NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,
Jag har beställt en V50 1.8F Kinetic.

Jag har två frågor egentligen.

Vad jag har förstått så ska man kunna ställa in en tid då man ska köra bilen och då ska motorn vara varm vid den tiden? Stämmer det?

Värmer den motorn med hjälp av bilbatteriet eller startar den motorn och går på tomgång? Hur funkar det i praktiken?

Sen undrar jag vilka vinterdäck man ska ha? Ska dom ha samma dimension som sommardäcken? Vilket märke/modell? Jag har redan bestämt mig för dubbdäck.

Tack!
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Det som är standard på 1.8F är en vanlig motorvärmare. Där man pluggar in en kontakt i bilen. Sedan kan man välja att verkstaden ska sätta in en kupékontakt också. Så man kan sätta in en kupéfläkt.

Den bränsledrivna värmaren finns bara som tillval på de större bensinmotorerna (är 99% säker på det). Den sitter standardmonterad på de större dieselmotorerna, men där får man betala extra för att få tidur (så man kan ställa in vilken tid bilen ska vara varm).

Läs lite tester på vinterdäck och se vilket däck som passar dig bäst! Dimensionen avgör egentligen bara plånboken. Gå på Volvos rekommendationer så blir det inga problem. T.ex om du ska ha 15" så är det 195/65 som gäller. 16" - 205/55. 17" - 205/50 osv.
av jumu01
Mina erfarenheter av vinterkörning och däck.

Ha en så smal däckbredd som möjligt så tar sig bilen bätttre fram i vinterväglag än breda däck som går mer ytligt på snö och ger något sämre grepp.

Däck skall man helst inte pruta på, menar att det är din säkerhet det gäller så satsa på kvalitetsdäck så som Gislaved Nordfrost, Hakkapelitta eller Conti Wiking dessa däck ligger alltid på topp när tester görs av däcken vinteregenskaper. Och dubb är det enda som gäller.

Lågfriktionsdäck och is då kan du fortsätta och köra på dina sommardäck så dåliga är dom.

Att få stopp på bilen i vinterväglag och tjäna 10-tal meter kan betyda mycket både för bilen och din säkerhet.
av jensam
XC90_Executive skrev:Det som är standard på 1.8F är en vanlig motorvärmare. Där man pluggar in en kontakt i bilen. Sedan kan man välja att verkstaden ska sätta in en kupékontakt också. Så man kan sätta in en kupéfläkt.
Det finns även ett tidur som tillval till elvärmarna, men det kostar... Jag tror att jag läste i nån annan tråd om c:a 8000 kr. Med detta tidur, som alltså endast är en mjukvara, kan du, precis som med tiduren till bränslevärmarna, ställa in vilken tid du ska åka och bilen är då varm vid detta klockslag. Nackdelen är ju förstås att du alltid måste koppla bilen till ett vägguttag.
XC90_Executive skrev:Den bränsledrivna värmaren finns bara som tillval på de större bensinmotorerna (är 99% säker på det). Den sitter standardmonterad på de större dieselmotorerna, men där får man betala extra för att få tidur (så man kan ställa in vilken tid bilen ska vara varm).
Den bränsledrivna värmaren går, precis som du säger, inte att få till motorerna 1,6, 2,0 och 1,8F. Men den går att få till de andra bensinarna och sitter som standard på ALLA dieslar, numera även med tidur som standard (om jag har förstått V50 broschyren rätt :) ).
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Installationssats timerfunktion
S40, V50 8698 202-2

+ Timer, applikation
S40 30664 404-8
V50 30664 405-5

+ Uppgradering CEM (Central Electronic Module)2
S40, V50 30667 202-3

+Rattspak (För bilar utan färddator)
S40, V50 8685 826-3

+ AEM, se Elektronisk tillbehörsmodul, AEM

Har inte kollat det med timer innan. Visste dock att det fanns en fjärrkontroll där man kunde sätta på och stänga av värmaren.
av bilgalen
jumu01 skrev:Och dubb är det enda som gäller.

Lågfriktionsdäck och is då kan du fortsätta och köra på dina sommardäck så dåliga är dom.
Det där är ju inte sant längre. Finns friktionsdäck som är bättre än vissa dubbdäck till och med på is. Beror helt på vilka märken man jämför. AMS gjorde tex ett vinterdäckstest nu i år där man jämfört däcken rakt av, oavsett dubb eller friktion. Det var inte enbart dubb i topp där!

Om man ska ha dubb eller friktion beror på var man kör. Att säga att dubb är det enda som gäller är att vara kvar i dåtid. Då kan man lika gärna börja göra reklam för 2-takt som den enda gällande motorn också!
av ljungström
Finns bränsledrivna värmare från Webasto som går på etanol. Ca 20.000 kr monterat och klart.
av Daniel242
bilgalen skrev:
jumu01 skrev:Och dubb är det enda som gäller.

Det där är ju inte sant längre. Finns friktionsdäck som är bättre än vissa dubbdäck till och med på is. Beror helt på vilka märken man jämför. AMS gjorde tex ett vinterdäckstest nu i år där man jämfört däcken rakt av, oavsett dubb eller friktion. Det var inte enbart dubb i topp där!

Om man ska ha dubb eller friktion beror på var man kör. Att säga att dubb är det enda som gäller är att vara kvar i dåtid. Då kan man lika gärna börja göra reklam för 2-takt som den enda gällande motorn också!
Kan bara hålla med. Kör själv dubbfritt och jag har inte sämre grepp än vad jag hade med dubbdäck innan.
Beror ju bara på vad man köper för märke.
av jumu01
Roligt att se att det blev en reaktion på mitt vinterdäcksinlägg.

Men när man läser tidningarna om trafikkaos och avåkningar i från Stockholm och söderut när det kommer lite snö så kan man ju som norrlänning skratta :lol: åt eländet, kan tänka mig att flerparten av dessa kör med lågfriktionsdäck.

Jag talar lite om egen erfarenhet, is på vägen hade lågfriktionsdäck, kurva, hade körde endast 35 km/h (gällande hatighet 70) bilen ställde sig på tvären och kanade in i en stolpe och knäckte mittbalken på bilen tack och lov så skadade sig ingen och försäkringbolaget löst in bilen.

Endast när lågfriktionsdäck är bra är på riktig vinterväg packad snö där man kört med dubbdäck före. Inte ens på ren asfalt är dessa något att ha på grund av förlängd bromssträcka t.o.m sämre än dubbdäck.

Men fortsätt och köra på era lågfriktionsdäck och medverka i vinterkaoset.

Även en erkänd motorjournalist som Robert Collins dömer ut dessa lågfriktionsdäck. :D

Replik till "Bilgalen" visst finns det dåliga dubbdäck men om du läser det jag skrev så gällde det kvalitetsdäck med dubb och då är det inte ens lönt att prata om lågfriktionsdäck.
av Shaapa
Ja LÅGfriktionsdäck som jumu01 hänvisar till ska inte köras med på vintern över huvud taget. Det låter som hårda sommardäck i mina öron. Högfriktionsdäck däremot lär fungera bättre på vinterväg.

Åsikterna om vilken typ av däck man ska köra på är otaliga och ganska onödigt att redogöra för alla här på forumet då jag gissar att ingen är expert inom ämnet utan åsikterna som vädras är personliga och högst subjektiva.

Mitt råd till trådskaparen är att inhämta så mycket information du kan från gjorda däckstester mm och gör en egen bedömning om hur dina förhållanden ser ut där du bor och kör bil i avseendet dubbat eller dubbfritt.. Och läser man ditt första inlägg ser man att det valet redan är gjort.
Laga rost Göteborg?

Akram Bil vid gamla Siba lagade min sådan […]

Laddbox

Vi körde på en PhaseBox med spiralkabel[…]

Överhettad motor, grundorsak?

Hur vet du att den är överhettad?? Upp t[…]

Tack, då vet jag. Bilen har gått igeno[…]