NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Goldbowler
Jag har postat lite tidigare på forumet ang. växlingsproblem på min V50.
Idag när jag besiktade bilen, kostaterade dom att bilen varit krockad!
Började med att besiktningsmannen såg att huven varit omlackad, när han senare lyfte bilen såg man tydligt att balkar svetsats. Fan va trist.
Jag har inte fått kontakt med personen som sålt bilen. Men hur är det men det rättsliga ang detta?? Jag har haft bilen i lite över två veckor och köpte den helt utan vetskapen att den varit krockad. Bilen är svenksåld, men finns det något sätt att kolla vad som hänt bilen, typ nått register där försäkrings ärenden hamnar. Nog måste jag ha rätt att få alla pengar tillbaka?
Användarvisningsbild
av Volvic
Hej. Jag hade samma problem som du. Det kom fram vid M-test. Fick lämna bilen tillbaka till Bilia. Vad jag fick veta då är att man måste sega till om bilen var krockad, även vid privat köp.
Lycka till!
Användarvisningsbild
av Jensen
Det finnns ingen lag som säger att du måste upplysa nästa person som skall köpa din bil om att den varit med om en krock.
Jag tror definitivt inte att du kan kräva tillbaka några pengar från säljaren.
Man har faktiskt lite skyldigheter även som köpare.
av Goldbowler
Jo, jag förstår att man har skyldigheter som köpare oxå, men det är ju mycket svårt för en lekman som inte är väldigt bilkunnig att se om den är omlackad eller ihoplappad.
av Tylön
Därför kan det vara värt att lämna in bilen till Bilprovningen för en bildiagnos ( 1000:-) eller göra ett M-test innan affär.

Skulle aldrig chansa vid ett privatköp....
Användarvisningsbild
av _lucifer_
Fy fan vad trist!
Lider verkligen med dig... men som sagt så tror jag du kan ha väldigt svårt att få ett öre tillbaks eftersom du köpt den privat. Via bilfirmor så har man lite större chans.
Brorsan råkade ut för samma sak förra året... Han kan inget om bilar och hade köpt en Celica som bara var att frakta till skroten. (Ihopfixad precis så den skulle hålla ett par mil.) Polisen bara klappade honom på axeln och skrattade. Sa att man kan ju alltid göra en anmälan, men det tjänar inget till.
Det var iofs. lite dumt från hans sida, men kan man inget så är det ju kanske inte så lätt. Hade nog själv aldrig trott att en människa kan lura på en 18 åring, som tagit alla sina besparingar, ett sånt lik.
av Lövet
I ett köp mellan privatpersoner är det nästan omöjligt att få några pengar tillbaka. Som köpare har du en STOR undersökningplikt som köpare. Du måste bevisa att bilens funktion är väsentligt nedsatt och att säljaren medvetet dolt detta för dig. Detta är inte lätt.

Köper du att firma så är möjligheterna större. Dock så är ett återköp ovanligt utan snarare har firman skyldighet att åtgärda eventuella fel. En krockad bil kan nämligen fungera lika bra som en ny om den är ordentligt lagad. Bara faktumet att bilen är krockad är INTE skäl för en firma att ta tillbaka en bil. För att ett återköp ska vara aktuellt gäller alltså att bilen är behäftad med ett väsentligt fel: Krockad men lagad är inget väsentligt fel, inte heller att bilen är import eller hyrbil.
av Goldbowler
ok...tack för vägledningen.
Jag tror jag ska ta den till folk som kan så de får bedömma om jobbet är bra eller ej. Efter tilldoningen så har den iaf varit in på bilia för säkerhetskontroll och byte av kondensor. Vilket verkar någolunda seriöst.
Användarvisningsbild
av MartinS
Varför tror du att det finns plåtverkstäder och inte bara bilskrotar?

Jo, för att man kan laga bilar som varit krockade, och därefter fungerar dom allt som oftast precis lika bra som innan krocken.

/Martin
Användarvisningsbild
av Lilja
MartinS skrev:Varför tror du att det finns plåtverkstäder och inte bara bilskrotar?

Jo, för att man kan laga bilar som varit krockade, och därefter fungerar dom allt som oftast precis lika bra som innan krocken.

/Martin
Eller inte, problemet är att när man svetsar ihopa och rätar ut en tidigare krockad bil fungerar inte dekompressons zonerna som tillverkaren tänkt längre. Finns tester på detta, finns även ett videoclip på youtube från fifth gear där dom testar detta. Det är livsfarligt att köra runt med en tidigare krockad bil som varit så pass illa skadad att man fått svetsa om ramen.

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]