NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av felde
Hej,
Har precis beställt en V50 D5 summum med manuell låda.

Sitter i valet och kvalet om jag skall välja med sportchassi eller inte.

Jag kör rätt blandade vägar som inte bara är plan asfalt...

Några goda ideér?
Användarvisningsbild
av poseidon
Du har 17" fälgar i summumpaketet? Skulle tro att det är rätt skakigt med dem ändå så det försämrar nog inte mer än det förbättrar de gånger du kör lite aktivt på plan asfalt.
av felde
poseidon skrev:Du har 17" fälgar i summumpaketet? Skulle tro att det är rätt skakigt med dem ändå så det försämrar nog inte mer än det förbättrar de gånger du kör lite aktivt på plan asfalt.
Det sitter 17" med summum, var dock förbi och provade en 2.0D med sportchassi och 17" och den kändes helt klart trevligare än den D5:a utan och med 16" som jag prövat.

D5:an känns tyngre och svajigare... frågan är om sportchassit råder bot på det, jag är mest rädd för markfrigången, blir den mycekt lidande.

Jag ogillar bilar som kränger och gungar alltför mycekt.
av mojja
felde skrev:
poseidon skrev:Du har 17" fälgar i summumpaketet? Skulle tro att det är rätt skakigt med dem ändå så det försämrar nog inte mer än det förbättrar de gånger du kör lite aktivt på plan asfalt.
Det sitter 17" med summum, var dock förbi och provade en 2.0D med sportchassi och 17" och den kändes helt klart trevligare än den D5:a utan och med 16" som jag prövat.

D5:an känns tyngre och svajigare... frågan är om sportchassit råder bot på det, jag är mest rädd för markfrigången, blir den mycekt lidande.

Jag ogillar bilar som kränger och gungar alltför mycekt.

Kört 2.0d med sporchassi och 17" har funkat kalas.. Det kan bli lite jobbigt om vägarna e extremt dåliga men vanliga landsvägar e inga som helst problem..

Markfrigången e inget att bry sig i det rör sig om två centimeter mindre än vanligt chassi,

Har även jag beställt en d5a manuell låda och jag kryssade i sportchassi..

Det e som mina kompisar säger fan vad stabil din bil e när vi kryssa 200+ neråt europa :roll:
Användarvisningsbild
av Cma71
Sportchassit är väl värt att kryssa i, dels på grund av att de är oerhört prisvärt, samtidigt som det gör en hel del skillnad på väghållningen.

Dock ska det tilläggas att är man ute på skogsbilvägar ibland så kommer det att skrapa i undertill och man br hålla utkik efter större stenar i mittsträngen. Men aldrig något problem på vanlig landsväg.
av felde
Cma71 skrev:Sportchassit är väl värt att kryssa i, dels på grund av att de är oerhört prisvärt, samtidigt som det gör en hel del skillnad på väghållningen.

Dock ska det tilläggas att är man ute på skogsbilvägar ibland så kommer det att skrapa i undertill och man br hålla utkik efter större stenar i mittsträngen. Men aldrig något problem på vanlig landsväg.
Är det inte så att bilen sjunker ihop mindre med last om man kör med sportchassit? Isåfall borde det i princip vara hugget som stucket...
av mojja
felde skrev:
Cma71 skrev:Sportchassit är väl värt att kryssa i, dels på grund av att de är oerhört prisvärt, samtidigt som det gör en hel del skillnad på väghållningen.

Är det inte så att bilen sjunker ihop mindre med last om man kör med sportchassit? Isåfall borde det i princip vara hugget som stucket...

jo det e ju klart att du får ju ett "styvare" chassi men det rör sig om så lite som 2cm som sportchassit sänker så att det har ju ingen vidare praktisk mening vilket man väljer..

Själv hade jag önskat att det sänkte någonstans mellan 30-40mm för att vara nöjd och för att det skulle se så snyggt ut som möjligt men då hade även det praktsika blivit lidande:)
av felde
Tack för alla synpunkter, den S40 D5 men 16" som jag provade var bekväm men kändes som den "plogade" sig genom svängarna när man gasade lite, vet inte om det var icke sportchassi eller 17" som gjorde att det blev så.

Göt sportchassit mer skillnad än att gå från 16" till 17" om man säger så,

Som referens så var min tidigare bil en 9-5 Aero och den upplevde inte jag som "stötig"

Blir det bekymmer med vägbulor etc om man tar sportchassit?

/Felix
av mojja
felde skrev:Tack för alla synpunkter, den S40 D5 men 16" som jag provade var bekväm men kändes som den "plogade" sig genom svängarna när man gasade lite, vet inte om det var icke sportchassi eller 17" som gjorde att det blev så.

Göt sportchassit mer skillnad än att gå från 16" till 17" om man säger så,

Som referens så var min tidigare bil en 9-5 Aero och den upplevde inte jag som "stötig"

Blir det bekymmer med vägbulor etc om man tar sportchassit?

/Felix
Har sporchassi och en heico läpp i fram som bygger neråt ytterligare 2 cm och har inga problem med vägbulor trottoarkanter o dyl.

Enda problemet som varit är att nissen på verkstan körde upp bilen i 20 knyck på lyften o spräckte spoilern.. Annars själv har jag inte haft några som helst bekymmer.

Visst man backar inte ner i full kariär från en hög trotarkant men kör man lugnt så e det ingen fara..

Det e precis samma som med lågprofil däck och stora fälgar.. Tänker man efter lite så är fälgkanterna hela och fina.. Låna ut bilen till kärringen alternativt fader som är 50+ så kan du räkna med problem när bilen kommit hem..

M.v.h mojja
av felde
Sådär, blev ett sportchassi till slut, :wink:
Laddbox

Hejsan Jag funderar på en ny Volvo hybrid oc[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]

Hej, bör jag oroa mig för rosten p&ari[…]

Kikade idag vidare på min högra bakd&ou[…]