NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Fjonkalicious
Morsan har en C30 2.0D som inhandlades i våras. Jag tänkte fixa några alu-fälgar (helst volvo original) begagnat som skall slänga på nya vintersulor på. Som jag uppfattat det så passar en hel del fälgar från tex s40 och v50 då det är snarlika bilar.

Försökte leta upp fälgen som morsan har på sin bil, men den har nog ersatts av en annan fälg, som heter Cordelia. Jag vet inte vad den gamla fälgen heter, tänkte söka efter specifikationer på denna fälg nämligen. Den är 7-ekrad med ett försänkts spår i varje eker, snyggare än Cordelia enligt mig.

Fälgen som skall införskaffas behöver inte vara ngt spektakulärt, 15 eller 16 tum volvo original alufälg, brukar man komma över ganska billigt tycker jag. Men vad skall den ha för spec så att jag vet att den garanterat passar( pallar inte med några problem då det inte är min bil).

Mvh

Fjonken
av Fjonkalicious
MulleMullvad skrev:Caligo???
JA! Det stämmer, varför finns inte den längre?

Anyways, vad skall man ha för fälg, vilka spec krävs?

Mvh

Fjonken
av Shaapa
Lite märkligt att fälgen fortfarande finns ute på Volvos tillbehörssida för C30 om den utgått? http://vccs.volvocars.se/accessories/ca ... 302373.htm

Om inte jag är helt ute o cyklar är väl C30-fälgarna identiska med S40n och V50, dvs bultcirkel 108x5, ET 52,5mm och navcentrum 63,4mm?
av robbancarlsson
ja C30 fälgarna är identiska med S40/V50... är det till en 2,0D så gäller minst 16"...
av Fjonkalicious
robbancarlsson skrev:ja C30 fälgarna är identiska med S40/V50... är det till en 2,0D så gäller minst 16"...
Varför minst 16 tum?

Den säljs ju med 15 tum med? Eller är det ngt speciellt med 2.0D?

Mvh

Fjonken
av robbancarlsson
Fjonkalicious skrev:
robbancarlsson skrev:ja C30 fälgarna är identiska med S40/V50... är det till en 2,0D så gäller minst 16"...
Varför minst 16 tum?

Mvh

Fjonken
Det är för att på 2,4i, T5, D5 och 2,0D är bromssystemet fram av 16" storlek... så det går inte att ha mindre fälgar än 16" om man har någon av dessa motorer...

Mvh
Robban
av Fjonkalicious
robbancarlsson skrev:
Fjonkalicious skrev:
Varför minst 16 tum?

Mvh

Fjonken
Det är för att på 2,4i, T5, D5 och 2,0D är bromssystemet fram av 16" storlek... så det går inte att ha mindre fälgar än 16" om man har någon av dessa motorer...

Mvh
Robban
Afan, jag trodde endast att det var skillnad på motor/växellåda och inte resten av konstruktionen. Känns bra att man har en rejälare konstruktion av bil, iaf på bromsarna. Men då skall man kika efter ett par 16" hjul då alltså. Får se vad det blir, tack för hjälpen. Har sett några Cyngus för rimliga pengar, det borde passa.

Mvh

Fjonken
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]