NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Christian_m
Det börjar närma sig nästa service och förutom att kolla upp servicepriser funderar jag på hur det är med bromsarna, brukar det vara dags för byte av dessa vid 6000 eller har de vid normalkörning så lång livslängd att de håller till 8000-milaservicen?

Vad jag förstått är det stor service vid 6, 12 och 18 000 med kamremsbyte vid 18 och de andra tillfällena däremellan är mindre, d.v.s. i stil med servicen vid 2000 resp 4000 mil?

Någon som har koll på framförallt det där med bromsarnas livslängd?
av DanneF
Christian_m skrev:Det börjar närma sig nästa service och förutom att kolla upp servicepriser funderar jag på hur det är med bromsarna, brukar det vara dags för byte av dessa vid 6000 eller har de vid normalkörning så lång livslängd att de håller till 8000-milaservicen?

Vad jag förstått är det stor service vid 6, 12 och 18 000 med kamremsbyte vid 18 och de andra tillfällena däremellan är mindre, d.v.s. i stil med servicen vid 2000 resp 4000 mil?

Någon som har koll på framförallt det där med bromsarnas livslängd?
jag som brukar pendla sthlm-skåne har ca hälften kvar av mina bromsbelägg nu när bilen passerat 5000 mil, ta o kolla hur bromsklossarna ser ut, skivorna behöver du garanerat inte byta om du inte har jobbiga vibrationer.
av Christian_m
DanneF skrev: jag som brukar pendla sthlm-skåne har ca hälften kvar av mina bromsbelägg nu när bilen passerat 5000 mil, ta o kolla hur bromsklossarna ser ut, skivorna behöver du garanerat inte byta om du inte har jobbiga vibrationer.
Okej, får ta en koll nästa gång jag har tillfälle. Det låter iaf på dina erfarenheter som att det inte ska bli aktuellt vid 6000.

Någon annan som kört längre än 6000 och har tvingats byta, och i så fall när?
av jensam
När jag mejlade och frågade Bilia för ett tag sen om när kamremmen ska bytas på V50 1,6D -06 så fick jag till svar att den ska bytas vid 24000 mil!!

Vid 2000 och 4000 är det en enkel service med olja och oljefilter, samt lite kontrollpunkter och dränering av bränslefiltret (endast diesel). Vid 6000 ska bränslefiltret bytas och även luftfiltret och då blir det lite dyrare. Bromsbeläggen antar jag endast byts om de är dåliga.
av ljungström
Det beror ju helt på hur man kör, på farsans V70 -02 hade bromsarna inte rörts alls när den såldes efter 4 år/10.000 mil. Dock var det å andra sidan dags för nya skivor och klossar runt om. Livslängden på skivor ligger nog generellt någonstans runt 10-12.000 mil, sålänge man kör med bilen regelbundet och bromsar till hårt då och då så bromsarna bak inte rostar ihop.
av Christian_m
ljungström skrev:Det beror ju helt på hur man kör, på farsans V70 -02 hade bromsarna inte rörts alls när den såldes efter 4 år/10.000 mil.
Självklart är det så, tänkte mest om man kunde se något tydligt mönster där flertalet byter i samband med 6, 8 eller 10 000 mil. Jaja, jag lär märka när det är dags för service om det är dags eller ej, var mest intresserad av att höra andras erfarenheter.
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]