NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Sman
Hej, har en V50 -05, bytte till vinterdäck idag och upptäckte att 6 stycken av hjulmuttrarna hade spruckna flänsar! (den konade delen längst in)
tre av dem hade tre sprickor och en av dem föll isär, bilder finns om någon är intresserad.
Nån mer som sett nåt liknande??
Sman
av jensam
Ja, lägg gärna ut bilder! Vill gärna se om man ska titta lite extra på bultarna för att se om nåt har hänt...

En fråga bara: har du använt momentnyckel när du dragit åt bultarna? Kan det kanske vara därför som dina bultar spruckit? När jag bytte till vinterdäck för en vecka sen så använde jag en för första gången. SLUTSATS: Jag har dragit åt bultarna på tok för hårt tidigare!! 90 Nm är verkligen ingenting!! :shock:
av Shaapa
Att 90Nm inte är speciellt svårt att dra (för hand) kanske man borde påtala för vissa däckverkstäder som kör tryckluftdrivna mutterdragare. Vissa verkar dessutom använda samma till både lastbilar och bilar vilket man märker när man själv ska få loss skiten. Sist jag skulle lossa vinterhjulen fick jag använda 2m förlängare till fälgkorset (som nära nog gick sönder) för att lossa muttrarna.

Skulle man kunna tänka sig att det kan spricka om det är fel lutning/vinkel på konan på muttern kontra fälgen? Dvs fel typ av mutter. Eller glappar dom bara loss då?
Användarvisningsbild
av Sman
Säkerhetstänkandet på Volvo borde vara så högt att det skall gå att dra en hjulmutter hårdare än 90 Nm utan att den går sönder, tänk på alla däckverkstäder som användder luftdrivna.........räknar med att fälgarna skiftats 5 ggr på 3 år inkl. fabriksmonteringen, bilen har gått 3000 mil.
Går det att få ut ett foto på forumet? Lade in en trasig mutter som avatar men då får man ju ha lupp!
Sman
av Psyko
Sman skrev:Säkerhetstänkandet på Volvo borde vara så högt att det skall gå att dra en hjulmutter hårdare än 90 Nm utan att den går sönder, tänk på alla däckverkstäder som användder luftdrivna.........räknar med att fälgarna skiftats 5 ggr på 3 år inkl. fabriksmonteringen, bilen har gått 3000 mil.
Går det att få ut ett foto på forumet? Lade in en trasig mutter som avatar men då får man ju ha lupp!
Sman
ALLT går att dra sönder oavsett säkerhetstänkandet.
av Shaapa
Sådärja, då var det min tur att åka på trasig hjulmutter. Denna gången volvos låsmutter som gick tvärt av när jag skulle lossa muttern för hjulbyte. Delvis en äldre spricka med rost på såg jag när jag granskade snittet.

Någon som har ett tips på hur man får loss resterande delar, dvs fläns och plåtkonan som sitter mot fälgens kona? Att borra går inte, godset är härdat och stenhårt. Att spräcka det som sitter kvar behöver jag inte för det är redan spräckt i 3 delar men går inte att få loss ändå då delarna är klämda mellan fälgkonan och pinnbulten... Alla tips mottages med ljus och lykta!

Även om jag halkar till verkstan på sommarhjulen så har jag svårt att se vad dom kan göra utan att borra ur hela pinnbulten. Då åker man på att byta navcentrum sen vilket ju låter lagom billigt. Ford Focus pinnbultar har jag i och för sig hört ska passa om än vara något för korta. Detta ser jag som en sista utväg.
Användarvisningsbild
av Lilja
Shaapa skrev:Att 90Nm inte är speciellt svårt att dra (för hand) kanske man borde påtala för vissa däckverkstäder som kör tryckluftdrivna mutterdragare. Vissa verkar dessutom använda samma till både lastbilar och bilar vilket man märker när man själv ska få loss skiten. Sist jag skulle lossa vinterhjulen fick jag använda 2m förlängare till fälgkorset (som nära nog gick sönder) för att lossa muttrarna.

Skulle man kunna tänka sig att det kan spricka om det är fel lutning/vinkel på konan på muttern kontra fälgen? Dvs fel typ av mutter. Eller glappar dom bara loss då?
Ganska säker på att man inte använder samma som till lastbilar ;) Då skulle muttrarna gå av direkt. Lastbilshjul ska spännas med mellan 500-650 Nm. Dessutom är de maskinerna 1 tums maskiner och passar inte med någn hylsa som går på ett personbilshjul. En vanlig liten muttermaskin kan inte släppa en hjulbult på en lastbil, dvs om man inte trimmar dom lite :lol:

Dessutom är jag ganska säker på att däckverstäder använder momenthylsor till muttermaskinerna för att undvika att skada t.ex. aluminiumfälgar.
av Shaapa
Säkert sant det du skriver, överdrev väl en aning kanske. :) Men några 90Nm kör dom inte med på. Då skulle man inte kunna krossa en låsbult i 4 delar...

Har ägnat hela dagen åt att försöka få loss resterna men det ser mörkt ut... Inga tips på lager Lilja?

Edit: Det löste sig, 10 arbetstimmar senare. Med en specialtillverkad hylsa med en kant som anläggningsyta mot en av flisorna av den forna gänghylsan + diamantpasta lyckades jag efter 3-4 försök, och omslipningar av hylsan, att dra en av de 4 delarna av flänsen några grader. Sen gick gänghylsbiten av men som tur var kunde jag köra vidare på nästa flisa som vred sig lika mkt och då släppte gängtrycket och spillrorna gick att gänga ur. Jag tänker köpa minst en trisslott idag! :)
Användarvisningsbild
av rn72
Som sagt..90 Nm är "ingenting". Testade själv med momentnyckel för att "dra rätt".

Tog TID att dra loss däckverkstans megamoment..ska fråga om de kan ligga lägre i moment då jag gör en hjulbalansering.
av jensam
Shaapa skrev:Edit: Det löste sig, 10 arbetstimmar senare. Med en specialtillverkad hylsa med en kant som anläggningsyta mot en av flisorna av den forna gänghylsan + diamantpasta lyckades jag efter 3-4 försök, och omslipningar av hylsan, att dra en av de 4 delarna av flänsen några grader. Sen gick gänghylsbiten av men som tur var kunde jag köra vidare på nästa flisa som vred sig lika mkt och då släppte gängtrycket och spillrorna gick att gänga ur. Jag tänker köpa minst en trisslott idag!
Skönt att det löste sig! :)

Jag vågar inte lämna in bilen för hjulskifte på verksta'n om det ska bli så här med bultarna efteråt...
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]