NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#113582
Har börjat titta runt efter nästa bil som kommer att inhandlas inom 12 månader och har lite funderingar kring vad som egentligen är klokast.

Klart är att jag troligen siktar in mig på en T5'a, och helt säkert är att jag ska ha en automat. I övrigt är jag inte så kräsen och eftersom T5'an har business/kinetec som standard så är utrustningen åtminstone okej från början.

Eftersom jag har en 05'a (2.4 manuell) i dagsläget så skulle det självklart vara trevligt med en nyare årsmodell, samtidigt har jag svårt att komma fram till vad som är smartast. Att byta till en T5 av 2005-årsmodell och snart åka på helförsäkring, ha sämre garantier etc, eller köpa en sen 06a eller t.o.m. 07'a och njuta av garantier och halvförsäkring ett tag till men ha ett (förmodar jag) något kraftigare värdefall.

Min lite tveksamma slutsats är att värdefallet på en nyare (men inte helt ny) bil blir så pass mycket värre att jag i slutändan ändå tjänar på att köpa en något äldre årsmodell. Eftersom jag p.g.a. att lånet finansieras via min arbetsgivare så måste jag köpa hos en handlare vilket innebär att jag troligen kan få någon ett-årig garanti el dylikt. Dessutom är utbudet bättre på 05'or än de senare årsmodellerna vilket gör att det är lättare att hitta en bil med rätt utrustning, färg etc.

Faceliften är jag rätt så likgiltig till så att sikta in sig på en nyare bil och vänta lite längre än 12 månader för att få en sådan känns inte aktuellt.

Tänker jag fel eller rätt? Någon som räknat på ett liknande scenario tidigare och kan bespara mig den räkneövningen?
Användarvisningsbild
av MartinS
#113627
I princip är det alltid mer ekonomiskt ju äldre bilen är, oavsett hur säljarna på bilfirman räknar;)

/Martin
av dali
#113637
När du börjar närma dig affär så är det bara att jämföra priset på en ett år gammal bil (med 1 år nybilsgaranti/2 år vagnskada kvar) och en 2-3 år gammal bil utan garantier. Är skillnaden i pris värd den extra tryggheten? Bara du kan svara på det.

Sett till utrustning/uppdateringar så tror jag inte det har hänt så mycket mellan -05/-06/-07 på T5:an, ev kan vissa stereouppgraderingar bara göras på 07 (ex vis iPod-ingång). Yttre backspeglarna är också större fr o m modellår 2007.
av Christian_m
#113724
dali skrev:När du börjar närma dig affär så är det bara att jämföra priset på en ett år gammal bil (med 1 år nybilsgaranti/2 år vagnskada kvar) och en 2-3 år gammal bil utan garantier. Är skillnaden i pris värd den extra tryggheten? Bara du kan svara på det.

Sett till utrustning/uppdateringar så tror jag inte det har hänt så mycket mellan -05/-06/-07 på T5:an, ev kan vissa stereouppgraderingar bara göras på 07 (ex vis iPod-ingång). Yttre backspeglarna är också större fr o m modellår 2007.
Som du säger så får man väl göra en avvägning, sen får man väl kolla upp hur mycket den garanti man får på den äldre bilen, som täcker upp de saker som täcks av de andra garantierna på det nyare alternativet. Lär inte vara något man gör på fem minuter...

Jag kan inte heller komma på något som skiljer utrustningsmässigt mer än de saker du nämner och de kan jag vara utan även om iPod-ingången varit trevlig att ha.
av Christian_m
#113727
MartinS skrev:I princip är det alltid mer ekonomiskt ju äldre bilen är, oavsett hur säljarna på bilfirman räknar;)

/Martin
Ärligt talat är jag mer orolig över hur jag själv räknar än hur bilfirman räknar :D Man har ju en tendens att kunna snygga till siffrorna för det alternativet som känslorna styr åt tyvärr ;) Fast i det här fallet visar nog de korrekta siffrorna samma väg som känslorna, börjar tröttna på det kraftiga värdefallet på nya eller nästan helt nya bilar. Man tycker ju spontant att en 3-4 år gammal bil inte borde ställa till några extrema problem förutsatt att man kollar upp bilen noga innan köp.

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]