NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av psycho4fun
Hej.

Har en V50 från 2005 med ett olustigt problem.
Jag har fått ett gnisslande/skrikande/skavande oljud när jag svänger kraftigt åt höger.. Behöver inte köra speciellt fort heller, räcker med ca 15 km/h med större rattutslag för att man ska höra det. (omgivningen hör det garanterat eftersom folk runt omkring bokstavligen vänder sig om) :(

Var nyss förbi lokala Bilia handlaren och frågade då om det kanske kunde vara en "bromssköld" som ligger för nära. Svaret från Bilia blev då nej eftersom de tycker att det borde höras hela tiden då, inte beroende av rattutslag. Min tanke blir då genast hjullager. Har dock försökt känna men det finns iallafall inget glapp som jag kan hitta.. Vad tror ni det kan vara? Är detta ett kännt fel eller har jag bara otur? :???:

Bilen har bara varit i min ägo i ca 2 månader och jag kör lugnt.
Bilen har sportchassi och de sk. större bromsarna.
Bilen har gått drygt 4000 mil.
av Frigge
Utan tvekan kommer ljuder från bromsskölden, när du svänger kommer skivan ytterligare närmre bromsskölden som redan ligger nära.

Alternativt att du har en sten ligger mellan bromsskiva o sköld, inte helt ovanligt.
Ta en mejsel o peta lite på bromsskölden för att frilägga den lite.
Användarvisningsbild
av psycho4fun
Frigge skrev:Utan tvekan kommer ljuder från bromsskölden, när du svänger kommer skivan ytterligare närmre bromsskölden som redan ligger nära.

Alternativt att du har en sten ligger mellan bromsskiva o sköld, inte helt ovanligt.
Ta en mejsel o peta lite på bromsskölden för att frilägga den lite.
Har nu tagit saken i egna händer eftersom Bilia inte hade några tider på verkstaden förrän långt in i augusti.
Felet var som du sa: bromsskölden låg nästan helt emot på vänster sidan.
Såg ut som att eventuellt en sten hade deformerat den / vikt den in mot skivan i underkant.

Löste problemet med ett par starka nypor! :)
Dock att tänka på: Skölden är ganska vek, när man börjer ut i underkant så blir det lätt för tajt i överkant ...

Felet avhjälpt hursomhelst.

// mvh glad och nöjd V50 ägare igen!
av Frigge
Tänk så enkelt det kan vara ibland :lol:
av flink
Hände mig idag! Det var inte dåligt vad det skrek... Men tack vare detta eminenta forum så var det bara att plocka fram en mejsel och peta så var ljudet borta :)

Tack alla ni som skriver så givande inlägg här!!!
av flink
Är det någon som fått byta ut bromsskölden och vet om det finns någon som inte är lika vek?
Eller kan man få bort problemet på något annat sätt, utan att montera bort dom?

Jag har ett återkommande problem med dom där sköldarna, det krävs inte mycket för att dom ska hoppa till och lägga sig mot skivan. Räcker nästan med fartvinden eller att det ligger en ärta på vägen! :shock: :evil:
Den har börjat låta minst en gång i veckan...då får man gå ut och peta till dom så dom hamnar rätt. Ibland låter dom så lite så man hör knappt in i bilen när man kör, men dom utanför stirrar ganska konstigt på en.
av Frisbee
åååååå vad skönt att höra!!!
Detta händer även mig ibland. Mycket otrevligt ljud. Men det är först nu jag riktigt vet vad det är för fel. Har tidigare trott att det varit sten som hoppan in och lagt sig mot skivan, jag har då backat fram och tillbaka för att få bort oljudet. Men bror min har även hört ett vissland ljud utifrån som inte hörs innifrån kan då vara detta förstår jag!

Tack!
av flink
Japp...med största sannorlikhet är det samma sak du råkat ut för! Sån j**kla skitkvallitet på grejerna. Jag har aldrig sett någonting lika vekt på någon annan bil, det är sånt man kanske skulle förvänta sig på en riktig lågprisbil men absolut inte en Volvo.

Är det inte någon som fått det åtgärdat? Lite dumt att man måste åka runt med en skruvmejsel i handen för att kunna hoppa ut och peta till skölden. :)
Ska se sen när man byter till sommardäck om det går att få till den på nått vis.
av Frisbee
Nu börjar jag bli riktigt less på det här. Händer nästan varje dag nu. Kan ju inte vara bra för skivan att en sten skrapar mot den titt som tätt.... Det måste finnas något man kan göra?
965 -97 Ingen gnista..

Hej, Behöver Er expertis :) Dottern har en […]

Sommarvaxning av pärlan. IMG_0598.jpeg

Internet I bilen

Hej jag har en v60 t5 2019 med simkort i bilen men[…]

Tycker den fälgen ser riktigt bra ut! Dock sv[…]