- mån 25 jun 2007, 09:00
#112686
Hej!
Nu har det ju gått några månader sedan sommardäcken sitter på plats, men tänkte skriva några rader om själva däckbytet. Såg här på forumet att någon hade skrivit om "ny bil tuggar däck" och kan inte annat än hålla med. Visst alla bilar sliter däck är väl därför man byter efter några år bl a.
Hur som helst, min lokala volvohandlare hade ett specialpris för byte av däck från vinter till sommar sulor för 100 kronor. Självklart att man nappar på ett sådant erbjudande för att slippa själv att skita ner sig och för att de gör det så mycket snabbare än man själv gör, så var hundring väl värt sitt pris. Det skulle visa sig att den var mycket värd. För när "däckbytaren" fick min bil till sina verktyg blev han minst sagt förvånad när han tog av höger bakhjul. Han rekommenderade en fyrhjulsinställning.
Denna fyrhjulsinställning verkade vara av akut karaktär, efter att jag sett däcket förstod även jag att så här ser inte vinterdäck ut efter en vintersäsong hela innerspåret på däcket var nedslitet. Åkte till volvo för att boka en tid för fyrhjulsinställning men kundmottagaren sa att det till 90% säkerhet var för lågt lufttryck i däcket.. Hm, för lågt lufttryck varför då rekommendera fyrhjulsinställning?? Okej tog med mig däcket till en oberoende firma som kan det här med däck till 100% och bad denne att göra en analys av däcket, det räckte med att jag tog fram däcket för att han skulle säga fel cambervinkel, då ser däcken ut så där. Jaha, det är inte för lågt lufttryck då? Nej aldrig sa däckspecialisten. Åter till volvo
bokade en ny tid och berättade att det måste vara fel cambervinkel och att en fyrhjulsinställning är nödvändig för att få det åtgärdat.
Fyrhjulsinställningen visade på någon siffra 2,66 vilket inte säger mig så mycket mer än att gränsvärdet för att vara godkänt skulle ligga under 2.
Och nu till hundingen som verkligen gav valuta för varenda krona.
Länkarmen höger bak var tvungen att bytas då det tydligen inte gick att justera den. Det bästa av allt var att det gick på garantin och att detta var ett känt fel av volvo att "Min" länkarm var felaktig från beynnelsen.
Vänster bak hade för hög toe in och hade också märkbara tendenser till förslitnings skador. Nu stod jag där med 2 däck som såg ut som ruggugglor, men eftersom Volvo och min lokala volvohandlare är väldigt generösa så fick jag två nya vinterdäck utan extra kostnad samt ny länkarm.
Alla turer jag gjort till Volvo med olika brister missljud med mera som jag inte är nöjd med är värda varenda minut. Även om det känns tjatigt att återkomma gång på gång. Men har man nybilsgaranti så har man.
Så om du märker att ett hjul är mer slitet än de andra ( höger bakhjul speciellt) gör en fyrhjulsinställning, du kan ju haft oturen att få en ny bil med felaktig ej justerbar länkarm.
Med vänlig hälsning
Stefan
Nu har det ju gått några månader sedan sommardäcken sitter på plats, men tänkte skriva några rader om själva däckbytet. Såg här på forumet att någon hade skrivit om "ny bil tuggar däck" och kan inte annat än hålla med. Visst alla bilar sliter däck är väl därför man byter efter några år bl a.
Hur som helst, min lokala volvohandlare hade ett specialpris för byte av däck från vinter till sommar sulor för 100 kronor. Självklart att man nappar på ett sådant erbjudande för att slippa själv att skita ner sig och för att de gör det så mycket snabbare än man själv gör, så var hundring väl värt sitt pris. Det skulle visa sig att den var mycket värd. För när "däckbytaren" fick min bil till sina verktyg blev han minst sagt förvånad när han tog av höger bakhjul. Han rekommenderade en fyrhjulsinställning.
Denna fyrhjulsinställning verkade vara av akut karaktär, efter att jag sett däcket förstod även jag att så här ser inte vinterdäck ut efter en vintersäsong hela innerspåret på däcket var nedslitet. Åkte till volvo för att boka en tid för fyrhjulsinställning men kundmottagaren sa att det till 90% säkerhet var för lågt lufttryck i däcket.. Hm, för lågt lufttryck varför då rekommendera fyrhjulsinställning?? Okej tog med mig däcket till en oberoende firma som kan det här med däck till 100% och bad denne att göra en analys av däcket, det räckte med att jag tog fram däcket för att han skulle säga fel cambervinkel, då ser däcken ut så där. Jaha, det är inte för lågt lufttryck då? Nej aldrig sa däckspecialisten. Åter till volvo
bokade en ny tid och berättade att det måste vara fel cambervinkel och att en fyrhjulsinställning är nödvändig för att få det åtgärdat.
Fyrhjulsinställningen visade på någon siffra 2,66 vilket inte säger mig så mycket mer än att gränsvärdet för att vara godkänt skulle ligga under 2.
Och nu till hundingen som verkligen gav valuta för varenda krona.
Länkarmen höger bak var tvungen att bytas då det tydligen inte gick att justera den. Det bästa av allt var att det gick på garantin och att detta var ett känt fel av volvo att "Min" länkarm var felaktig från beynnelsen.
Vänster bak hade för hög toe in och hade också märkbara tendenser till förslitnings skador. Nu stod jag där med 2 däck som såg ut som ruggugglor, men eftersom Volvo och min lokala volvohandlare är väldigt generösa så fick jag två nya vinterdäck utan extra kostnad samt ny länkarm.
Alla turer jag gjort till Volvo med olika brister missljud med mera som jag inte är nöjd med är värda varenda minut. Även om det känns tjatigt att återkomma gång på gång. Men har man nybilsgaranti så har man.
Så om du märker att ett hjul är mer slitet än de andra ( höger bakhjul speciellt) gör en fyrhjulsinställning, du kan ju haft oturen att få en ny bil med felaktig ej justerbar länkarm.
Med vänlig hälsning
Stefan