- tor 09 aug 2007, 07:20
#122816
Har en V50 av årsmodell 2005 som köptes på Bilia/Nacka i maj 2007.
Bilen har alla garantier man kan få, dvs 24mån maxitrygg osv.
Bilen rullade på 17" fälgar med volvos orginalbultar och vid hjulbyte konstaterades att hjulen/hjulbultarna satt såpass hårt att jag nästan gav upp. Jag använde således en rostlösare och ett traditionellt fälgkors.
Hjulen som satt fram gick då att lossa men när jag försökte bak så sa det bara PANG.
Trodde fan inte det var möjligt men jag hade lyckats dra av en av hjulbultarna. :evil:
Plockade då fram stora skruvdragaren (tryckluft med slagfunktion som ska klara att dra typ 200Nm!) och fick då efter en lite svordomar bort hjulen bak.
Frågan är: Är detta en garantisak?
Det känns ju som om någon på ovan nämnd bilhandlare har dragit hjulen på tok för hårt.
Detta hjulbytet var planerat (hade köpt nya sommarhjul) men vad hade hänt om man hade fått punktering?
Bilen har alla garantier man kan få, dvs 24mån maxitrygg osv.
Bilen rullade på 17" fälgar med volvos orginalbultar och vid hjulbyte konstaterades att hjulen/hjulbultarna satt såpass hårt att jag nästan gav upp. Jag använde således en rostlösare och ett traditionellt fälgkors.
Hjulen som satt fram gick då att lossa men när jag försökte bak så sa det bara PANG.
Trodde fan inte det var möjligt men jag hade lyckats dra av en av hjulbultarna. :evil:
Plockade då fram stora skruvdragaren (tryckluft med slagfunktion som ska klara att dra typ 200Nm!) och fick då efter en lite svordomar bort hjulen bak.
Frågan är: Är detta en garantisak?
Det känns ju som om någon på ovan nämnd bilhandlare har dragit hjulen på tok för hårt.
Detta hjulbytet var planerat (hade köpt nya sommarhjul) men vad hade hänt om man hade fått punktering?