NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av V50åkare
Har en V50-07

Lite funderingar om hur läge dieselvärmaren går vid olika temeraturer. Någon som vet?

Vid +10 grader
0 grader
-10 grader

Även hur mycket ström den suger ut ur batteriet, någon som vet?
av GrandDanoise
Är det inte timer som styr hur länge den går??

Har aldrig haft problem med batteriet med dieselvärmare, däremot så pajade värmaren flera ggr. (Fast det var V70).

/D
Användarvisningsbild
av hebbe
har för mig att värmaren går som längst 1 timme innan utsatt tid, men då är det minusgrader åxå, den känner ju av hur kallt det är och startar senare ju varmare det är. har aldrig haft problem med batteriet, även vid kortare körsträckor. den startar väl inte heller om batteriet är för dåligt, kan ha fel på sista punkten, nån annan som vet????

mvh/fredrik
av dali
Stämmer, om batteriet är dåligt eller det är lite diesel i tanken så stängs värmaren av. Jag kommer inte ihåg hur den anpassar drifttiden till temperaturen, maxtid en timme låter rätt.
av matzen10
Maxtiden är 1 timme, ja, och det räcker alldeles utmärkt ner till -25 ungefär (tycker jag). Vid något enstaka apkallt tillfälle så har jag fått hjälpa till med isskrapa på en liten fläck på bakdörrens ruta men det är allt. Den funkar kanon!

Och som dali säger; den går inte igång om batterispänningen e låg eller om du har under 10 liter bensin/diesel kvar i tanken.

Bara för att den ska få jobba lite så sätter jag på den då och då även under sommarhalvåret. Jag tänker att den kanske beckar igen utan motion under så lång tid annars och det vill jag inte!

M V H
---> Matz (min kropp skulle oxå behöva motion förresten..)
Användarvisningsbild
av V50åkare
Ok tack för all info men någon som vet tex hur länge det går ca runt o grader?
Jag vet att tekniken styr men jag vill veta vad tekniken har för tider att gå på vid olika temperaturer.
av dali
Det står en del om bränslevärmaren i handboken för bilen, kolla om temperaturerna/tiderna finns med.
av SAAB_91
Hej,

En gammal tumregel som jag fått lära mig är att man bör ha motorn i gång ungefär lika lång tid som värmaren är i gång för att inte förlora kapaciteten i batteriet. Om det stämmer eller inte vet jag ej. Förmodligen är moderna värmare energisnålare.

Hur lång tid den är igång har jag inte en aning om.........
Man får väl gå ut med termometer i ena handen och stoppuret i den andra..........
Användarvisningsbild
av Ljusbusen
Med erfarenhet från min förra bil (MB) så går dieselvärmaren in ibland och hjälper till att hålla rätt temperatur i cupén på bilen redan när temperaturen understiger +8c.
Skulle anta att även våra kära bilar gör på liknande sätt eftersom att dieselvärmare är standard på bilen från fabrik och det endast är tiduret man beställer extra. Varför skulle de annars sätta in en värmare på en bil när den inte skulle gå att använda?
Skulle gärna vilja kunna styra värmen i cupén när man kör värmaren för ibland sitter man i bilen och väntar längre stunder och då bllir det för hett att ha värmaren på konstant. Någon som har koll på om det finns sådanna möjligheter?

/ Andreas
XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra ell[…]