NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej. Jag har en V50 2.4i 170hk från 2006 och jag har lite problem med att motorlampan tänder sig. Det hela började för 3år sedan då motorlampan tände sig. Bilen gick precis som vanligt och då var jag inne på en verkstad för att läsa av felkoder och radera dessa. Kommer inte ihåg exakt vilken felkod det var då, men att bara radera hjälpte inte, utan motorlampan tände sig ganska snabbt igen. Lämnade in den på verkstaden och de felsökte och hittade en sprucken gummislang till oljefällan på vevhusventilationen. Efter att bytt denna kunde vi köra med bilen i ca 6-7månader, sen tände sig lampan igen. Inne på en ny verkstad och de tyckte bakre lambdasonden gav konstiga signaler. Bytte ut denna och raderade koder. Efter det kunde vi köra ca 3månader innan lampan tände sig igen. Tillbaka in på senaste verkstaden och denna gången menade de att det var ventilerna i vakuumslangspaketet som inte stängde som de skulle. De beställde ett helt nytt slangpaket med ventiler och allt och bytte detta. Efter detta kunde vi kör ca 2veckor innan lampan tände sig igen. Denna gången tog vi in bilen till Volvoverkstad och de läste av felkoder. Svaret var i princip att det kan vara vad som helst (service, tändstift, bränslefilter, bränslepump, spridarna, luftmassemätaren mm mm). Efter detta oprecisa svar köpte jag en egen felkodsläsare och har börjat felsöka. Jag har gjort rent LMM (som dock inte spg smutsig ut) med specialspray och kört en flaska insprutningsrengöring utan resultat. Jag har gjort otaliga provturer och läst av livedata. Den grundläggande felkoden är 250A "Long term fuel trim". Jag kan dock inte se något konstigt på all livedata som jag sparat från de situationer då lampan har tänt sig. Ett tag kunde jag också se "missfire cyl2" och började misstänka tändspole eller tändstift. Hade en plan på att testa och byta plats på 2st tändspolar för att se om denna felkod flyttade sig, men lite annat kom emellan. Bilen har stått still ett tag nu, men när jag började felsöka igen pekade felkoderna på andra cylindrar och även insprutning, dock fortfarande 250A. Det intressanta är att motorn går precis lika bra när lampan tänder sig. Ingen "limphome-mode", ökad förbrukning eller något sådant. Jag har tillockmed varit på besiktningen och mätt avgasvärden när lampan är tänd. Alla avgasvärden var perfekta!

Nu till det mest intressanta och min fråga. Jag har läst om dåliga kontakter till ECM:en och provat att ta bort dessa och rengöra med elektronik spray. När jag gör detta hjälper det tillfälligt! Så om jag raderar felkoden, sen kopplar loss batteriet och sen tar loss kontakter och gör rent, och när de har torkat sätter jag tillbaka kontakterna och på med batteriet. Efter denna procedur kan jag i varje fall köra med bilen några dagar och starta 20ggr eller mer innan lampan till slut tänder sig. Om jag däremot bara raderar koderna, så tänder den sig efter ca 3 starter. Jag har också testat att radera koder och sedan koppla loss batteriet under ett par timmar. Detta hjälper inte heller, utan lampan tänder sig efter ca 3 starter. Lägger jag dock till att ta bort ECM-kontakter och gör rent dessa, håller det längre. Min teori är alltså att det är dålig kontakt till ECM:en som sporadiskt sätter felkoder. Jag har läst en del om "fretting corrosion" i elektriska kontakter och undrar om det kan vara något sådant. Det blir väl en del vibrationer där ECM:en sitter monterad på dessa motorer, sitter ju på luftfilterboxen som delvis sitter på motorn. Här läst en del forum om konduktivt eller dielektriskt fett som ska (enligt vissa) kunna leda ström och därmed förbättra kontakten. Samtidigt menar andra att detta inte alls stämmer och man ska inte trycka in fett i kontaktern, då det kan försämra kontakten. Att sådant fett endast ska användas på packningarna till kontakter för att minska risken för att fukt kommer in.
Tacksam för ideer och tankar kring detta. Jag vill ju ogärna chansa på att trycka in t.ex. Nyogel 760G i kontakten om det bara blir sämre. Se tex denna sidan: https://smorjkompaniet.se/info/nyheter/kontakt-fett
av PeterPEMB
Jag hittade precis nu detta klipp som förklara dielektriskt fett och fretting corrosion. Som jag tolkar det ska detta fett inte leda ström (så länge spänningen är under 10kV), utan endast fylla ut mikroskopiska gropar och ojämnheter på kontakten, områden på kontakten som inte leder ström, men där fukt, smuts och syre ansamlas och korrosionen uppstår.

Du kan inte aktivera larmet utan fungerande fj&[…]

Laddningsproblem

Många styrdon var i standby och inte i akti[…]

Lägg på en hundralapp per 4-litersdunk […]

Motorlampa V50 2.4i 2006

Jag hittade precis nu detta klipp som förklar[…]