NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LJN
-Åkte till Skavsta en tidig morgon i förra veckan, det var dimmigt ute och temperaturen låg runt 0-grader. Efter någon halvtimmes körning (en två timmars resa) så märkte jag att sidorutorna började imma igen.

Höjde "grundvarvtalet" för fläkten under klimatinställningarna till "hög" utan att det hjälpte, sedan höjde jag varvtalet manuellt men förbättringen var liten.

Då jag jag kört olika volvomodeller genom åren så blev jag förvånad att den immade igen så lätt vid hög luftfuktighet ute.

Jag tror att "luftkvalitetssystemet" är boven i dramat och denna funktion är också urkopplingsbar.

Någon som har upplevt samma "symtom" som jag?
LJN skrev:-Åkte till Skavsta en tidig morgon i förra veckan, det var dimmigt ute och temperaturen låg runt 0-grader. Efter någon halvtimmes körning (en två timmars resa) så märkte jag att sidorutorna började imma igen.

Höjde "grundvarvtalet" för fläkten under klimatinställningarna till "hög" utan att det hjälpte, sedan höjde jag varvtalet manuellt men förbättringen var liten.

Då jag jag kört olika volvomodeller genom åren så blev jag förvånad att den immade igen så lätt vid hög luftfuktighet ute.

Jag tror att "luftkvalitetssystemet" är boven i dramat och denna funktion är också urkopplingsbar.
Du hade inte av misstag tryckt in recirkulatinsknappen?

Någon som har upplevt samma "symtom" som jag?
Användarvisningsbild
av poseidon
Kostas, vad är det med dina inlägg, dubbelposter, citerar men inga svar etc?
av dali
Slå på AC:n så försvinner imman. Funkar alla årstider.
av jensam
Kostas, vad är det med dina inlägg, dubbelposter, citerar men inga svar etc?
Han vill få upp sina antal inlägg så han får bli "Volvonörd" som de stora pojkarna :lol:

Skämt åsido: Jag tycker också att det är MYCKET störande!
av LJN
dali: -Givetvis var ECC i läge auto!

Om man läser manualen så sägs det att luftkvalitetssystemet kapacitet begränsas i kallt väder. Detta tolkar jag att Volvo vet att risken för imma ökar i kallt/fuktigt väder med detta "extrafilter" inkopplat då.

Så jag "tror" att mjukvaran är lite "buggig" och har svårt att analysera fuktig luft. Det är kanske därför som fuktsensor säljs som option :o
av dali
OK, men var "AC" (knappen ovanför sitsvärmarknapparna) i läge "ON"? Det är kompressorn som avfuktar luften, om den är avstängd så händer inget. AUTO betyder att ECC:n försöker hålla den temperatur man ställt in, oavsett om kompressorn är på eller av.
av flink
Jag tycker att det blir förvånansvärt lätt fuktigt i kupen. Direkt jag slår av AC'n så slår rutorna igen. Kanske det beror på att jag vant mig vid AC, men inte kommer jag ihåg att det var så innan AC-tiden.
av Hellrider
flink skrev:Jag tycker att det blir förvånansvärt lätt fuktigt i kupen. Direkt jag slår av AC'n så slår rutorna igen. Kanske det beror på att jag vant mig vid AC, men inte kommer jag ihåg att det var så innan AC-tiden.
Beror ju lite på hur din kroppsform är också,,,,,,.............
av Steff 99
Har man fukt i mattor på grund av någon vattenläcka så är det lätt att det bildas imma på rutorna, jag hade detta problem när det läckte in vatten via en bakdörr på S40:n
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]