NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jumu01
Nu har jag bestämt mig för att göra lackbehandling av bilen.

Utagen v.49 men tänker vänta tills januari -08.

Tänker anlita Ditec kostnad 4000 kr för lackbehandlingen.
Behandling av vindrutan slipper "filmen" på vindrutan och regnet rinner av lätt 500 kr.
Impregnering av klädseln 1000 kr, vem blir lycklig om någon klantskalle spiller vätska på klädseln och detta inte går att ta bort!!

Jag vet att det finns de som är emot lackbehandling då Volvos lackgaranti slutar att gälla men Ditec tar över ansvaret för denna garanti. Viktigt att man får det skriftligen.

Vilken erfarenhet har ni som gjort lackbehandling av bilen?

Ditec är ju ett stort företag som varit med länge på marknaden.

Tänk vad skönt att slippa vaxa bilen och när man tvättar den så rinner smutsen av lättare.
Användarvisningsbild
av poseidon
Sök på Ditec så hittar du mer info här på forumet. Jag har gjort det på min V50. Jättenöjd, stor skillnad. Har svart-solid......

Ta med lackstift så fixar de eventuella stenskott oxå.
av Jyrgman
jumu01 skrev: Jag vet att det finns de som är emot lackbehandling då Volvos lackgaranti slutar att gälla men Ditec tar över ansvaret för denna garanti. Viktigt att man får det skriftligen.
Upphör volvos garanti även om man gör behandlingen hos sin lokala återförsäljare? Jag har nämligen bokat tid nästa vecka för polering och försegling av min C30 som är uttagen i maj.
av _David_
Jag har lämnat min V50 till Mr Cap (ca 2 veckor efter leverans) och är mkt nöjd. Även dem lämnar en garanti på sådant som Volvo vill friskriva sig från d v s skador som kan vara relaterade till behandlingen.

Pris 3700 kr och de bjöd på behandligen av vindrutan. Personligen skulle jag inte betala för den behandligen p g a att den slits bort när man använder torkarna vilket ändå behövs om man kör i låga hastigheter och på vintern.

Har tidigare anlitat Ditec på en annan bil och var även nöjd med deras behandling. Smaksak antar jag..
Användarvisningsbild
av poseidon
Volvos garanti upphör men jag tror det beror på hur petiga de är, jag har fått mina backspeglekåpor bytta å ska byta dem igen då färgen släpper hela tiden.

dessutom så har ju både Ditec å Mr Cap egna garantier så det torde vara lugnt. Ända problemet är väl att de skulle kunna skylla på varann :???:
av jumu01
Svar till poseidon, jag ställde den frågan till Ditec , svaret jag fick var att dom går in med sin egna garanti och att kunden inte skulle hamna i en situation som åsnan mellan två hölass. Så du har helt rätt att man kan ta det lugnt! :)

Vad har problemet varit för dig angående lacksläpp på backspeglarna, dåligt arbete från fabriken (Volvo)???
Användarvisningsbild
av poseidon
Vet inte vad det är men tror det kommer från små stenskott som sen gör att lacken runt omkring (som en 5-krona) bubblar sig å tillslut lossnar. Om man får stenskott på motorhuven blir det just inget annat än ett stenskott.

Vet inte om det är svårare att lacka mina speglar som ju är ALU-färgade?
av jumu01
Tvättade bilen för första gången igår, trodde jag skulle klara mig utan avfettning :shock: men icket, allt dj-la skit som satt fast var det endast avfettningsmedel som mäktade med att ta bort eländet, upplevde som någon illsinnad djävel klistrat fast skiten :-(O) .

Här uppe i norr har vi haft riktigt skitväder som min nya bil har fått äran att bekanta sig med. Nu har det blivit kallare och vägarna är frusna men skulle inte förvåna mig om det slår om till blia igen efter den omfattande tvättinsatsen (skulle aldrig kunna tänka mig att kör in i en automattvätt med ny bil).

I morgon ringer jag och bokar tid för lackbehandligen!! 8)

Här i Umeå finns både Ditec och Tefcar, av tidigare recensioner så verkar Ditec vara bättre än Tefcar, Tefcar verkar inte ha en garanti som tar över den lackgaranti som Volvo avsäger sig i samband med lackkonservering.
Användarvisningsbild
av Gottschalk
Någon som provat Perma-Shine ?
Har några kompisar som är väldigt nöjd med dom och sen så krävs det tydligen inga återbesök som Ditec har.
Vet inte vad som skiljer sig mer jämfört med Ditec...
av jumu01
Nu är det gjort!!

Ditec 7/1-08 dom hade det knökfullt fram tills dess.

Ditec behandling lack 4000 kr, protec stora behandling impregnering av kädseln och även filtmattorna under gummimattorna behandlas med impregnering 1500 kr,
glasbehandling, totalt med nybilsrabatt blev det 5400 kr.

Återstår sedan och se om man blir nöjd.

Tog även del av deras garantier inte mycket att invända emot, så jag känner mig inte ett dugg orolig om Volvo skulle hävda att om ev lackfel skulle härledas till Ditecs lackbehandling.

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]