NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TTT
Har läst runt lite om V50.

I forumet pratas det ibland om facelift-versioner. Men jag läste på Teknikens Värld att en ny face-lift släpps i augusti.

Finns det alltså 3 olika versioner av V50 ?:-/

Är detta egentligen en bra bil? Jag har läst om allt från lackproblem på bakluckan till läckande bakdörrar och startproblem?

Ni som har haft bilarna ett tag, vad har ni haft för problem och hur pass hjälpsamma har Volvo varit?

Jag har haft ett antal volvo tidigare, bland annat S80 och V70 där verkstäderna försöker ta fullt betalt för reparationer som volvo står för, så jag är minst sagt misstänksam.

Idag kör jag skoda, en del strul med den också men garantin har fixat allt snabbt och smärtfritt. Eftersom kvaliteten på alla bilar generellt är sämre idag än den var för 10-15 år sedan så gäller det att välja en bil som man åtminstone får hjälp med när den strular. Mycket av problemen beror naturligtvis på att dagens bilar är så fullmatade av teknik...

Hur är ljudupplevelsen med Premium Sound ? Basåtergivning?

Tacksam för alla svar och tips!
av dali
Det finns två versioner av V50, den som tillverkades som modellår 2004-2007 och den faceliftade versionen som just kommit som modellår 2008. Teknikens Värld har fel om de skriver att den kommer i Augusti, det finns faceliftade V50 redan nu (bl a denna: http://www.blocket.se/vi/12456394.htm?ca=1_11_s).

Om det är en "bra" bil eller ej kan diskuteras i evighet, alla har olika tolerans för problem och verkstäder i olika delar av landet är mer eller mindre bra på kundvård. Volvo(verkstäder) har bättre rykte än VW men är långt ifrån Lexus och Honda när det gäller driftsäkerhet. Jag har hittills bara haft problem som fixats på nybilsgaranti (gick ut för tre veckor sedan) så jag vet inte hur dyra reparationerna är.

Så länge du siktar på en -05:a eller senare så minskar risken för att du ska råka ut för barnsjukdomar, men inget modellår är felfritt. Som du skriver så blir bilarna mer och mer komplexa, en ny bilmodell är egentligen inte färdigutvecklad när den släpps, det verkar ta 2-3 modellår innan de flesta felen har identifierats och åtgärdats.

Jag har inte provlyssnat Premium Audio (i V50), men det är defintitivt att rekommendera att hitta en bil med High Performance (eller Premium Sound) stereo eftersom det inte är ekonomiskt försvarbart att försöka uppgradera standardstereon (som heter "Perfomance"). Om man slår av och på stereon så visas det i displayen vilken stereo det är; står det ingenting (bara en bild på bilen) så är det standarstereon, annars står det High Performance eller Premium Sound.
Användarvisningsbild
av Appel
TTT skrev: Hur är ljudupplevelsen med Premium Sound ? Basåtergivning?
Jag hade i min första V50 -04 (en bil utan allt för många problem, har hört att -05 verkar ha mer problem...) Premium Sound och tyckte att det var värt merkostnaden på 10.000:- som det kostade då. Bra tryck i basen även om jag inte hade extra-basen i bagageutrymmet.

Så det var ingen tvekan när jag valde Premium Sound som nu kostar 20.000:-, även till min nya faceliftade V50 som jag fick lagom till midsommar. Men om det var 10.000:- bättre ljud än i första generationens Premium Sound vet jag inte. Det är inte mer "basdunk", möjligtvis något renare och klarare ljud.

Men hur som haver så är skillnaden rätt stor till High Performance, och "gigantisk" till Performance.

Om man bara lyssnar på P1 under lugna turer på söndagar kanske man inte blir besviken på Performance...
av dali
Jag hade i min första V50 -04 (en bil utan allt för många problem, har hört att -05 verkar ha mer problem...)
Nu blir jag nyfiken, var har du hört att -05:orna ska ha mer problem än -04:orna? Det låter underligt, i så fall har Volvo alltså skapat mer problem än de löst under första modellåret ... :shock:
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Jag har ångrat mig ett par gånger att jag inte köpte en Honda Accord -03 och framåt, som jag provkört och verkligen gillade. Den har den skönaste motor och växellåda man kan önska sig om man vill ha lite komfort men ändå sportighet! Problemet var bara att hitta en med farthållare och i rätt prisklass.
Japanerna är långt före europeiska bilmärken idag vad gäller driftsäkerhet och färdiga produkter som du inte behöver åka in med och efterjustera eller eftermontera detaljer som skulle varit färdiga sen leverans!

Stereon i min S40 -05a, budgetmodell, har ju inte direkt dåligt ljud om du lyssnar normalt med avstängd bil. Men så fort det kommer andra ljud in i bilden så kanske man måste dra på lite extra, och då blir det mest kaoko av allt ihop! Det distar och har sig så fort du drar på lite för mycket. Volvo har bytt ut alla mina fyra högtalare, men det är lika dåligt. En nackdel är nog att alla högtalare ligger vid golvet, så ljudbilden blir helt tokig. Man borde åtminstonde dragit upp diskant och lite mellanregister en bit från golvet så hade det säkert blivit lite bättre.
Och 4x20w driver ju knappast mycket. Inte ens en stereo från biltema för 250,- har så mesig förstärkare. (Watt-antalet säger inte hur bra eller dålig en förstärkare är, men den här orkar inte driva alla fyra högtalare på ett kontrollerat sätt.)
av Christian_m
dali skrev:
Jag hade i min första V50 -04 (en bil utan allt för många problem, har hört att -05 verkar ha mer problem...)
Nu blir jag nyfiken, var har du hört att -05:orna ska ha mer problem än -04:orna? Det låter underligt, i så fall har Volvo alltså skapat mer problem än de löst under första modellåret ... :shock:
Blev lika förvånad jag. Är det inte allmänt känt att 04orna lider av betydligt fler problem än 05or och framåt?
Användarvisningsbild
av Appel
Jag har inget vetenskapligt belägg, men jag upplever inte att den -04 som jag hade var behäftad med några större problem. Lite läckande lister i bakdörrarna, gnisslande bromsar samt startproblem 8)

Om man går igenom alla foruminlägg så är det inte helt ovanligt att det finns problembilar som är -05 och då verkar det inte vara så mycket om dom problem som jag nämnde ovanför. Jag har även bekanta som har eller har tänkt köpa -05 och min bild är att dom verkar ha mer problem än före och efter -05 (många verkstadsbesök). -06 och nyare verkar det som att det är färre som beklagar sig över.

Som sagt, min fria tolkning! Frågar man någon som har en felfri -05 så har han säkert en helt annan uppfattning.
av dali
Tja, jag har haft en -04:a och kör nu en -05:a och skillnaden har varit stor. Den första bärgades ett par gånger och tillbringade totalt 3 veckor på verkstad för diverse små och stora problem, under de 18 månader jag ägde den. Den nyare (-05:an) har hittills bara krävt ett akut verkstadsbesök på 15 månader och det avklarades på en timme, en mjukvaruuppgradering löste problemet.

Jag har varit in med den två gånger till för att få en knarrande koppling utbytt, men de besöken räknar jag inte eftersom de beror på inkompetens alternativt kommunikationsproblem mellan verkstaden och Volvo centralt. Efter drygt två dagar på verkstad har jag fortfarande samma gamla kopplingspedal, men den har varit demonterad och återmonterad två vändor ... :roll:

Jag betvivlar dock inte att -06:orna har mindre problem - generellt sett - än -05:orna, annars gör inte Volvo sin hemläxa. Men att -04:orna skulle ha mindre problem än -05:orna har jag svårt att tro.
Användarvisningsbild
av Appel
dali skrev: Jag betvivlar dock inte att -06:orna har mindre problem - generellt sett - än -05:orna, annars gör inte Volvo sin hemläxa. Men att -04:orna skulle ha mindre problem än -05:orna har jag svårt att tro.
Jag skulle kunna gissa på att det är mer skiftande kvalité på -04 när allt skall trimmas in i fabriken, några är sannolikt väldigt väl genomgångna, andra kanske har fått lite mindre genomgång. Jag tror att min bil var snudd på förserie och kändes väldigt solid förutom dom "inbyggda" felen.

Men jag upprepar, jag tar inte gift på mina teorier, det är små saker som jag snappat upp genom åren. Hör man 3 st som har problem med sina -05 och endast en som klagar på sin -04 så blir det någon form av "sanning". Det är väl ändå någon form av hatkärlek när man kan vara irriterad på vissa saker men trots det köper man en till, då måste det egentligen vara rätt bra bilar :wink:
av Christian_m
Appel skrev:gnisslande bromsar
Att jag inte haft problem med min skulle jag inte sagt, för nu har mina bromsar helt plötsligt börjat gnissla :lol:

Hur kom man tillrätta med problemen på din bil? Verkstan va bergis på att det var bromssköldarna som strulade på min bil men efter att de justerade dem så har det inte blivit bättre...
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]