NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Kostas
Ja som rubriken lyder:
Är det nån som provkört eller kanske rentav äger en V50 D5 manuell? Hur känns den jämfört med automaten?
Användarvisningsbild
av wendtan
Snabbare och starkare är spontant mitt första intryck.
av mojja
wendtan skrev:Snabbare och starkare är spontant mitt första intryck.
Har du haft tillfälle att provköra den manuella lådan har beställtr en men verkar inte få den innan början på februari..

M.v.h mojja
Användarvisningsbild
av wendtan
Jag har provkört en när vi var i Göteborg förra helgen.
av mojja
wendtan skrev:Jag har provkört en när vi var i Göteborg förra helgen.
Om du jämnför med din t5a hur kändes den då slöare mer kraftfull jämnbördig??

Hur funkade den ihopp med den 6 växlade lådan kändes det som en bra kombination till motorn??

M.v.h mojja
Användarvisningsbild
av wendtan
Jag tycker d5an harmoniserar bra med den manuella lådan. bra bottenvrid och ett bra svar på gas genom hela registert. Kändes spontant klart rappare än d5an med automat.

I jämförelse med t5an så kändes den starkare från botten. men något klenare i övriga registert. Jag tycker skillnaden var störst för t5ans fördel under 100 km/h.
Det skiljer 40 hk mellan motorerna vilket absolut märks av.

Vi beställde en v50 2,0d igår till sambon och den kändes förvånansvärt pigg med den 6 växlade lådan. Jag är helt övertygad om att du kommer bli nöjd med den manuella d5an! Den lär snitta 3 dec mindre per mil än vad t5an gör vid blandad körning.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det härliga med D5an nu med manuell låda är att den är väldigt 'chipvänlig'!

Säg ~220hk/460Nm! Tänk det i en C30! :twisted:
Användarvisningsbild
av wendtan
T5an är inte helt ochipvänlig den heller som jag förstått det.
av dali
Någon som har uppmätta siffror på förbrukning för V50 D5, manuell eller automat?

Min V50 2.0d -05 ligger på 0.59-0.65 vid blandad körning, vilket är över Volvos siffror, dvs 0.58. Hade tidigare en S40 T5 -04 med geartronic som jag körde på 0.8-0.9, vilket är under Volvos siffror (0.94). Färddatorn stämde rätt bra med uppmätt förbrukning, men så kör(de) jag också med Volvos standardfälgar/däck för respektive modell.
Användarvisningsbild
av Kostas
XC90_Executive skrev:Det härliga med D5an nu med manuell låda är att den är väldigt 'chipvänlig'!

Säg ~220hk/460Nm! Tänk det i en C30! :twisted:
Vad kan dessa siffror ge för resultat på 0-100?

Det låter bra. Köpte 3 meter så d[…]

Dom där är väl för sensorer so[…]

Det är en del på forumet som kör V[…]

Trasig Renault Scenic

Nu går det vidare igen. Skruvat av kåp[…]