NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har en V50 av årsmodell 2005 som köptes på Bilia/Nacka i maj 2007.
Bilen har alla garantier man kan få, dvs 24mån maxitrygg osv.

Bilen rullade på 17" fälgar med volvos orginalbultar och vid hjulbyte konstaterades att hjulen/hjulbultarna satt såpass hårt att jag nästan gav upp. Jag använde således en rostlösare och ett traditionellt fälgkors.
Hjulen som satt fram gick då att lossa men när jag försökte bak så sa det bara PANG.
Trodde fan inte det var möjligt men jag hade lyckats dra av en av hjulbultarna. :evil:

Plockade då fram stora skruvdragaren (tryckluft med slagfunktion som ska klara att dra typ 200Nm!) och fick då efter en lite svordomar bort hjulen bak.

Frågan är: Är detta en garantisak?
Det känns ju som om någon på ovan nämnd bilhandlare har dragit hjulen på tok för hårt.
Detta hjulbytet var planerat (hade köpt nya sommarhjul) men vad hade hänt om man hade fått punktering?
psycho4fun skrev:Har en V50 av årsmodell 2005 som köptes på Bilia/Nacka i maj 2007.

Bilen rullade på 17" fälgar med volvos orginalbultar och vid hjulbyte konstaterades att hjulen/hjulbultarna satt såpass hårt att jag nästan gav upp. Jag använde således en rostlösare och ett traditionellt fälgkors.
Hjulen som satt fram gick då att lossa men när jag försökte bak så sa det bara PANG.
Trodde fan inte det var möjligt men jag hade lyckats dra av en av hjulbultarna. :evil:

Plockade då fram stora skruvdragaren (tryckluft med slagfunktion som ska klara att dra typ 200Nm!) och fick då efter en lite svordomar bort hjulen bak.

Det känns ju som om någon på ovan nämnd bilhandlare har dragit hjulen på tok för hårt.
Detta hjulbytet var planerat (hade köpt nya sommarhjul) men vad hade hänt om man hade fått punktering?
Hur länge har du haft bilen???
Maxitrygg täcker tyvärr inte fel som detta, däremot så kan ju Bilia Nacka om dom vill vara schyssta eventuellt hjälpa dig.
Användarvisningsbild
av psycho4fun
Har haft bilen sedan maj 2007.
Vad jag har förstått så måste hela navet bytas.
Pris på nav ca 1900 kr.
psycho4fun skrev:Har en V50 av årsmodell 2005 som köptes på Bilia/Nacka i maj 2007.

Jag läste i "vi bilägare" En man hade fått nya hjulbultar 2 ggr till sin v70 års 04 p g a de var rostiga. Då borde ju ditt fall vara ett solklart garanti fall.

Inte tror jag hela navet behöver bytas? De brukar gå att lossa genom att borra hål och värma och i med en "bult utbragare".
av Frigge
Rostiga o avdragn är olika saker. Att dom är rostiga beror på kvalitetsproblem, att dom går av är handhavande fel.
Därmed inte sagt att det är ditt fel att dom kanske är för hårt dragna men tyvärr brukar såna saker inte gå som garantiärende.
Navet behöver inte bytas utan det går ju pressa ur pinnbulten o ersätta med en ny.
Användarvisningsbild
av Nexus
Frigge skrev:Rostiga o avdragn är olika saker. Att dom är rostiga beror på kvalitetsproblem, att dom går av är handhavande fel.
Därmed inte sagt att det är ditt fel att dom kanske är för hårt dragna men tyvärr brukar såna saker inte gå som garantiärende.
Navet behöver inte bytas utan det går ju pressa ur pinnbulten o ersätta med en ny.
Frigge! är det muttrar på nya volvo istället för bultar på gamla eller har jag fel igen :wink:
Användarvisningsbild
av psycho4fun
Visst fanns det rost men vi pratar ändå om en bil som troligtvis hade vinterhjul på i vintras, dvs har den kanske rullat på sommarhjulen sedan april. Alltså i drygt 3 månader .. Känns osannolikt att "åldern tagit ut sin rätt" på så kort tid.
av Shaapa
V50 har muttrar ja.

Såg för några veckor sedan en annons om ett nav till en S40n/V50 på Blocketill halva nypriset men den annonsen är borta nu konstaterade jag. Men går pinnbulten att få ur navet så är det ju klart smidigare.

Om jag inte minns fel från texten i instruktionsboken så ska muttrarna dras med dryga 100Nm moment. Då ska det finnas mkt stor marginal till brott. Man skulle ju gissa att dina hjul är dragna med en tryckluftsdragare för lastbilar...
Senast redigerad av 1 Shaapa, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av psycho4fun
Att det går att byta pinnbultar tvivlar jag inte på men däremot säljs det inget annat än kompletta nav av volvo. Visst kan jag punga ut med ett nytt nav alternativt byta pinnbultar.. det är bara så irriterande att det ihuvudtaget var möjligt att dra av en med ett vanligt fälgkors. :(

Hjulen skall dras med 85 Nm (dock står det inte om detta gäller alufälgar eller plåt)
av Shaapa
När jag köpte min V50 på vinterhjul i våras var det omöjligt att få loss muttrarna med ett fälgkors och handkraft. Fick använda förlängningsrör (1,5m) och när muttrarna lossade lät det som ett knallpulverskott. Dom var gissningsvis dragna med stark mutterdragare hos en däckverkstad plus att muttrarna delvis oxiderat fast i aluminiumet.

Om jag vore du skulle jag nog ta en koll med Bilia om frågan. Det borde (om man inte är stark som hulken) inte gå att dra av en bult med ett vanligt fälgkors.
Laddbox

Många tack för utförligt och bra s[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]

Automater verkar generellt ha lägre dragvikt.[…]

XC40 Reacharge Twin motor

Hej på er , ville bara dela med mig en del t[…]