NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fredrik^
Börjar bli nått fruktansvärt trött på min S40 nu.
Köpte den sprojlans ny i mars och nu har den rullat 1300 mil.
Under dessa mil har hänt en del:

* Ny motor vid 300 mil
* Tändningslås vid 500 mil (Gick ej starta bilen)
* Byta bussningar i bakvagn vid 600mil
* Justera alla fyra dörrar för det regna in vid 600mil
* Smörja upp bromsar runt om vid 700 mil
* Klädslen på förarstolen gick sönder vid 1000mil
* Byta bakruta för radion funka inte när defrostern var igång vid 1200 mil
* Byta strålkastare fram för ljuset peka ner i backen vid 1200 mil
* Smörja alla handtag, 1200 mil
* Radion har börjat brusa igen vid 1300 mil
* Uppgradering av stereon

Det var nog allt, lite andra småsaker har hänt också.
Kan säga att den vart inne på verkstad 2ggr i månaden sen mars.

Så nu på måndag ska den in igen för att fixa radion, nu har den vart inne 2ggr för den sketna radion inte funkar när defrostern är igång.
Har läst att en del har problem med S40/V50 men att dom var så här visste jag inte, det är en riktig skit bil enligt mig.
Volvo skulle komma med 6 års nybilsgaranti istället så kanske man kunde behålla den lite längre, aldrig att jag tänker behålla denna bilen när nybilsgarantin går ut, blir väl ruinerad isåfall.
Nu har jag skrivit av mig lite iaf, hoppas volvo fixar nån kompensation för alla problem jag haft.
av ZupiCo
Verkar vara ett riktigt måndagsexemplar, hoppas det löser sig för dig. :(

En märklig trend jag har märkt på forumet är att antingen verkar bilen gå i stort sett problemfritt, eller så har man alla problem som finns.
av jumu01
Snacka om otur :( !

Varför inte vända sig till massmedian t.ex Vi bilägare eller annan stor motortidning och göra ett repotage om ditt elände och att de i sin tur kontaktar Volvo och hör om det är vanligt att deras produkter skall fungera så här.

Åberopa konsumentköplagen och kräv ett återköp!!!! :x

Känner ett stort medlidande med dig :cry:
av dali
Hade det varit i USA så är sannolikheten stor att du fått en ny bil, de har något som kallas "lemon law" som är till för just måndagsexemplar. I Sverige är det inte lika enkelt, men även här kan man få en ny bil om det är tillräckligt med strul. Lokala konsumentombudsmannen kan nog ge råd om hur man ska gå vidare.
av Fredrik^
Det där med att volvo ska köpa tillbaka bilen har jag redan pratat med dom om.
Det gjorde jag redan när motorn rasade efter 300 mil men dom vägrade att köpa tillbaka den, iof fick jag lite ersättning redan då men det var väl bara för jag tjatade så mycket som jag gjorde.
Det är så surt att bilen ska krångla så mycket för det är ju en riktigt go bil att åka i.
av jumu01
:evil:

Gör som DALI rekommenderar!!!

Ta kontalt med din konsumentvägledare i din kommun i morgon. (PO)
Han är till för att hjälpa dig i ärenden med företag (affärer) där tvist förekommer mellan två partner.

Vidare så är detta helt klart även ett ärende för ARN detta får du hjälp med av konsumentvägledaren.

Med en sådan ny bil och alla dessa fel som du haft och fortfarande har så skall Volvo ta sitt ansvar!!!

Personligen skulle jag inte dra mig för att blanda in massmedia, brukar ha fin effekt, skriv även till Sverker Olofsson PLUS.

Till sist ge dig inte!!! Du har fullt mina sympatier!!!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Massmedia osv lär inte behövas. Har du sagt att du vill att Volvo ska köpa tillbaka bilen?
av GrandDanoise
Att han vill att de ska köpa tillbaka bilen har jab ju redan tagit upp!

Att min bil som var en -04:a hade en massa fel i början kan man ha förståelse för, då jag var en av de första som fick den... Barnsjukdomar och allt som tog drygt 2 år att bli kvitt...
Men en bil som tillverkats i 3 år ska inte ha några större fel....
Pinsamt! Spelar ingen roll om det e ett måndagsex eller inte!

Mitt tips är att du ska göra som jag gjorde när min bil strulade...
Var ett riktigt "pain in the ass"! Åk dit för minsta lilla fel och få det åtgärdat, är det inte bra nog, åk tillbaka och gnäll!
Tillslut så gör de allt för att du ska bli nöjd och hålla dig därifrån! :lol:
Funkade iaf för mig!
Hörde även kommentaren: -"Gör ett ordentligt jobb, annars kommer han tillbaka!".... (Ska man inte ALLTID göra ett bra jobb?)

/D
av Fredrik^
Bra tips!
Ska snacka med Volvo imorgon när jag åker och lämnar in bilen för 3:e gången på 1 vecka :D
Jag kommer ju garanterat sälja eller byta bort bilen inom en snart framtid iaf för även fast man har kvar garantin är det ju fan inte roligt att lämna in bilen hela tiden.
Hur ska jag lägga upp det då?
Ska jag bara säga att nu får dom fixa det annars drar jag in ARN eller ska jag göra det ändå för jag är trött på detta nu?
av jumu01
Förklara att nu är du less på alla dessa problem som bilen gett dig.

Ta även upp att ditt bilägande har inneburit mer tid på verkstaden än att du kunnat utnyttjat bilen normalt.

Att det har varit onormalt många fel på den som man inte kan räkna med att en ny bil skall ha.

Jag tycker personligen att du redan har fått stå ut med för mycket, ingen reparation utan kräv nu ett ÅTERKÖP i och med att bilen är så pass ny!!!

Fungerar inte detta så ta kontakt med din konsumentvägledning, där får du både råd o tips samt även hjälp med anmälan till ARN om så behövs.

GrandDanoise ditt inlägg fick mig att dra på smilebanden dom måste ha upplevt dig i slutet som en katt som kommer indragandes med en död råtta. :lol:

Synd man inte vet vad delen heter. Är inget h[…]

Det låter bra. Köpte 3 meter så d[…]

Dom där är väl för sensorer so[…]

Det är en del på forumet som kör V[…]