NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vickan
beställde hem en begagnad rattknappsats till volvon (s40) idag ink någon kabelbit som tydligen behövdes med.

nu till frågan, måste jag inom volvo för en mjukvarauppgradering efter jag har meckat dit knappsatsen eller är det bara rock and roll? 8)
av jensam
Det finns en tidigare tråd om detta, pröva att söka på "rattknappar" eller liknande.

Jag har själv monterat dit rattknapparna och det är inga problem alls, ingen mjukvara. Jag behövde heller ingen kabelsats, det var redan fördraget.

Enda problemet med installationen var att få bort airbagen, men det gick det med efter ett tag! Gå efter installationsmanualen från Volvo som iofs beskriver hur man sätter dit farthållaren, men det är samma procedur:

http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE
Användarvisningsbild
av vickan
kanon, tack för hjälpen=)

återkommer med rusultatet nästa vecka!
Användarvisningsbild
av vickan
jensam skrev:Det finns en tidigare tråd om detta, pröva att söka på "rattknappar" eller liknande.

Jag har själv monterat dit rattknapparna och det är inga problem alls, ingen mjukvara. Jag behövde heller ingen kabelsats, det var redan fördraget.

Enda problemet med installationen var att få bort airbagen, men det gick det med efter ett tag! Gå efter installationsmanualen från Volvo som iofs beskriver hur man sätter dit farthållaren, men det är samma procedur:

http://vccs.volvocars.se/accessories/ii ... code=sv-SE
lässte den andra tråden precis, såg även att en person hade lyckats bända bort atrappen utan att få loss airbagen, kanske ett litet smidigare sätt? om man lyckas få bort den så ser man ju om kablarna är framdragna eller om man måste mecka loss hela airbagen och skruva dit kablarna...
av jensam
Jag trodde också att jag skulle lyckas utan att få bort airbagen, men det gick inte. Jag bände och bände... Atrappen satt (iaf för mig) STENHÅRT. Man måste nästan få in falsbenet under atrappen för att få loss den.

Hoppas det går bra för dig!!
Användarvisningsbild
av Johnny Wishbone
tippar på att det tog 20 sekunder att ta bort attrappen och sätta dit knappsatsen.
använde absolut inget våld
kanske skiljer sig från MY?
Användarvisningsbild
av vickan
Johnny Wishbone skrev:tippar på att det tog 20 sekunder att ta bort attrappen och sätta dit knappsatsen.
använde absolut inget våld
kanske skiljer sig från MY?
Har en 06:a själv. Ska bli skoj att se hur det går, knapparna borde vara här senast imorgon :)
Användarvisningsbild
av vickan
Så! Fick rattknapparna.

Och såhär gick det...

1. Tog en skruvmejsel modell stor

2. Stack den in under atrappen

3. Bände loss atrappen utan speciellt mycket våld

4. Kabeln låg redan där så det var bara att dra ur den från atrappen

5. Satte dit kabeln på rattknapparna

6. Tryckte ditt rattknapparna

7. Test av rattknapparna, funkar klockrent :D

Tid: ca 3 min

Ingen mjukvarauppdatering var nödvändig, och behövde inte heller plocka bort airbagen.
av jensam
Grattis!

Antagligen satt inte min atrapp så hårt då. Jag vågade väl inte ta i lika hårt som ni :lol:
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]