NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanV50
hej!
varja gång jag tvättar bilen så har jag alltid velat lyfta på motorlocket och tvätta där oxå.

jag undrar om man skulle våga snygga till bilmotorn med schampo,men går den att starta eller skadas det inte något.

mvh
volvo
av dali
Om du ska göra det så är det säkrast att täcka över all elektronik med plastpåsar och bara använda trädgårdsslang, inte högtryck. Dagens bilar har så trånga motorutrymmen att det är svårt att rengöra.
Användarvisningsbild
av Rillee
Själv tycker jag att motor utrymmet är rent och fint i nu fast bilen är 2 år gammal och har rullat 4500 mil.
av Steff 99
Normalt skall det inte vara några problem att motortvätta, bilen är byggd för att klara vatten.
Att använda högtryck är heller inte några problem, självklart så behöver man inte spruta direkt på elektronik med munstycket 10 cm ifrån dessa.
men det är likadant om man använder vanlig slang.
Så tvätta på :D
av GrandDanoise
Tvättat av motorn med motortvätt och högtryck runt 20 ggr. utan några problem, bara man inte spolar direkt på elektroniken. Håller med föregående "talare"!

/D
Användarvisningsbild
av StefanV50
:)

det känns nu tryggare med era svar,än så länge så har jag provat torka av med en trasa men fro m idag så ska jag prova motortvätta och hoppas att inget dåligt händer och motor funkar stabilt som den gör nu.

det är krånglit att tvätta motorn för den är så många slangar och kablage i väg,därför var det inte lätt fatta beslut om att spruta vatten på den.

men nu ska använda trägårdsslangen :P

tack till er alla :!:

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Ja[…]

Fungerar det med vaccumslang?

Har samma problem, bilen var inne på verksta[…]

2015 V70 Diesel ingen värme

Jag har samma problem, värmen kommer och g&ar[…]