NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Skrev förut angående ett mycket konstigt ljud som ibland uppkommer när jag startar bilen. Det låter precis som om man skulle försöka starta en motor som redan går. Det skriker verkligen om motorn och den går förstås inte igång. Verkstaden har redan sagt att ljudet måste komma när DE vrider på nyckeln, vilket det förstås inte gjort. Bilen har endast rullat 1300 mil.

Fram till nu har bilen vägrat starta ungefär 1 gång/vecka, men förstås när jag för en vecka sen var utomlands och väntade på färjan så vägrade den starta 3 ggr i rad! Det börjar verkligen bli irriterande!

Ett tips jag fick i en tidigare tråd var att inte vrida nyckeln så fort till startläget, men detta har tyvärr inte hjälpt. Kanske har dock felet kommit något mer sällan. Kan det vara startspärren? Startmotorn?

Vad kan det vara för fel?? Alla tips som jag kan ge meken är välkomna!

Jag vet att jag inte är den enda Volvo V50-ägaren som har detta problem, dock kanske jag är den enda som har problemet i denna omfattning. Min bror har varit med om det ett par gånger, då med en V50 1,8F -07.

Tack på förhand för hjälpen!!
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Låter som ett startmotorproblem. Det är ett väldigt dydligt ljud när två kugghjul skrapar mot varandra.
Kan vara svårt att påpeka kanske på en verkstad när det inte är ett statiskt fel. Men jag tycker dom borde veta bättre och byta startmotor, spec. om det nu är ett så vanligt förekommande problem som du beskriver.
Men å andra sidan så vet jag inte hur jävligt det kan vara att byta startmotor på en S40/V50. Dom kanske bävar sig för att börja riva isär halva bilen. :)
Användarvisningsbild
av mugge
Har själv råkat ut för något liknande någon enstaka gång, det var dock i vintras när bilen var ganska ny. Min tolkning är att kuggkransen som ska ta i svänghjulet inte kommer ut ordentligt. Antingen för att den kärvar lite eller för att startmotorn får lite för lite ström så att centrifugalkraften blir för liten.

Jag skulle börja med att kolla strömförsörjningen till startmotorn. Kan vara en anslutning som sitter lite illa eller att ligger nåt skit som läcker över ström till jord.

En gammal flickvän hade motsvarande startsvårigheter och missljud i en gammal 343:a. När bilen inte ville tog man en stor skiftnyckel hon hade i baksätet och knackade till startmotorn lite samtidigt som nyckeln vreds om (japp, det krävde två personer).
av jensam
Tack för alla svar! Jag får väl lämna in den igen och be dem titta på den.

Senast jag var där sa meken att jag fortfarande har garanti kvar på bilen så det är inget att oroa sig över... Jag hoppas verkligen att den inte rasar ihop helt tack vare detta EFTER att garantin gått ut! Det är SÅ trist med fel som bara kommer ibland och förstås ALDRIG när man är på verkstaden!!
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Eftersom du redan varit in med bilen och påpekat felet så säger dom att "felavhjälpningen", eller vad man nu ska kalla det, är påbörjad och det ska finnas med i deras rullar. Så även om garantin går ut så ska garantin gälla på det specifika felet.
Men fråga mig inte hur länge det gäller. Man kan ju knappast komma ett par år och 10.000 mil senare och påpeka det. ;)
av wennsrog
Jag har råkat ut för detta en gång på de 9 månader jag har haft min V50 1.6 D.
En gång är ingen gång brukar jag skoja.
Användarvisningsbild
av 2013xc70
dette har skjedd 5-6 gangerpå min v50. 1,6 diesel. dette er en kjent feil og her i norge byttes startmotoren.
av jensam
det är såå typiskt mig! verkar inte spela någon roll om jag lämnar in en mobiltelefon, digitalmottagare eller bil. svaret som mekanikern ger mig är alltid detsamma:

"det felet har jag aldrig hört talas om förut! men men, vi får väl se vad vi kan göra..."

och så får man tillbaka prylen med förklaringen att det inte gick att hitta nåt fel. man börjar ju undra om man hör saker i syne...

jag ska i alla fall påpeka detta till meken. tack för tipset! låter konstigt om de bara skulle känna till detta problem i norge. de borde väl ha någon gemensam databas för fel inom hela volvo, eller?

PS. totalt har felet uppkommit ca 30 gånger för mig under snart 10 månader DS,
Användarvisningsbild
av #27
Hur går det med bilen har du fått något fixat eller är det som innan???
av jensam
Nu har jag fått en tid för byte av startmotor! :lol:

De kollade med Volvos databas och kunde därigenom konstatera att felet beror på nåt fel på startmotorn. Alltså precis som torkild sa. TACK så mycket för tipset!!!

ÄNTLIGEN!!

Jag hade inte kört en meter med en bi som rul[…]

Upptäckte att det var enklare att komma &arin[…]

Tror du missförstår mig. Jag slår[…]

Kylvätska till 740 b230f

Jag plockade den nedre kylarslangen samt den ö[…]