NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av lillstrumpan
Hej!
Är det någon fler som råkat ut för det dilemma som jag med min volvo V70. Det är så att tändningslåset blir orubbbart ibland,det har hänt ett fåtal tillfällen..
Du kan sätta in nyckeln i låset,men det går inte att rubba nyckeln åt något håll!!
Sist det hände så satt jag och ruckade i låset en halvtimme samt att jag sprutade in olja i låset,,fick det att släppa tillslut iallafall...
Jag är lite orolig att det ska hända fler gånger.... :roll: [/color][/i]
Användarvisningsbild
av #27
Troligtvis tändningslåset som börjar bli dåligt om det inte är rattlåset du har fått i..
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Har bilen gått långt?
Många kortare körsträckor med många starter?

Det där är inte ett helt ovanligt fel på V70/XC70. Det finns en och annan som råkat ut för det. Bara att byta lås för ett par härliga tusenlappar.

Vet inte hur det är på V70, men på äldre bilar är det ett H-vete att få ut låset när det en gång låst sig. Man måste få den till första eller andra läge för att få ut cylindern för att inte behöva riva halva bilen.

På en bil jag hade tidigare så tog jag ut cylindern och slipade ner plattorna i låset så man kunde starta med vilken nyckel som helst i princip. Inte att rekomendera kanske, men det var betydligt billigare än ett nytt lås ;)
Xc60 MY26 Kylt handsfack

Har xc60 MY26 kylt handsfack?

Kylvätska till 740 b230f

Tänk på att du tömmer hela systeme[…]

Xc60 My26 T6 230v laddare

Det laddas automatiskt.

Tid för service - volvo s60 2017

Motorn lär hålla men försäkri[…]