NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dls160
Är det någon som har provat Bsr opti flow filter? Till V50/C30, I så fall vad tycker du?
/Kent
av Dexter
Tjenna

Kör med ett filter från BSR till en Volvo S40N 2,4 l motor. Känner en viss respons skillnad vid gaspådrag, dvs "piggare". Känns Ok! Ett sportfilter innebär vad jag förstår aningen mindre motstånd då motorn drar in luften, jag tycks märka att bilens bensinförbrukning minskat aningen med detta filter.

//D
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
Öppet filter suger i sig varmluft och kan sabba LMM. Köp ett K&N insatsfilter istället! Man märker skillnad på ljudet (har bara provat på T5) och något snabbare gasrespons. Detta gäller en C30 T5 6MT.
Användarvisningsbild
av Nexus
XC90_Executive skrev:Öppet filter suger i sig varmluft och kan sabba LMM. Köp ett K&N insatsfilter istället! Man märker skillnad på ljudet (har bara provat på T5) och något snabbare gasrespons. Detta gäller en C30 T5 6MT.
Angående varmluft och LMM har du läst länken jag la in ?????
Där har det diskuterats vilt om för och nackdelar med öppet,insatts eller orginal filter.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
grammse skrev:Angående varmluft och LMM har du läst länken jag la in ????? Där har det diskuterats vilt om för och nackdelar med öppet,insatts eller orginal filter.
Nej, det orkade/orkar jag inte :P

LMM brukar förstöras av filteroljan. Det med varmluften förstår man ju själv. Utan avskärmning och CAI suger den ju in varm luft. Alla (eller iallafall många) vet ju hur en orginalbil (med turbo) går när det är varmt ute.

Sedan vad det gäller T5-motorn i S40/V50/C30/C70 så har jag för mig att ECU:n sitter jämnte luftfiltret. Så tar man bort den stora 'burken' där filtret sitter måste man sätta fast ECU:n någon annanstans. Vilket gör att den inte heller får kylning.....
Användarvisningsbild
av Nexus
XC90_Executive skrev:
grammse skrev:Angående varmluft och LMM har du läst länken jag la in ????? Där har det diskuterats vilt om för och nackdelar med öppet,insatts eller orginal filter.
Nej, det orkade/orkar jag inte :P

LMM brukar förstöras av filteroljan. Det med varmluften förstår man ju själv. Utan avskärmning och CAI suger den ju in varm luft. Alla (eller iallafall många) vet ju hur en orginalbil (med turbo) går när det är varmt ute.

Sedan vad det gäller T5-motorn i S40/V50/C30/C70 så har jag för mig att ECU:n sitter jämnte luftfiltret. Så tar man bort den stora 'burken' där filtret sitter måste man sätta fast ECU:n någon annanstans. Vilket gör att den inte heller får kylning.....
Men inga LMM har tagit skada av filterolja på någon av bilarna jag har haft det på. LMM byttes av föregående ägaren på min v70 då jag köpte bilen och han hade bara använt orginal filter.

Svart skinn. Vit läder blev blått av je[…]

Aldrig något problem med själva bilen m[…]

Laddbox

Beror också på vad man förvä[…]

En ganska vanlig 245:as liv

Kul att läsa om dina äventyr med bilen![…]