NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har letat runt lite bland tidigare trådar, men inte helt kommit till klarhet med vad felet kan vara.

Köpte bilen begagnad för ca 4 år sedan och AC:n kylde då väldigt dåligt eller inget alls. För ganska precis ett år sedan lämnade jag bilen till en lokal firma som fyllde köldmedel och efter det fungerade AC:n väldigt bra resten av säsongen. Efter vintern när det började bli varmare dagar igen upptäckte jag att ACn inte fungerade längre. Tänkte direkt att det förmodligen varit någon läcka på köldkretsen och hittade då att det gick att beställa kit för att fylla på själv. Jag gjorde detta, men när jag kopplade på mig på köldkretsen via lågtrycksportens snabbkoppling såg jag på slangens manometer att trycket redan var bra.

Lossade plastskyddet under motorhuven så att jag kunde komma åt AC-kompressorn och såg då att multiremmen drar runt det yttre hjulet, men att magnetkopplingen aldrig slog till så den började driva kompressorn. Kopplade ur kontakten till magnetkopplingen och mätte spänningen och jag får ca 14,2 volt när jag slår igång AC:n. Har försökt att lyssna när jag legat under bilen när en annan person slagit av och på AC:n i bilen, men tycker mig inte höra något klick eller liknande. Mäter jag resistansen på de två stiften till magnetkopplingen så visar inte multimetern att något går igenom.

De slutsatser jag dragit av detta är:

1) Gastryck och tempgivare etc borde vara okej eftersom spänning skickas ut till magnetkopplingen.
2) Spolen i magnetkopplingen (eller någon ledning till/från) är förmodligen trasig då man annars borde ha mätt någon resistans annat än oändlighet.

Jag kan snurra runt det "inre" hjulet till kompressorn manuellt utan några problem så den har inte skurit ihop så att den låst sig. Har inte testat att lägga på 12V manuellt på kopplingen när bilen är avstängd, men jag låg precis under kompressorn när bilen var igång och ACn slogs av/på flera gånger utan att jag kunde höra något. Testade att göra snabbfixen med att shimsa med buntband innan jag mätte upp spänningen, men det hjälpte inte heller. Inga felkoder när jag läst ut med en billig Biltema-läsare.

Har jag draigt rätt slutsatser av de tester jag gjort? Visst borde nästa steg vara att köpa en ny magnetkoppling och testa med den? Finns såklart en risk att både magnetkoppling och kompressor havererat samtidigt, men den kanske inte är så stor.

Tacksam för hjälp :)
Råd vid felkodsköp

Autel är grymt men rätt dyrt. Autocom […]

1988 Volvo 740 A-traktor B230F

Då lyser lampan och det finns felkod att l&o[…]

Tyvärr inte min bil, såg den på e[…]

Ny katalysator till B234F

Nu kan jag "tuta" igen. Fick igång[…]