratis tack vare reklam på bilen...)
Större service kostar väl runt 3000-4000:-

Nordic Uhr trimning kostar olika beroende på motor...
Ska ringa dem efter jul och kolla läget!:)

/D

Synd man inte vet vad delen heter. Är inget h[…]

Det låter bra. Köpte 3 meter så d[…]

Dom där är väl för sensorer so[…]

Det är en del på forumet som kör V[…]