NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Orfeous
Hej!
Har nu hittat en bil som jag tycker om!
En S40N -06a en ruby red. Den har gått 4000mil.
Var och provkörde en likadan fast en flexifuel.

Frågorna är om jag ska titta/känna/lyssna efter nåt speciellt
vid det eventuella köpet?

Går det att köpa till en spoiler bak? vad kostar isåfall det?
finns det något mer kul man kan "styla" med?
Vad kostar dragkrok?
Kan man byta ut den befintliga stereon? eller måste man köra original?
går det att koppla till slutsteg och andra högtalare o så? typ diskanter och 2vägs högtalare?

Vad är "ledbelysning"?

Hur kan jag pruta på det befintliga priset?
har aldrig gjort något sånt här nångång. De är mitt första bilköp om man bortser från min nuvarande bil som jag köpte via blocket en begad 87a ;)
så nu blir det ju lite skillnad.

Jag pratar gärna mer "live" med någon som har en likadan bil från samma årsmodell på MSN eller ICQ. De kan vara kul att kunna få lite tips och råd.
av jensam
Jag kan inte svara på många av dina frågor, men några :)

Dragkrok är svindyrt att installera. Jag tror det gick på närmare 7500 kr för både material och arbete. Själva monteringen gick på 3400 kr ungefär, så det lönar sig verkligen att göra det själv om man kan.

Vad jag vet så kan man inte byta ut originalstereon (rätta mig gärna om jag har fel någon!). Själv har jag det sämsta ljudsystemet, varför jag inte kan komplettera med subwoofer. Det kan man om man har ett utav de bättre systemen, High Perf. eller Premium Sound.

Ledbelysning är väl Follow-Me-Home? Eller? Alltså att man, efter att man stängt av motorn, trycker på ljustutan en gång för att få ledbelysning hem.

Hoppas infon var till någon nytta!

EDIT: 7500 kr är UTAN regbesiktning (c:a 600 kr om jag inte minns fel)!
Användarvisningsbild
av Orfeous
En fråga är bättre att få besvarad än ingen alls :)

Okej, jag kan tänka mig att de är dyrt att sätta in en dragkrok men det är väldigt bra att ha! Trist är ju som jag har läst att detta med löstagbar dragkrok är ett himla rappel med rost och annat om man inte använder den.
De enda gångerna jag vet just nu som jag behöver dragkrok är om jag ska flytta typ eller kanske åka med släp till någon byggfirma o köpa material.
Men det har inte hänt speciellt ofta om jag säger så.

Kan ju hända att de går att hitta en billig verkstad som kan montera.

Okej, läste att de är Performancenläggningen i denna bil. Alltså innebär det att man endast kan köra MP3 via AUX-ingången från sin MP3-spelare.
De är kasst!

Aha, okej.. jag uppfattade "led" som de här små diodrarna i ficklampor t.ex :D
av jensam
Själv ville jag ha dragkrok för att kunna dra trailern till båten, vilket inte heller händer så ofta, men det måste ju göras!

Jag glömde även att skriva att den dragkrok jag har är fast, vilket ju gör det hela lite billigare än löstagbar. Vad en sån kostar vet jag tyvärr inte, men räkna med ett par tusen till...

Också en annan sak om draget: Man måste ha Volvos programvara samt en trailermodul för styrningen av elen till dragkablaget, vilka man förstås inte kan få nån annanstans än hos Volvo.

Angående ljudsystemet: Om det är en 2006:a med enbart Performence-ljudet så finns det INGEN AUX-ingång till stereon! Då är det enbart en CD-spelare och radio, ingen USB eller AUX. AUX-ingång kom, om jag har förstått det hela rätt, från och med modellår 2007.
av flink
Draget går på ca:4000.- Monteringen är lite olika beroende vem man frågar. Men arbetet verkar inte vara så himla svårt. Har tänkt göra det själv, men nu har det hunnit bli kallt och vet inte om jag ska behålla skrället så länge. Hade planerat att ha den i 10år, men tyvärr tror jag inte riktigt på det längre.

Spoilern bak kostar allt mellan 1500 och 3500 excl. montering. Ståra är billigare än T5-läppen, konstigt nog.

Prutning...Ja, det beror helt på säljare, hur envis du är, och skicket på bilen. Men 10.000,- på en sån bil borde väl inte vara helt omöjligt.

Det du bör titta extra noga på på en sån bil?! Tjaa... du har ju nybilsgaranti ett tag till på den, så du behöver kanske inte oroa dig allt för mycket. Men kolla det vanliga som du kollar när du köper bil.
Sök på forumet så hittar du ungefär vad som brukar fela, finns säkert folk med samma frågor som du just ställt.
Klonk i fram-bakvagn är väl ett vanligt Volvoproblem. Vibrerande bromsar och felande el-detaljer kan du också leta efter.
av GrandDanoise
Kolla efter lackskav vid framdörrarna.... Inte direkt ovanligt!
Kolla klädseln ordentligt om du har "T-Tech", den spricker, så kläm och titta ordentligt om du ser nåt... Fukt i lyktorna var vanligt på de tidigare, kolla för säkerhets skull!
Och som sagt, ta en provtur och lyssna efter missljud!Bifogar en bild på "lackskavet"...

Bild

/D
Användarvisningsbild
av Orfeous
Oj, jag ska ta till mig allt..

men jag tycker de är surt att inte kunna spela mp3skivor.
är ju kul att kunna lyssna på bra musik om man ska köra en liten längre sträcka. får väl helt enkelt använda mina hörlurar istället så får man bra ljudupplevelse! faktiskt väldigt besviken på volvo.
Om de nu inte går att byta ut original volvoskräphögtalare?
fast då falerar de ju på den klena förstärkaren :P

Dragkrok och bakspoiler är något jag måste införskaffa helt klart.

men jag tänkte på detta med hel/halvljus de sitter ju som ett "öga" eller vad man ska säga.. visst är de vanliga H3 lampor eller vad de heter?
det där ögat är det någon nydesign på reflektorn eller?

det verkar som att just den här S40N har väldigt låg kvalitet av vad jag har läst på forumet bland folks erfarenheter. men alla tycker ju olika och bilarna är ju olika omskötta.
Verkar som att allting man tar på blir repigt t.ex karossens lack och inredningens mittpanel. Första intrycket jag själv fick av provkörningen av en annan modell.. var att dörrarna kändes lite B dörrarna kändes lätta och hade som ingen tyngd i sig så att säga. De kändes också som att handtagen skulle slitas loss eftersom dörren hade frusit litegrann emot listen. Sen tycker jag att baksätet kändes rätt trångt även om jag inte är speciellt lång eller stor kroppsmässigt.

Trots alla dessa "dåliga" saker så tycker jag att bilen är väldigt snygg o kul att köra. Det viktigaste av allt den är grymt mycket bättre än min gamla rostiga -87a ;)

Detta med prutning. Följer inte med några vinterdäck har jag för mig o skulle vilja förhandla in en omgång men vet inte hur jag ska isåfall gå tillväga.. kanske kan försöka med dragkrok också.

Något försäkringsbolag man bör välja? har kollat på Volvia och Trygg-hansa men de är ungefär lika i kostnad.
av jensam
"Ögat" (linsen) är för halvljuset och det är H7-lampor.

Håller med om kvaliteten på handtagen. De fryser VÄLDIGT lätt fast. Ibland är det till och med nästan svårare att få upp dem än att få upp själva dörren när det har fryst på. Och ja, det är trångt i baksätet, men det visste jag redan när jag köpte den och har lärt mig leva med det. Lite knökigt att få in dottern i sin stol bara :)

Jag fick halva priset hos Trygg-Hansa gentemot Volvia. Verkar som om storleken på premien varierar väldigt mycket på var man bor. Trygg-Hansa har även ett "billighetsbolag" som du skulle kunna kolla med (jag kände inte till det när jag tecknade min försäkring). Det heter Atava (http://www.atava.se). Jag kollade där och fick fram ett pris på c:a 1000 kr mindre än vad jag betalar hos Trygg-Hansa idag(!!). Nackdelen är att ALLT sköts via nätet med dem. Själv vill jag nog ha en mer personlig kontakt än så.
Användarvisningsbild
av Orfeous
Okej, tycker det ser ganska flashigt ut med det där "ögat" :)

Vad kan man göra för att förebygga att inte handtagen fryser fast eller dörrarna?
kul att stå i -30 med ett dörrhandtag i handen.

Eftersom att vagnskadeförsäkringen fortfarande ingår i denna bil så undrar jag hur man ska klicka på trygg-hansas hemsida då man ska beräkna vad priset blir.
jag ligger tydligen på bonusklass 6 (1-9) så helt billigt blir de ju inte :D

Kanske bäst att ringa och kolla med dem manuellt.
Ska man ha barn så bör man ju köpa en VW Passat Variant eftersom man får mycket bil för pengarna eller helt enkelt en V70 för den rymmer en del.
av jensam
Om vagnskadegaranti fortfarande finns på din bil behöver du ju endast halvförsäkring = mycket billigare! Räkna alltså med enbart halvförsäkring på hemsidan så får du ut rätt pris. Men glöm sedan inte att lägga till vagnskada när garantin gått ut!

Själv har jag också vagnskadegaranti i 2 år till. Sen blir det dyrt... :cry:
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 9

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]