NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Honkie
Tjenare gott folk.

Är sprillans ny här på forumet. Hade en toyota corolla t-sport 03a innan men sålde den och inskaffade en mysig liten kombi istället. Blev en mörkgrå v50 2,4i årsm. 2005.

Hade inne bilen för toning av rutorna och har nu när jag fick tillbaka den så upptäkte jag att torkaren bak sitter nedanför rutan. har kikat lite på den och böjt o skruvat men vet inte hur mycket jag vågar ta i för att få loss den från fästet.

Det är säkert skit enkelt men om någon vet hur man gör smidigast så berätta gärna det. Inte sugen på att knäcka något.
av Shaapa
Jag tog nyss loss och bytte bakre torkararmen pga att plasten som håller fast torkaren hade gått sönder. Jag konstaterade liksom du att det satt fast ganska bra och tillverkade mig en enkel avdragare som jag använde för att få bort armen. Det gick prima när man väl fått bort låsmuttern. Man vill ju som sagt inte knäcka bakrutan av misstag.

På den nya armen konstaterade jag att det saknades splines från fabrik utan dom tillkommer helt enkelt när man drar fast lättmetallfästet mot den koniska motoraxeln som har splines.

Oxid bildas ju lätt i saltdimman bak, speciellt om man har två olika sorters metaller som ligger i kontakt med varandra. Därav att det hade fastnat lite extra. Men din torkare har uppenbarligen varit lossad en gång redan eftersom den sitter snett?
av Honkie
Ja precis den plockades ju bort när dom la på solfilmen. Att få bort muttern va ju inga problem... Provade även att pilla på lite smörjmedel för att minska friktionen. Hjälpte dock inte. Nej är det så för jag väl rycka o dra lite i torkaren o se om den ger med sig.

Är för jävla fult att åka runt med en sne torkare bara

Henrik

Ska tillägga att det är en V70 drivE fr&[…]

Trasig Renault Scenic

Tvärstopp igen. Monterat topplocket satt till[…]

Ja den funkar bra.

Skumt fel b230ft

Kontrollerades skevheten på toppen, alternat[…]