NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Shaapa
Som varit uppe tidigare i någon tråd bör du kolla lacken i området insidan av framskärmarna då framdörrarnas gummilisten gnider mot lacken vid varje öppning/stängning. Kolla att det inte gnagt hål och börjat krypa.

Ett annat tips kan ju vara att kolla att skyltbelysningen (ta även ur lampinsatsen och kika på kontaktbleck) och förövrigt alla annan el funkar så det inte gått fukt i kablaget vid framdörren. Finns trådar även om detta.

Hjullager borde ju inte vara slut på 5700 mil men lyssna noga ändå då det verkar vara en svag punkt på V50/Ford.

Ser annars ut att vara en välutrustad och fin bil du tänker slå till på, lycka till med bilköpet! :)
Användarvisningsbild
av C.W.
Hej och välkommen till forumet.
Kör själv en 05 T5:a och har fått en del saker åtgärdade på garantin.
kolla att:
ettan och backen går att lägga i utan problem..var en fix med nytt fett på splinsen...finns tråd om detta.
Handbromsen finns som garanti jobb, då det förekommit att den släppt för vissa V50 ägare.
Skydd monterad över bränsleledningen som skyddar mot turbovärmen.
Kryprost på bakluckan...inte på min dock men andra har haft detta problem.
Om bilen har stänkskydd kolla att det inte finns slitage märken mellan kaross och stänkskydd.

Men annars funkar allt väldigt bra, och du kommer att få en rolig och körglad bil. :P
av Shaapa
Jo det fenomenet med växellådan lider jag lite av på min -04. Jäkligt synd att föregående ägare inte tog det medan garanti fanns kvar. Jag får fram fenomenet när bilen är kall, man backar ur garaget, lägger i handbromsen och stänger garageporten och sedan ska ha i backen igen, då är det oftast omöjligt utan att först lägga i 3'an.

Lacksläpp/bubblor på bakluckan verkar inte alltför vanligt som det verkar. Verkar vara jag och någon S40 som har det här på forumet. (Mitt ärende ska vara skickat till Volvo men Bilia trodde inte jag skulle kunna få det på någon good will pga miltal och ålder)
Användarvisningsbild
av Blixnabb
Ok lite sent ute men ändå, Kolla drivaxlarna.
Belasta bilen på 1an eller 2an och ev svänga i en uppförsbacke eller med släp, ryckningar från framvagnen vid 1400-2000 varv kan tyda på att de är dåliga.
Tydligen ett "kännt" problem på de motorstarka och fabrikssänkta bilarna.
Jag har bytt bägge mina på garantin.
Användarvisningsbild
av Johan.S
Tack för alla tips och råd, har kontrolerat det som skrivits om problem och inte hittat nåot av det på min bil.

Är grymt nöjd med bilen funkar kanonbra med automat till T5 motorn!

Mvh Johan

Nja, riktigt så enkelt är det inte. Ja[…]

Fungerar det med vaccumslang?

Låter som att du överdoserat / gjort f&[…]

Elpriset

Stökiga priser nu ett tag, från 2 ö[…]