NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Doby
Nån som vet orsaken till att Volvo byter från 6-5-6 växlar hela tiden på 2.0D?
av dali
Svaret från en säljare jag fick var att Volvo hade klagande kunder som la in 1:an när de skulle lägga i backen (som ligger till vänster om 1:an). Med tanke på att Volvo nu byter tillbaka till samma låda så kan man anta att det var svammel.

Undrar också vad den verkliga anledningen till ambivalensen är.
Användarvisningsbild
av niz_se
Jag mailade Volvo angående den frågan tidigt i sommras.
Kan inte hitta svaret, så jag får försöka komma ihåg det... :roll:

Utanför sverige så har 2.0D haft 6-växlad låda hela tiden.
I sverige valde man att plocka in den 5-växlade eftesom svenskarna föredrog den något lägre bränsleförbrukningen som den lådan ger.
Nu har man dock, för att rationalisera, valt in den 6-växlade igen även på den svenska marknaden. Helt enkelt för att det är billigare att använda samma i hela värden.

Sen är kanske den lådan billigar i sig oxå, men det är min egen misstanke...

Hoppas att det hjälpte, och att jag minns rätt! :oops:
av plamek
Jag hade 6-växlad låda i min 2,0D (2005). Mycket trevlig växellåda tycker jag, det enda var att den kunde skorra när man gick från ettan till tvåan när lådan var helt kall.
Användarvisningsbild
av henka35
Den kommer även in i nya V70 2.0D
av whoppi
Doby skrev:Nån som vet orsaken till att Volvo byter från 6-5-6 växlar hela tiden på 2.0D?
Enl. volvo berodde det på högre bränsleförbrukning med 6vxl...
av flink
Det är för att Volvo hittat några T-Ford-skrotlådor som dom använder sig av.. och pga att dom fungerar så dåligt så vill man förvirra kunderna och få dom att tro att dom utvecklat en ny låda varje gång dom byter.... ;)

Det är iaf min teori! Och jag står stenhårt fast vid den.
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]