NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av StefanWR
#112686
Hej!

Nu har det ju gått några månader sedan sommardäcken sitter på plats, men tänkte skriva några rader om själva däckbytet. Såg här på forumet att någon hade skrivit om "ny bil tuggar däck" och kan inte annat än hålla med. Visst alla bilar sliter däck är väl därför man byter efter några år bl a.

Hur som helst, min lokala volvohandlare hade ett specialpris för byte av däck från vinter till sommar sulor för 100 kronor. Självklart att man nappar på ett sådant erbjudande för att slippa själv att skita ner sig och för att de gör det så mycket snabbare än man själv gör, så var hundring väl värt sitt pris. Det skulle visa sig att den var mycket värd. För när "däckbytaren" fick min bil till sina verktyg blev han minst sagt förvånad när han tog av höger bakhjul. Han rekommenderade en fyrhjulsinställning.

Denna fyrhjulsinställning verkade vara av akut karaktär, efter att jag sett däcket förstod även jag att så här ser inte vinterdäck ut efter en vintersäsong hela innerspåret på däcket var nedslitet. Åkte till volvo för att boka en tid för fyrhjulsinställning men kundmottagaren sa att det till 90% säkerhet var för lågt lufttryck i däcket.. Hm, för lågt lufttryck varför då rekommendera fyrhjulsinställning?? Okej tog med mig däcket till en oberoende firma som kan det här med däck till 100% och bad denne att göra en analys av däcket, det räckte med att jag tog fram däcket för att han skulle säga fel cambervinkel, då ser däcken ut så där. Jaha, det är inte för lågt lufttryck då? Nej aldrig sa däckspecialisten. Åter till volvo
bokade en ny tid och berättade att det måste vara fel cambervinkel och att en fyrhjulsinställning är nödvändig för att få det åtgärdat.
Fyrhjulsinställningen visade på någon siffra 2,66 vilket inte säger mig så mycket mer än att gränsvärdet för att vara godkänt skulle ligga under 2.
Och nu till hundingen som verkligen gav valuta för varenda krona.
Länkarmen höger bak var tvungen att bytas då det tydligen inte gick att justera den. Det bästa av allt var att det gick på garantin och att detta var ett känt fel av volvo att "Min" länkarm var felaktig från beynnelsen.
Vänster bak hade för hög toe in och hade också märkbara tendenser till förslitnings skador. Nu stod jag där med 2 däck som såg ut som ruggugglor, men eftersom Volvo och min lokala volvohandlare är väldigt generösa så fick jag två nya vinterdäck utan extra kostnad samt ny länkarm.

Alla turer jag gjort till Volvo med olika brister missljud med mera som jag inte är nöjd med är värda varenda minut. Även om det känns tjatigt att återkomma gång på gång. Men har man nybilsgaranti så har man.

Så om du märker att ett hjul är mer slitet än de andra ( höger bakhjul speciellt) gör en fyrhjulsinställning, du kan ju haft oturen att få en ny bil med felaktig ej justerbar länkarm.

Med vänlig hälsning
Stefan
av Kevlar
#112740
Tjenare!

Jag märkte för någon månad sedan att jag hade ett oväsen från bakhjulen, som lät som om man körde på dubbdäck.

Förra veckan, efter att ljudet blivit värre, var jag inne med bilen på en däckfirma för att kolla upp vad de trodde problemet var. Han hade av höger bakdäck och sa direkt att en hjulinställning behövdes. Insidan av slitbanan på båda bakdäcken var helt kass - 5 cm långa, helt platta sektioner runt hela däcket - klackar liksom. Inte konstigt det låter!

Så in till Volvo (bilen är en V50 2.0D -07 med 1600 mil på mätaren) och snackade med dem. Fick tid för fyrhjulsinställning. Den är nu utförd och alla hjulen pekade mer eller mindre fel.

När jag sa att jag tyckte detta var en garantifråga så skakade folket bara på huvudet. De sa att Volvo Headquarter nästan aldrig godtar ett sånt här fall. De menar på att bilen gått för långt och att jag då skulle ha hunnit pajja hjulinställningen under denna tiden!

Bilen är en tjänstebil, så det drabbar inte mig ekonomiskt (mer än att jag står här med mina fina privatköpta 18"-däck som bara är att kasta pga. kass hjulinställning), men det irriterar mig ändå! Jag visste inte hur mycket jag kunde stå på mig i frågan...

Däcken har rullat som sagt sedan i april och är helt kassa nu. Jag hade velat att Volvo tog på sig detta och bytte dem. Men hur f-n bevisar man att bilen varit kass från fabrik???

Vinterhjulen som satt på från februari när jag hämtade ut den, till april visar visserligen inga tecken på samma slitage, men det var ju i vinterväglag och så är det mindre känsliga däck på 16".

Ska man trycka på mer tycker ni?
av Frigge
#112772
Kevlar skrev:Tjenare!

Jag märkte för någon månad sedan att jag hade ett oväsen från bakhjulen, som lät som om man körde på dubbdäck.

Förra veckan, efter att ljudet blivit värre, var jag inne med bilen på en däckfirma för att kolla upp vad de trodde problemet var. Han hade av höger bakdäck och sa direkt att en hjulinställning behövdes. Insidan av slitbanan på båda bakdäcken var helt kass - 5 cm långa, helt platta sektioner runt hela däcket - klackar liksom. Inte konstigt det låter!

Så in till Volvo (bilen är en V50 2.0D -07 med 1600 mil på mätaren) och snackade med dem. Fick tid för fyrhjulsinställning. Den är nu utförd och alla hjulen pekade mer eller mindre fel.

När jag sa att jag tyckte detta var en garantifråga så skakade folket bara på huvudet. De sa att Volvo Headquarter nästan aldrig godtar ett sånt här fall. De menar på att bilen gått för långt och att jag då skulle ha hunnit pajja hjulinställningen under denna tiden!

Bilen är en tjänstebil, så det drabbar inte mig ekonomiskt (mer än att jag står här med mina fina privatköpta 18"-däck som bara är att kasta pga. kass hjulinställning), men det irriterar mig ändå! Jag visste inte hur mycket jag kunde stå på mig i frågan...

Däcken har rullat som sagt sedan i april och är helt kassa nu. Jag hade velat att Volvo tog på sig detta och bytte dem. Men hur f-n bevisar man att bilen varit kass från fabrik???

Vinterhjulen som satt på från februari när jag hämtade ut den, till april visar visserligen inga tecken på samma slitage, men det var ju i vinterväglag och så är det mindre känsliga däck på 16".

Ska man trycka på mer tycker ni?
Tyvärr är det ju så att det inte är Garanti på hjulinställning.
Alldeles för många yttre faktorer spelar in för att det ska vara möjligt.
Det räcker med att då parkerar för nära en trottoarkant o vrider ratten
mot trottoarkanten så har du ändrat inställningen, eller kör i ett hål i vägen. Det händer istort sett aldrig att hjulinstälningen är fel från fabrik.
Däremot kan det hända som för Kevlar att man har en defekt komponent del på sin bil som påverkar negativt, då "kan" det röra sig om ett garantijobb

Byt Batteri !

Håller med om 21" 7-Open Spoke Matt Te[…]

Troligen en 2013 XC70, som hör hemma här[…]

Det är även nytt grönt packning p&a[…]