NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

För c:a 3 veckor sedan (c:a 100 mil sedan) gjorde Bilia den första servicen på bilen. Enligt specen från Bilia fyllde de 3,8 liter syntetolja i motorn. Enligt bilens manual rymmer motorn 3,7 liter olja (inkl. filtret).

Idag kollade jag oljenivån med stickan och fick fram detta:

http://goto.glocalnet.net/jensa/OLJA2.JPG

De har alltså fyllt på för mycket! Hur skadlig är denna oljenivå för motorn? Borde jag gå tillbaka och be dem tömma ut lite? Be om kompensation? Är jag skyldig att kontrollera oljenivån i motorn direkt efter att de gjort service på den och "reklamera" på en gång?

Tack på förhand för hjälpen!

Gjorde om bilden till länk. På tok för stor mot forumets regler. :wink:

Mvh/
Addekarlsson
Moderator
Användarvisningsbild
av vickan
för mycket olja eller för lite olja i motorn är Aldrig bra!

Är du missnöjd tycker jag självklart du ska gå tillbaka och påpeka vad som har hänt, du har ju trots allt betalat för en service av en (märkes)verkstad och då ska du självklart få vad du har betalat för! :wink:
av Psyko
O då kommer frågan:

Hur kollade du nivån ?
av jensam
Psyko skrev:O då kommer frågan:

Hur kollade du nivån ?
Jag hade bilen på plan väg, hade kört den varm och sedan låtit den stå avstängd c:a 10 minuter. Jag tog upp stickan, torkade av den, stoppade ner den igen och tog sedan upp den för att kolla. Jag kollade dessutom ett flertal gånger på detta sätt.

Enligt manualen låter det inte SÅ allvarligt, nåt i stil med: "Om oljenivån är för hög så drar motorn mer olja än vanligt". Men jag har hört på andra håll att det kan vara ganska allvarligt med för hög oljenivå.

Vad jag inte förstår är varför man skriver att man hällt i 3,8 liter när motorn bara rymmer 3,7! Jag menar, man ska ju inte ens fylla prick på MAX (utan lite under) och dessutom, om jag har förstått det rätt, så ligger det väl en hel del olja kvar i kanalerna i motorn trots att man tappat ur så mycket det går.
Användarvisningsbild
av FiddeUBC
Har du kollat oljan på motorn när den är kall?
av jensam
FiddeUBC skrev:Har du kollat oljan på motorn när den är kall?
Nej. Jag har bilen parkerad i en ganska kraftig lutning, så jag måste alltid flytta på den för att kunna läsa av stickan. De gångerna jag kollat oljan har varit när jag kommit hem någonstans ifrån, innan jag parkerar den över natten hemma.

Kan oljevolymen förändras så pass mycket som i detta fall på grund av temperaturen? Tack för ett bra tips!
Användarvisningsbild
av vickan
jensam skrev:

Hur kollade du nivån ?
Jag hade bilen på plan väg, hade kört den varm och sedan låtit den stå avstängd c:a 10 minuter. Jag tog upp stickan, torkade av den, stoppade ner den igen och tog sedan upp den för att kolla. Jag kollade dessutom ett flertal gånger på detta sätt.

Enligt manualen låter det inte SÅ allvarligt, nåt i stil med: "Om oljenivån är för hög så drar motorn mer olja än vanligt". Men jag har hört på andra håll att det kan vara ganska allvarligt med för hög oljenivå.

Vad jag inte förstår är varför man skriver att man hällt i 3,8 liter när motorn bara rymmer 3,7! Jag menar, man ska ju inte ens fylla prick på MAX (utan lite under) och dessutom, om jag har förstått det rätt, så ligger det väl en hel del olja kvar i kanalerna i motorn trots att man tappat ur så mycket det går.
optimalt är ju mitt emellan min & max, men många verkstäder föredrar att lägga oljenivån på max eftersom de flesta bilar dricka lite olja mellan serviceintervallerna.

vad gäller olja som är kvar, Ja är svaret på det. Det kommer alltid finnas lite olja kvar i olika kanaler samt i sumpen. Det går inte få Allt olja ur motorn när man skruvar bort pluggen. Brukar oftas stå 3 olika oljevolymer i verkstadsböckerna, en vid "vanligt" oljebyte utan filter, en med filterbyte och en vid torr motor.
av Psyko
jensam skrev:

Hur kollade du nivån ?

Det var helt rätt sätt att kolla den men jag skulle inte oroa mig spec mycket för det. Troligen är det så att oljan tillsammans med det lilla som fanns innan blir den nivån.
av Addekarlsson
Är det inte mer än en dl som du säger, då skulle jag inte fundera så mycket på saken. Den kommer kanske trycka ur sig lite olja i form av extra goa avgaser ett tag, sen är det lugnt. Värre om man överfyller en halvliter. :wink:

Mvh/ Adde
av jensam
Psyko skrev:Det var helt rätt sätt att kolla den men jag skulle inte oroa mig spec mycket för det. Troligen är det så att oljan tillsammans med det lilla som fanns innan blir den nivån.
Ok. Men om motorn ska vara varm när man mäter, hur gör man då på verkstaden när man fyller på med ny olja och samtidigt vill kunna kolla på stickan då och då för att se att det inte går i för mycket? Jag menar, den nya oljan är ju inte direkt 90 grader varm när de fyller motorn med den. Kan det vara så att verkstadskillen har fyllt oljan med 20-gradig olja till MAX-strecket och när motorn sen blir varm så går nivån över MAX?
Addekarlsson skrev:Är det inte mer än en dl som du säger, då skulle jag inte fundera så mycket på saken. Den kommer kanske trycka ur sig lite olja i form av extra goa avgaser ett tag, sen är det lugnt. Värre om man överfyller en halvliter.

Mvh/ Adde
Det låter lugnande, tack! Men jag är orolig för om det inte är mer än 1 dl för mycket. Enligt manualen så är det (max) 1 liter mellan MIN och MAX. Om graderingen på stickan är linjär (vilken den säkert inte är) så ser det nästan ut som om det skulle vara drygt 3,3 dl för mycket! Nivån går ju ungefär 1/3 över MAX.

Jag är verkligen ingen expert på detta, så rätta mig gärna!

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]