NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av E_Mellin
Har fått vibrationer i ratten vid låg hastighet och vid gaspådrag efter att jag sänkte min v50 t5 med 30mm H&R fjädrar.
har provat hjulinställning men det hjälpte inte.
Men jag såg att dom inte har ställt camber bak. går inte hade att göra på v50 -06?
tacksam för svar på mina problem
av Shaapa
Camber är inte ställbar bak original men det finns utbytesdelar (icke Volvo) att köpa med justermöjligheter. Jag sitter med en engelsk Vadis och i den kallas detaljen i alla fall "Control Arm Upper". Vad blir det på svenska?

Så det är väl gissningsvis en sådan här du ska hitta om du inte vill ha STCC-stuk på bakvagnen :)
http://www.vivaperformance.com/catalog/ ... cts_id=666
av E_Mellin
Ok. ja det är nog en sådan man skulle haft.. äter nog däck annars.
någon som vet om dom finns att köpa i sverige??

Ingen som har en lösning på vibrationerna? har läst om flera med samma problem men aldrig läst om någon lösning.
av SAAB_91
En okvalificerad gissning kan vara hjulbalansering.
Ofta så balanserar man ju hjulen på samma verkstad och vad säger att deras balanseringsmaskin är OK?

Sänkniningsfjädrar är ju oftast hårdare och då kan vibrationerna från hjulen lättare fortplantas genom dem.

Balansera hjulen på en annan däckverkstad än din vanliga och se om det hjälper.

Litet kuriosa:
På "den gamla goda tiden" när inte airbagen var uppfunnen så var det känt att vissa biltyper var känsligare för obalans än andra. Det hängde ofta ihop med hur tung ratten var. En tung ratt dämpar vibrationer medan en lätt ratt dämpar mycket litet
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Har också fått vibrationer i ratten efter att ha lagt på vinterdäcken. Inte sänkt bilen dock...

Det lustiga är att det kan liksom nästan försvinna helt under landsvägsfart och så fort man kommer i en kurva eller i ett gupp så kommer det tillbaks?!
Har skiftat fram & bakdäck, balanserat om alla hjul flera gånger (dock på samma verkstad, Däckia).
Dessutom har jag ett däck som hoppar i lägre farter.

Det sjuka är att jag inte märkt av något av dessa symptom med sommardäcken. Och jag har inte vart in i nån trotoarkant vad jag vet.
Kan det vara ett hjullager, styrled eller nått stag som börjar bli slitet???
Användarvisningsbild
av C.W.
Hej

Jag skulle med 99% säkerhet tippa att dina drivknutar glappar efter sänkningen. :(
Du förändrar ju vinkeln mellan motor och drivhjul med sänkning.
Drivknutarna har orginal 'slitits' in på ett visst sätt och med säkning kommer den vinkeln att vara annorlunda.
Just symptomet att det vibrerar i låga farter tyder tyvär på det.
(S)
av E_Mellin
ja jag skulle också gissa att det har något med drivknutarna att göra.

nästa fråga är vad man kan göra åt det. eller om det sliter till sig efter ett tag.
eller om jag blir tvungen att byta drivknutar/axlar inom en snar framtid.
Användarvisningsbild
av C.W.
tyvär tror jag inte det kommer att försvinna, utan skulle ta och byta drivknutarna.
De kostar faktiskt inte så mycket på Volvo, verkar vara runt 100-200 SEK/st
av E_Mellin
ok.. det verkar ju inte så farligt.. man måste byta alla då antar jag.

ingen som har sett camber-kittet till salu i sverige eller någon annan stanns? tittade på viva preformace men det kommer att kosta mellan 2000-3000 innan dom är hemma.
av Psyko
_lucifer_ skrev:Har också fått vibrationer i ratten efter att ha lagt på vinterdäcken. Inte sänkt bilen dock...

Det lustiga är att det kan liksom nästan försvinna helt under landsvägsfart och så fort man kommer i en kurva eller i ett gupp så kommer det tillbaks?!
Har skiftat fram & bakdäck, balanserat om alla hjul flera gånger (dock på samma verkstad, Däckia).
Dessutom har jag ett däck som hoppar i lägre farter.

Det sjuka är att jag inte märkt av något av dessa symptom med sommardäcken. Och jag har inte vart in i nån trotoarkant vad jag vet.
Kan det vara ett hjullager, styrled eller nått stag som börjar bli slitet???

Du har ju redan sagt svaret själv :wink:
Har du ett hoppande däck får du obalans, så enkelt är det.

Nästa fråga är ju om du har originalfälgar eller "pirat"
Om du har pirat kan obalansen ligga i dåliga centreringsringar tex. Eller kanske bristen av centreringsringar :roll:

Tack alla för svaren!!

Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har för mig att volvo tog bort det kylda hand[…]

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]