NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Takayama
Displayen visar som lägst 5,7 - 5,9 l/100km vid landsvägskörning. Förbrukningen mellan två fulltankningar och bilens tripmätare har visat ca 6- 6,7 l/100km. Körsättet är i princip laglig fart och väldigt liten andel stadskörning eller kortkörning. Hade tidigare en Passat TDI (97:a, 110 hk, ej commonrail). Den drog 5,7 l/100km under de första 1000 milen (vi var första ägare). Är det fler som har hög förbrukning? Är det en justeringsfråga av hård- och mjukvaror som garanti? Kan jag skaffa ett chip, och i så fall vilket fabrikat?
av dali
Min V50 2.0D med sexväxlad låda drar ca 0.63 l/mil, pendlar 12 mil dagligen i 100-120 km/h. Jag har fått uppfattningen att 2.0D ligger mellan 0.6-0.65 vid normal bilkörning. Det är få som ligger under 0.6 i snitt.
Användarvisningsbild
av poseidon
Samma här, kör typ 0.66 l/mil. Mest 120 km/h samt lite stadskörning.
Lite högt kanske men helt ok.
av Takayama
poseidon skrev:Samma här, kör typ 0.66 l/mil. Mest 120 km/h samt lite stadskörning.
Lite högt kanske men helt ok.
Vår bil tycks inte vara helt unik. Förbrukningen är högre än vad som uppges i specifikationerna, och högre än vad en jobbkompis har på en likadan motor i Ford S7.
Skall jag satsa på chip? Har sett en sk eco-box, som ännu inte kommit till den här motorn. Kommentera gärna chip-frågan.
av SAAB_91
Jag ligger på ungefär 0,6 i snitt och då har bilen bara gått 300 mil så det lär väl sjunka ytterligare med tiden.
Glöm inte bort att stänga av AC:n om ni vill ner på de förbrukningssiffror som anges från fabrik.

MVH
SAAB_91
av whoppi
Jag kör ca 10mil t.o.r med min 2.0D varje dag till jobbet.
Om jag nollar datorn då jag startar och kollar när jag är hemma igen så ligger medelförbrukningen på 0,52 l/mil.
Vägen är mest 90km/h och några få sträckor på 70km/h.

En hel tanks körning brukar ge ett snitt uträknat på ca 0,58l/mil medans datorn visar 0,56l/mil. Huvuddelen av körningen är så som ovanstående.

Min har nu gått snart 2000mil och är den 5vxl mod.
av Takayama
whoppi skrev:Jag kör ca 10mil t.o.r med min 2.0D varje dag till jobbet.
Om jag nollar datorn då jag startar och kollar när jag är hemma igen så ligger medelförbrukningen på 0,52 l/mil.

En hel tanks körning brukar ge ett snitt uträknat på ca 0,58l/mil medans datorn visar 0,56l/mil. Huvuddelen av körningen är så som ovanstående.

Kör du medvetet mjukt och ekonomiskt? Är AC:n igång?
av whoppi
Takayama skrev:
whoppi skrev:Jag kör ca 10mil t.o.r med min 2.0D varje dag till jobbet.

Kör du medvetet mjukt och ekonomiskt? Är AC:n igång?
Jo jag kör enl. hastighetsbegränsningen, och håller mig under 2000rpm.
Har fått för mig att förbrukningen sticker iväg om man ligger över detta.
av whoppi
iof så körde jag senast till jönköping-sthlm t.o.r på 0.57l/mil enl datorn, och då höll jag ju 110km/h hela vägen.
Ska upp dit nu i september igen så då ska jag se om förbrukningen ändrats något.
av whoppi
gjorde ett nytt test idag.
0.48l/mil och med en medelhastighet på 88km/h, A/C påslagen.

Stäckan uppmätt under 5mil, 90% 90km/h, 10% 70km/h. nollade datorn efter att jag satt farthållaren på rätt hastighet.

Så förbrukningen måste ha sjunkit något nu när bilen har gått nästan 2000mil.
Trasig Renault Scenic

Tvärstopp igen. Monterat topplocket satt till[…]

Ja den funkar bra.

Skumt fel b230ft

Kontrollerades skevheten på toppen, alternat[…]

Hög tjuvström/kortslutning V50

Diodbryggan i generatorn? Blir den varm med n&aum[…]